Про людський капітал, конкурентоспроможність та Україну на карті світу

Авторка: Валерія Іонан, заступниця Міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції,
Міністерство цифрової трансформації України


Міністерство цифрової трансформації (Мінцифра) було засноване у 2019 році — це нове міністерство в Україні з нетиповим державним підходом. Міністерство з людиноцентричними проєктами, чіткою візією й планами та філософією: «Трансформувати життя людей, інституцій та бізнесу на краще за допомогою цифрових технологій».

Наймолодше міністерство створене не лише для того, щоб реалізувати президентську програму «Держава в смартфоні», але й для того, щоб Україна зробила великий стрибок завдяки розвитку цифрової економіки, онлайн-послуг, зростанню ІТ-індустрії та стала ще конкурентоспроможнішою у світі.

Міністерство цифрової трансформації (Мінцифра) має чотири стратегічні цілі на три роки:

  • 100% публічних послуг доступні громадянам і бізнесу онлайн.
  • 95% населення, соціальних об’єктів і головних автошляхів мають покриття швидкісним інтернетом.
  • 6 млн українців залучені до програми розвитку цифрових навичок.
  • Збільшити до 10% долю IT у ВВП країни.

Зрозуміло, що повна цифровізація країни має відбуватися швидко й ефективно в різних секторах. Саме тому була розроблена постанова, що погоджує наявність позицій керівника з цифрової трансформації (Chief Digital Transformation Officer, CDTO) в усіх міністерствах і регіонах.

Цифровізація — це не лише про технології чи діджитал. Це про трансформацію, процеси й найголовніше — про людей. Про людей, які змінюють країну, й людей, для яких країна змінюється й стає зручним сервісом. Країна, в якій неефективні чиновники перетворюються на сервісменів, а державна послуга нічим не поступається рівню та сервісу в приватній компанії.

Як цифровізація впливає на людський капітал? Серед усіх цілей Мінцифра виділяє розвиток цифрової грамотності — сьогодні це так само важливо, як уміти читати, писати й говорити.

Нам відомо декілька загальноєвропейських стандартів викладання та оцінки цифрової компетентності:

  • Європейські комп’ютерні права (ECDL / ICDL).
  • Рамка цифрової компетентності для громадян (DigComp).
  • Індекс цифрової економіки та суспільства (DESI).
  • Європейська сертифікація фахівців із інформатики (EUCIP).
  • Рамка електронної компетенції (eCF).

В Україні ми адаптуємо рамку цифрової компетентності DigComp. Згідно з DigComp, цифрова грамотність (або ж компетентність) складається із п’яти блоків, кожен із яких включає наступні компетенції:

  1. Інформаційна та медіаграмотність. Уміння працювати з даними.
  2. Створення цифрового контенту.
  3. Комунікація й взаємодія в цифровому середовищі.
  4. Безпека в цифровому середовищі.
  5. Вирішення технічних проблем самостійно.

При адптації цих рамок до українських реалій ми вбачили за необхідність додати ще один блок — комп’ютерна грамотність.

Загалом Мінцифра має за мету навчити 6 млн українців цифровій грамотності за три роки.

Спочатку ми провели дослідження[1], яке показало, що 53% українців мають цифрову грамотність нижче базового рівня. При цьому 47% українців віком від 18 до 70 років зацікавлені в опануванні цифрових навичок.

Для досягнення мети ми створили проєкт «Дія. Цифрова освіта». Проєкт має дві складові.

Онлайн-складова — https://osvita.diia.gov.ua/ — національна онлайн-платформа з цифрової грамотності, на якій уже сьогодні доступно більш ніж 45 освітніх серіалів.

Усі серіали створені в інноваційному форматі едьютейнмент, тобто поєднання навчання та розваг. Це короткі серії з участю експертів і відомих українців, які ведуть діалоги, імпровізують і жартують.

Сьогодні на платформі доступні такі освітні серіали, як: базові цифрові навички, цифрова грамотність для вчителів, цифрова грамотність для держслужбовців, серіал для батьків про безпеку дітей в Інтернеті, про кібербулінг для підлітків, оплата комунальних платежів онлайн, цифрові технології для людей із інвалідністю, цифрові юристи, електронний підпис, персональні дані, дружні цифрові фінанси тощо.

Офлайн-складова — це партнерські хаби по всій Україні, на базі яких відбувається навчання або де можна отримати доступ до цифрових пристроїв (комп’ютерів, тощо).

