В Україні відсутній нормативно-правовий акт (НПА), який би системно врегульовував питання оплати адміністративних послуг. Тому суб’єктам звернення за такими послугами важко орієнтуватися у порядку та розмірах оплати, що іноді навіть призводить до сплати необов’язкових платежів.
Про це «Децентралізації» розповіла експертка з фінансового права та місцевого самоврядування Яніна Казюк.
«Більше сотні нормативно-правових актів по-різному називають платежі, які мають характер плати за адміністративні послуги - «державне мито», «ліцензійний збір», «плата», а також по-різному визначають і самі розміри плати - в неоподатковуваних мінімумах, в мінімальних заробітних платах, в абсолютних одиницях, в тому числі у іноземних валютах, у відсотковому вимірі», - констатує експертка.
Така ситуація, за її словами, породжує низку проблем. Багато адміністративних послуг мають такі мізерні розміри адміністративного збору (наприклад, послуги РАЦС), що це не виправдовує навіть витрат на адміністрування таких платежів. Для органів місцевого самоврядування проблемою є недостатність ресурсів на забезпечення організації надання адміністративних послуг, оскільки більшість послуг місцевого самоврядування визначені законами як безоплатні для суб’єктів звернення або розміри плати також є невиправдано низькими. А для споживачів адміністративних послуг проблемою є необґрунтовані розміри плати за деякі адміністративні послуги, нав’язування необов’язкових «супутніх послуг, непрозорість системи нарахування адміністративних зборів, встановлення та вимога сплати не передбачених законодавством платежів за надання відповідних послуг.
«Переліків платних послуг» - понад 20, і ними затверджено понад 200 «платних послуг». Таким чином, через невпорядкованість законодавства – закріплення норм щодо оплати послуг у нормативно-правових актах різного рівня: законах, актах Кабінету Міністрів України, наказах центральних органів виконавчої влади і навіть у актах окремих державних підприємств – зі споживачів кошти можуть стягуватися без належних підстав і в необґрунтованих розмірах. Безоплатними визначені лише адміністративні послуги соціального характеру. Але відкритими є питання щодо інших безплатних адміністративних послуг, а також, яким чином визначається розмір плати за платні послуги, яка верхня межа, як сплачуються адміністративні збори», - розповідає Яніна Казюк.
Експертка говорить про необхідність систематизувати положення усіх чинних сьогодні нормативно-правових актів і внормувати питання адмінзбору єдиним законодавчим актом.
«Такий Закон мав би чітко врегулювати порядок оплати та розміри адміністративних зборів. Мають бути визначені і конкретні розміри та/або межі плати за адміністративні послуги», - додає експертка.
Нагадаємо, Указом Президента України від 04.09.2019 р. №647/2019 «Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг» у підпункті 6 пункту 1 визначено завдання щодо «урегулювання питання плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору) шляхом запровадження єдиних засад визначення розмірів адміністративною збору за надання адміністративних послуг, порядку його сплати та використання».
У 2021 році у Парламенті зареєстровано проект Закону «Про адміністративний збір» (№4380 від 16.11.2020).
«До речі, коли ми робили оцінку фінансового впливу цього законопроекту на основі розрахунків кількох громад у попередні роки, то навіть за рахунок 5 базових груп адмінпослуг на прикладі ЦНАП Печеніжинської громади бюджет отримав би додатково надходження у сумі 225,4 тис. грн, або зріс би у цій частині у 7 разів. Так, навіть це рішення не забезпечить повну «окупність» системи адмінпослуг. Але така компенсаційність вже полегшить і фінансове навантаження на ОМС, і покращить ресурсне забезпечення роботи ЦНАП», - пояснює експертка.
Раніше «Децентралізація» писала, що представники органів місцевого самоврядування територіальних громад та ЦНАП закликають до розгляду законопроекту «Про адміністративний збір».
Більше – читайте у матеріалі «Фінансова нестабільність сфери адмінпослуг ставить під загрозу мету децентралізації. Громади очікують на прийняття Закону про адмінзбір»
Теги:
адміністративні послуги Яніна Казюк
Джерело:
Пресцентр ініціативи "Децентралізація"
24 грудня 2024
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія Івана Космини
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія...
Чи не єдиний в Україні штатний радник міського голови з питань безбар’єрності Іван Космина працює у місті Чортків...
24 грудня 2024
Громада на всі 100: як Шевченківська громада...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
24 грудня 2024
Складання річної фінансової звітності за 2024...
На початку 2025 року розпорядники коштів місцевих бюджетів традиційно складатимуть річну фінансову звітність за 2024...
24 грудня 2024
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо стратегічного розвитку громад та регіонів
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо...
Міністерство розвитку громад та територій України об’єднало понад 500 представників влади, експертів та громадськості...