Експерти представили Концепцію розмежування повноважень місцевого самоврядування і виконавчої влади

Центр політико-правових реформ у рамках реалізації проєкту «Підтримка формування державної політики розвитку місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» розробив і презентував проєкт Концепції щодо розмежування та розподілу повноважень місцевого самоврядування і виконавчої влади.


Під час презентації Концепції, яка відбулася 28 листопада в Укрінформі, про важливість цієї роботи сказав Керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода:

«Незважаючи на те, що з 2020 року, після утворення нового адміністративно-територіального устрою на базовому і субрегіональному рівні, всі громади мають однаковий статус, вони усі є рівними і повинні мати однакові повноваження, закон про місцеве самоврядування цього не дає. Застарілим у питанні розподілу повноважень є і закон про місцеві державні адміністрації. Крім того, невирішеною залишається й проблема з функціями районних рад, у яких немає ресурсів, але з юридичної точки зори вони мають купу повноважень. Тому дуже добре, що експерти не полишають спроб допомогти законотворцям узгодити нормативну базу з сучасними реаліями».

Схожу позицію висловив народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін:

«Скільки б ми не говорили про успіхи нашої децентралізації, скільки б ці успіхи не відзначали міжнародні партнери, ми розуміємо, що ще є речі, які працюють не зовсім правильно. Одна з них – це питання розмежування повноважень. У нас не гроші ходять за повноваженнями, а повноваження – за грошима. І тому практично кожна система щороку коригується за рахунок змін до Бюджетного кодексу. Цю проблему потрібно вирішувати. Маємо докорінно переосмислити розмежування повноважень між державною і місцевою владою, а також між щаблями місцевого самоврядування. І тут складність ще й в тому, що ми маємо субрегіональний рівень, передбачений Конституцією, тому, говорячи про подальше розмежування повноважень, треба промоделювати дві версії: з субрегіональним рівнем та без нього».

Народний депутат висловив сподівання, що в 2024 році буде створений практичний документ, з обґрунтуваннями, з оцінками, з моделями, який ляже в основу змін до законодавства у питання розмежування повноважень.

Для створення презентованої Концепції щодо розмежування та розподілу повноважень місцевого самоврядування і виконавчої влади експерти проаналізували понад 100 чинних нормативно-правових актів у 25 сферах.

Також, щоб з’ясувати бачення керівників територіальних громад з цієї теми, було проведене соціологічне дослідження, в якому взяли участь 173 посадові особи керівного складу органів місцевого самоврядування 155 територіальних громад з 23-х областей України. Опитування засвідчило, що основні ідеї, викладені в Концепції, сприймаються представниками органів місцевого самоврядування і можуть бути імплементовані в законодавчі акти.

Експерти зазначають, що проєкт Концепції розмежування повноважень спрямований на:

  • створення класифікації повноважень за видами, відповідно до ролі державної політики: державні, які не можна передавати; державні, які можуть бути передані органам місцевого самоврядування (ОМС); делеговані повноваження ОМС; власні повноваження ОМС;
  • визначення меж законодавчого регулювання повноважень у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» і у галузевому законодавстві;
  • визначення умов передачі повноважень від держави до органів місцевого самоврядування;
  • створення підґрунтя для належної оцінки вартості повноважень за різними їх видами та відповідного визначення ресурсів для їх забезпечення.

У Концепції зазначено, що система законодавства щодо розмежування повноважень має бути побудована наступним чином:

1.Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлює:

  • критерії розмежування повноважень між органами публічної влади різних рівнів адміністративно-територіального устрою, між виконавчою владою та місцевим самоврядуванням;
  • критерії розмежування повноважень між представницькими та виконавчими органами місцевого самоврядування;
  • критерії розподілу між видами бюджетно-секторальних повноважень;
  • загальні вимоги щодо джерел фінансування різних видів бюджетно-секторальних повноважень;
  • організація функціонування органів місцевого самоврядування;
  • сфери компетенції місцевого самоврядування.

2. Бюджетний Кодекс України встановлює:

  • бюджетні програми, які фінансуються з місцевих бюджетів окремо за видами бюджетно-секторальних повноважень;
  • порядок визначення обсягу закріплених загально-державних податків і зборів та трансфертів для фінансування закріплених повноважень;
  • порядок визначення обсягу трансфертів на фінансування доручених повноважень;
  • порядок визначення обсягу трансфертів на фінансування переданих повноважень;
  • формула вирівнювання для місцевих бюджетів;
  • мінімальні та максимальні обсяги видатків на фінансування закріплених повноважень.

3. Галузеве законодавство визначає:

  • органи публічної влади, які наділені відповідними повноваженнями;
  • предмет регулювання (опис об’єкта повноважень, матеріальні норми, державні стандарти);
  • процедури здійснення повноважень;
  • кількісні та якісні показники оцінки виконання повноважень;
  • порядок контролю за виконанням повноважень.

При розробці галузевого законодавства та змін до бюджетного законодавства застосовуються критерії розмежування повноважень між органами публічної влади, визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Реалізація Концепції розмежування повноважень передбачає внесення змін до чинного галузевого законодавства у частині визначення предмета регулювання і порядку здійснення повноважень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з подальшим розробленням та затвердження державних стандартів (вимог) до надання публічних послуг у відповідних сферах (зокрема, освіти, охорони здоров’я, культури, надання соціальних послуг, адміністративних послуг, що мають надаватися органами місцевого самоврядування).

Експерти також зазначили, що Концепція не має на меті визначити вичерпний перелік повноважень місцевого самоврядування, які визначатимуться на її основі в Законі України «Про місцеве самоврядування», секторальних законах та в Бюджетному кодексі України.

Завантажити Концепцію щодо розмежування та розподілу повноважень місцевого самоврядування і виконавчої влади

Завантажити Аналітична записка до Концепції

Завантажили результати соціологічного дослідження

28.11.2023 - 14:08 | Views: 1291
Експерти представили Концепцію розмежування повноважень місцевого самоврядування і виконавчої влади

Attached files:

Tags:

V.Nehoda Vitalii Bezghin separation of powers

Source:

Read more:

20 December 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 December 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 December 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 December 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...