Протягом 2020 року понад 1,5 млн українців відвідали портал «Дія. Цифрова освіта», більше 440 тис. із них зареєструвалися на навчання. Також ми створили мережу з 6000 хабів цифрової освіти по всій Україні.

Крім того, ми з партнерами запустили платформу для змішаного й дистанційного навчання учнів 5–11-х класів «Всеукраїнська школа онлайн»[2]. Матеріали, розміщені на платформі, пройшли експертизу й відповідають державним освітнім стандартам. Для учнів на платформі є відеопояснення, конспекти, тести та можливість відслідковувати свій навчальний прогрес. А для вчителів — сучасні методички з прикладами застосування нових освітніх технологій.

Окремої уваги заслуговує національний проєкт із розвитку підприємництва «Дія. Бізнес». Онлайн-складова — портал із безкоштовними консультаціями для підприємців https://business.diia.gov.ua. Офлайн-складова — у різних регіонах України планується відкрити центри підтримки підприємців. Минулого року[3] ми відкрили центри підтримки підприємців «Дія. Бізнес» у Харкові й Миколаєві, а також центр для студентів і майбутніх підприємців «Дія. Бізнес» у Києві.

А ще ми з партнерами реалізовуємо проєкт «Підприємницький університет». Завдяки проєкту навчальна дисципліна «Інноваційне підприємництво та управління стартап-проєктами» інтегрована в навчальну програму бакалаврату або магістратури й запущена в 76 університетах України. За відгуками як викладачів, так і студентів курс є одним із найкорисніших в університетах.

Ми щасливі співпрацювати з «U-LEAD з Європою», адже завдяки цьому стала можливою успішна реалізація національних проєктів Мінцифри, спрямованих на цифровізацію країни, становлення е-демократії, розбудову інфраструктури та розвиток громад у регіонах України.

Редакторка: Оксана Шевченко

Усі терміни в цій статті повинні сприйматись як гендерно-нейтральні


Валерія Іонан брала участь в Міжнародному експертному обговоренні  «Розвиток громад: довіра, інституції, фінанси та люди», організованому Програмою «U-LEAD з Європою» в грудні 2020 року. Промова, яку вона виголосила в межах одного з воркшопів конференції, знайшла своє продовження і у цій статті.

Від імені Програми «U-LEAD з Європою», ми хотіли б висловити нашу щиру подяку за обидва внески пані Іонан. Ця публікація увійде до майбутньої Збірки статей, яка буде опублікована онлайн.

Збірка статей – це збірник письмових внесків, підготовлених українськими та міжнародними експертами, науковцями та посадовцями після Міжнародних експертних обговорень, організованих Програмою «U-LEAD з Європою» у 2019 та 2020 роках. Статті порушують питання у галузях регіонального та місцевого розвитку, децентралізації влади та адміністративно-територіального устрою, актуальні як для української, так і для міжнародної аудиторії. Збірка буде опублікована онлайн українською та англійською мовами на ресурсах U-LEAD. Стежте за нами у Facebook, аби першими отримати інформацію про публікацію Збірки.

Якщо у Вас є запитання чи коментарі щодо Збірника статей загалом, чи цієї статті зокрема, Ви можете написати Ярині Степанюк yaryna.stepanyuk@giz.de.

 

Ця публікація була підготовлена за підтримки Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Програми «U-LEAD з Європою», уряду України, Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії.


[1] Див.: https://osvita.diia.gov.ua/research.

[2] Див.: https://lms.e-school.net.ua/.

[3] Стаття була написана на початку 2021 року

Теги:

думки експертів

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

18 листопада 2024

Аналіз реверсної дотації на 2025 рік: експертний огляд

Аналіз реверсної дотації на 2025 рік:...

У контексті активних обговорень під час розгляду державного бюджету на 2025 рік Ігор Онищук, експерт...

18 листопада 2024

Долучайтеся до громадського обговорення проєкту Плану заходів з безбар’єрності на 2025-2026 роки

Долучайтеся до громадського обговорення проєкту...

Усі небайдужі громадяни, профільні громадські організації та експерти мають змогу надати пропозиції до Плану заходів...

18 листопада 2024

«Кластери Відродження» - конкурс грантів від проєкту UCORD з бюджетом у 1,5 мільйони швейцарських франків

«Кластери Відродження» - конкурс грантів від...

Проєкт UCORD оголосив конкурс грантів «Кластери Відродження», спрямований на підтримку культурних партнерських...

18 листопада 2024