Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування готується до розгляду законопроекту «Про адміністративний збір» (№ 4380), щоб вже до кінця літа його можна було направити на розгляд Верховної Ради України. Це питання вже внесено до порядку денного засідання Комітету на 20 липня.
Напередодні в Києві відбулося засідання круглого столу «Законодавче врегулювання питань встановлення плати за надання адміністративних послуг та впорядкування механізмів визначення розмірів адміністративних зборів» за участі представників всіх суб’єктів реформування місцевого самоврядування, на якому лунала єдина спільна позиція – проект закону № 4380 необхідно приймати якнайшвидше. Чому? Відповідь на це питання у тезах з круглого столу.
«Українські ЦНАПи – позитивна вітчизняна новація, яка подекуди випереджає західні аналоги. В ЦНАПах можна швидко і якісно отримати широкий спектр послуг: від реєстрації місця проживання, нерухомості, бізнесу, до адмінпослуг соціального характеру чи реєстрації авто. Водночас, за цей європейський сервіс люди платять або смішну ціну, яка не змінювалася впродовж 30 років», - констатувала голова Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк.
Народна депутатка України, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Лариса Білозір детально пояснила необхідність і важливість прийняття законопроекту «Про адміністративний збір».
«Думаю, вже нарешті на часі прийняття законопроекту, який вже 2 роки лежить в стінах Верховної Ради, попри застереження та блокування від деяких міністерств, які так і не спромоглись обрахувати за відповідною методикою та формулою собівартість базових адмінпослуг. Потрібно перейти до прийняття політичного рішення і народним депутатам прийняти вольове рішення, створити законодавчо зрозумілий та прозорий механізм з оплати адміністративних послуг, встановити раціональні та соціально прийнятні розміри адміністративних зборів за платні адміністративні послуг», - прокоментувала Лариса Білозір.
За її словами, необхідно систематизувати положення чинних нормативно-правових актів шляхом прийняття єдиного щодо базових адміністративних послуг, наймасовіших і найзатребуваніших послуг для громадян.
«Настав час знайти баланс між доступністю послуг для громадян і можливістю покрити в повному обсязі бодай витрати на оплату праці співробітників ЦНАПів», - зазначила народна депутатка України.
Вона нагадала, що сфера оплати адміністративного збору залишається недостатньо врегульованою всі роки незалежності України.
«Ви лише вдумайтесь, держмито за реєстрацію шлюбу й досі становить лише 85 копійок, а «місцевий нотаріат» (нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами у сільських населених пунктах) - по 17 і 34 копійки. Все це людина оплачує у відділені банку, де зазвичай також їй нараховують комісію за послуги, яка в десятки разів більша за суму самого платежу. Водночас у нас існує безліч, на мою думку, незаконних платежів, які необґрунтовано високі і надаються різними держпідприємствами при міністерствах, частину послуг відомства не передають у ЦНАПи всупереч заявленим планам», - констатувала Лариса Білозір.
Вона також додала, що повномасштабна війна рф проти України принесла свій руйнівний вплив в усі сфери суспільного життя. Серед іншого, за її словами, існує проблема суттєвого скорочення бюджетних надходжень та, відповідно, потреба заощаджувати на публічних видатках:
«Цей вплив вже негативно зачепив і сферу адміністративних послуг, зокрема, роботу центрів надання адміністративних послуг. На сьогодні існує проблема недостатності надходжень у місцеві бюджети за надання адміністративних послуг. Відтак, органи місцевого самоврядування змушені відчутно скорочувати витрати на матеріально- технічне забезпечення ЦНАП, на оплату праці персоналу та інші видатки. Втрата кваліфікованого персоналу є найбільшим викликом для цієї сфери. Дефіцит публічних ресурсів негативно впливає і на розвиток інфраструктури ЦНАП, тобто облаштування належних комфортних та безбар’єрних приміщень, обладнання необхідною технікою, розвиток територіальної мережі доступу до послуг – створення територіальних підрозділів ЦНАП, віддалених робочих місць адміністраторів, мобільних ЦНАП, пересувних робочих місць тощо».
Підтримує необхідність прийняття єдиного законопроекту «Про адміністративний збір» і народний депутат України, голова підкомітету з питань адмінтерустрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін.
«Наближення до громадян якісних медичних, освітніх, соціальних та адміністративних послуг є основою філософії децентралізації. До початку повномасштабного вторгнення 72% громад отримали свої ЦНАПи. Але чи все запрацювало? Ні. Бо для надання послуг потрібні професійні працівники та обладнання, яке треба утримувати. Чи можливо це реалізувати при вартості послуг, яка у десятки/сотні разів менша за собівартість? Питання риторичне. Час закінчувати бавитись в соціалістично-популістичні підходи», - наголосив Віталій Безгін.
Народний депутат України Дмитро Микиша пояснив, чому взагалі треба платити адмінзбір за надані послуги, адже люди вже заплатили податки.
