Чому бідний? Бо… ніяк не ухвалять закон «Про адміністративний збір»

Мережу Центрів надання адміністративних послуг, яку розбудовують в Україні більше 10 років, є ризик втратити.


Серед причин – більшість адміністративних послуг надаються ЦНАПами на безоплатній основі, а вартість платних послуг складає копійки. Все це виливається у неможливість забезпечувати належне функціонування ЦНАП та їх віддалених робочих місць. Утримання ЦНАП – задача сьогодні із зірочкою для органу місцевого самоврядування. Адже необхідно закуповувати витратні матеріали, необхідно обслуговувати техніку, платити за комунальні послуги, програмне забезпечення, захищений зв'язок, виплачувати заробітну плату адміністраторам. І все це – в умовах воєнного стану, за яких місцеві бюджети мають серйозні труднощі з наповненням. А доходи від адмінзбору  в середньому за рік покривають лише 30% видатків на ЦНАП.

Як змінити ситуацію? Про це говорили сьогодні в ході пресконференції "Як закон про адмінзбір (№4380) допоможе громадам і державі в умовах війни?"

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук дуже просто пояснив, що означає залишати ситуацію такою, яка є сьогодні.

«Коли є брак компенсаційних ресурсів на систему, тоді відбувається природня оптимізація цієї системи. Це легко ілюструється . Всі органи державної влади зараз скорочуються.  Держгеокадастр скоротився в рази.  Мін’юст скорочується. Безоплатні послуги для громадян, на перший погляд, здаються благом. Насправді, це не благо, це означає відсутність доступу до послуг, тому що до цих послуг треба далеко добиратися. Система не може бути без ресурсів. А для громадян є ще й інший аспект проблеми – це брак прозорості, сумнівні платежі в деяких секторах. Наприклад, ДП «Документ» бере 540 грн за кожну послугу в Україні і за кордоном - 80-100 євро. В ДРАЦС теж платні консультації, повторні свідоцтва за 500-700 грн, шлюб за добу за тисячі гривень. Тобто в нас є паралельно два світи: в органах місцевого самоврядування майже все безкоштовно, в інших органах влади дозволяється значно більше», - сказав Віктор Тимощук.

 

 

Він навів приклад на Бобровицькому ЦНАП, який в минулому році надавав 330 послуг, з яких 90% - це безоплатні послуги:

«Всі розуміють, що таке безоплатні послуги? За ці послуги платить бюджет загалом. Тобто ми беремо кошти з культури, освіти, оборони і витрачаємо їх на папір, катриджі, доставку документів і таке інше».

Щоб змінити ситуацію, необхідно ухвалити закон «Про адміністративний збір» (№4380), який зареєстрований у парламенті ще в 2020 році.

Законопроект визначає 150 базових адмінпослуг, більшість з яких пропонується зробити платними і хоча б частково компенсаційними.

«Чому частково компенсаційними? Тому що вартість реєстрації актів цивільного стану – 85 копійок, реєстрація бізнесу, землі - безкоштовна, сільський нотаріат – копійки. Але за ці послуги можна було б встановити помірні платежі і тоді це серйозний ресурс. Наголошую, що законопроект передбачає, що соціальні послуги і далі залишаються безоплатними. А це в ЦНАП - 50% послуг, а буває і більше»,- пояснив Віктор Тимощук.

Проста арифметика показує, що зволікання з ухваленням законопроекту приносить щороку бюджету мільярдні збитки.

«В минулому році було зареєстровано 300 тисяч ФОП. Якщо б ця послуга коштувала хоча би 100-150 грн, то надходження в бюджет склали б від 30 до 45 млн грн. Навіть якщо це робиться через ДІЮ, для неї теж потрібні ресурси на сервери, безпеку даних… Близько 200 тисяч шлюбів реєструється в рік. Помірний платіж за шлюб, скажімо в 200 грн – це 40 млн додатково в бюджет. За минулий рік 2 млн 100 тис послуг надано з реєстрації місця проживання. Якщо був би збір 100-120 грн хоча б, то це плюс 120 млн грн до бюджету. По реєстрації земельних ділянок – безкоштовно зараз. За минулий рік 684 тисячі реєстрацій таких було. Це могло б додати до бюджету 135 млн грн. Нормативно-грошова оцінка – 4,8 млн наданих послуг і якщо умовно 100 грн складала б вартість такої послуги – це плюс майже пів мільярда до бюджету. Тобто ми взяли ці 5 поширених послуг зі 150 і маємо понад 800 млн грн в бюджет за рік. Якщо би закон про адмінзбір був ухвалений в 2021 році, то тільки 4 млрд грн на цих 5 послугах бюджет би мав додатково».

Віктор Тимощук зазначив, що законопроект №4380 підтримують усі всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, ЦНАПи та їх асоціація, громадські організації, які мають експертизу в цій тематиці і навіть міністерства. Він також висловив припущення, хто і чому блокує ухвалення закону.

Переглянути презентаційний матеріал можна ТУТ (PDF, 0,7 МБ)

Народна депутатка України Лариса Білозір наголосила, що закон «Про адмінзбір» давно на часі.

«Ми повинні внести ясність і розуміння у формування вартості на адмінзбори. Ціни і вартість на адмінпослуги не переглядалася 30 років. Цей законопроєкт містить 150 послуг, визначена вартість, яка дуже толерантна, там немає захмарних адмінзборів. Цей закон давно вже на часі. Ми на Комітеті в липні одноголосно його підтримали і він готовий виходити на розгляд в пленарній залі. Ми повинні навести лад в оплаті адмінзборів», - зазначила Лариса Білозір.

 

 

Подальше зволікання з ухваленням закону несе ризик занепастити всю систему ЦНАП, яку розбудовують в Україні більше 10 років.

Переглянути запис пресконференції можна ТУТ

Захід організував Центр політико-правових реформ у рамках проєкту «Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.


 Читати більше на тему проблем адміністративного збору:

20.03.2024 - 18:39 | Переглядів: 7376
Чому бідний? Бо… ніяк не ухвалять закон «Про адміністративний збір»

Приєднані файли:

Теги:

адміністративні послуги Віктор Тимощук Лариса Білозір

Джерело:

Читайте також:

18 грудня 2024

Програма Polaris запрошує громади до партнерства за напрямом «Відновлення на місцевому рівні»

Програма Polaris запрошує громади до...

Шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» запрошує громади до партнерства...

18 грудня 2024

Освітній маркер: що нового в освіті за листопад

Освітній маркер: що нового в освіті за листопад

У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE  - дайджест подій та рішень...

18 грудня 2024

Практичні інструменти для відновлення даних про майно – матеріали тренінгу

Практичні інструменти для відновлення даних про...

17 грудня команда Проєкту SOERA провела тренінг «Відновлення втраченої інформації та документів про майно...

18 грудня 2024

Законодавчі ініціативи для місцевого самоврядування у 2024-2025 роках. Що зроблено і що заплановано?

Законодавчі ініціативи для місцевого...

Питання відновлення і розвитку громад а також впровадження подальших законодавчих та інших змін, які передбачає...