«Почнемо з того, що збір тому і називається збором, тому що може бути сплачений окремо від податку. Нічого безкоштовного не існує. Якщо ви за це не платите, то за це заплатив хтось інший. Мій колега, Роман Лозинський привів чудову аналогію про те, як Україна багато років отримувала дешевий газ і що це нам насправді коштувало… Окремо хотів би сказати про те, що якщо ви платите безспосередньо за послугу, тут і зараз, то будете не просто очікувати, а і вимагати якісного її надання. Адміністративний збір - це плата за послугу, яку ви отримуєте, в кращому випадку, раз на декілька місяців, а не хліб, який ви купуєте щодня. Порівнювати ці речі - чистий популізм, який і розповсюджують окремі політикани. При чому вони мовчать, що послуга у ЦНАП коштує 85 копійок, а в банку комісія за сплату візьмуть 50 грн. Тобто банк може обрахувати собівартість своїх послуг та встановити відповідну плату за неї, а ЦНАП виходить, що ні. Нераціонально», - пояснив Дмитро Микиша.
Заступниця Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Олександра Азархіна зазначила, що відомство підтримує також необхідність прийняття законопроекту «про адміністративний збір».
«Наше міністерство підтримує необхідність прийняття законопроєкту, що вирівнює розміри адмінзборів та актуалізує їх відповідно до сучасних соціально-економічних умов. Адже кожен розмір такого збору має покривати хоча б частину витрат, що йдуть на надання відповідної адмінпослуги конкретному споживачеві. Розміри зборів мають бути обґрунтованими, прозорими та справедливими, а також самоокупними», - зазначила Олександра Азархіна.
Вона також підкреслила необхідність завершення процесу делегування повноважень органам місцевого самоврядування в частині надання послуг з реєстрації актів цивільного стану. Передача послуг з реєстрації актів цивільного стану з державного рівня на рівень територіальних громад врегульована Законом № 1427-IX, який наділяє всі територіальні громади повноваженнями щодо державної реєстрації актів цивільного стану.
«На жаль, станом на сьогодні далеко не всі ЦНАПи територіальних громад надають такі послуги. Мінінфраструктури готове допомогти в реалізації цієї ланки реформи децентралізації, долучитися до заходів Мін’юсту і Мінцифри (як головних виконавців) та доопрацювати відповідні нормативні зміни», - повідомила Олександра Азархіна.
За слова експерта проекту PROSTO Віктора Тимощука, прийняття проекту закону № 4380 – це рішення, від якого мають виграти усі (доброчесні) українці і наголосив також про необхідність змін до Бюджетного кодексу.
«Громадяни – бо сплачуючи помірну плату – будуть мати доступ до якісних послуг. Органи місцевого самоврядування і центральні органи виконавчої влади – бо будуть мати чесні ресурси для служіння громадянам. Окремі дискусійні питання цілком можна вирішити до другого читання. Також будуть бажані зміни і в Бюджетний кодекс для справедливого розподілу».
В Офісі Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, який раніше ініціював і провів серію дискусій щодо законопроекту «Про адміністративний збір» наголошують, що документ необхідно приймати якнайшвидше. Керівник Офісу В’ячеслав Негода нагадав, що основне завдання реформування місцевого самоврядування і децентралізації владних повноважень, які держава впроваджує з 2014 року, - це, поряд зі створенням ефективної системи місцевого самоврядування, є і наближення послуг до людей та підвищення їх якості.
«Неможливо уявити чи створити ефективне місцеве самоврядування, яке не надаватиме доступні і якісні послуги. Взагалі філософія всієї реформи – послуга є основною. Коли розпочинали реформу за принципом децентралізації влади, то ставили собі завдання запровадити і інший важливий принцип – субсидіарності, який говорить про те, послуги мають надаватися на тому рівні, на якому це найбільш можливо і найбільш ефективно. Таким рівнем у випадку більшості послуг є базовий рівень місцевого самоврядування – громади. Тому треба створити належні законодавчі умови, при яких громади зможуть надавати дійсно якісні послуги. Тому проект Закону «Про адмінзбір» необхідно приймати якнайшвидше», - зазначив В’ячеслав Негода.
Організатори круглого столу «Законодавче врегулювання питань встановлення плати за надання адміністративних послуг та впорядкування механізмів визначення розмірів адміністративних зборів» - Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Програма «USAID РАДА: наступне покоління», проект PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні», EU 4 PAR Проект Європейського Союзу «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні», Всеукраїнська асоціація центрів надання адміністративних послуг.
Читати також на цю тему:
Частину плати за видачу відомостей з реєстрів Мін’юсту варто спрямувати у місцеві бюджети?
Теги:
адміністративні послуги В'ячеслав Негода Віталій Безгін Лариса Білозір
Джерело:
Пресцентр ініціативи "Децентралізація"
24 грудня 2024
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія Івана Космини
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія...
Чи не єдиний в Україні штатний радник міського голови з питань безбар’єрності Іван Космина працює у місті Чортків...
24 грудня 2024
Громада на всі 100: як Шевченківська громада...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
24 грудня 2024
Складання річної фінансової звітності за 2024...
На початку 2025 року розпорядники коштів місцевих бюджетів традиційно складатимуть річну фінансову звітність за 2024...
24 грудня 2024
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо стратегічного розвитку громад та регіонів
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо...
Міністерство розвитку громад та територій України об’єднало понад 500 представників влади, експертів та громадськості...