Про конституційну реформу, у тому числі і у частині децентралізації, "Укрінформ" поговорив з одним із найвідоміших юристів-конституціоналістів, народним депутатом України чотирьох скликань Юрієм Ключковським.
- Юрію Богдановичу, запитання про децентралізацію. Вона дуже серйозно змінює життя людей. Конституційна комісія свою роботу зробила. Але…
- Але я також не вважаю, що робота над текстом змін до Конституції у частині децентралізації закінчена. До прийняття у 300 голосів є ще багато часу. Є намір робити це після місцевих виборів, у листопаді-грудні. Я думаю, що пошуки політичного консенсусу у Верховній Раді і вихід на 300 голосів вимагатимуть ще роботи над текстом.
- Скажіть, будь-ласка, по-вашому, префекти несуть ці ризики – суперцезарів, диктаторів та ін.?
- Ні звичайно. Знаєте, розмови про те, що префекти створюють сильну президентську владу, не відповідають дійсності. Вони будуть значно слабшими, ніж теперішні державні адміністрації. Більше того, Президент за цим проектом може призначити префекта і звільнити виключно за поданням Кабінету Міністрів. Тобто, якщо від Кабінету Міністрів нема такого подання, Президент цього не може зробити. І тому тут нема супервлади Президента. Президент може відхилити подання Кабінету Міністрів, звичайно, але він не може сам призначити, без згоди Кабінету Міністрів. І це, мені здається, дуже серйозне обмеження влади Президента і серйозний вплив Кабінету Міністрів на префекта.
Я бачу проблему в іншому. Насамперед, таку децентралізацію без інституту типу префекта робити просто не можна. Тому що досвід 1993-1994 року показав, що запровадження регіонального самоврядування без ефективного державного контролю призводить до утворення удільних князівств. Обласна рада своїм виконкомом робить, що хоче, ніхто їй не указ, ніхто не може їй нічого зробити. Без нагляду це не працює. У 1996 році Конституція передбачила такий нагляд, однак не вказала суб’єкта нагляду. І за традицією, за старим законом цю функцію виконувала прокуратура. Сьогодні прокуратура вже більше не може цього робити. Ми бачимо, які функції надаються прокуратурі, і тому виникає проблема: хто буде здійснювати нагляд за дотриманням законів і Конституції, органами місцевого самоврядування.
- Це такий собі шериф над сепаратизмом?
- Це класичний французький префект. Класичний. У Франції префект спочатку пройшов велику еволюцію: до 1982 року він здійснював виконавчу владу в департаменті, і тільки після реформи децентралізації 80-х років він отримав чисто контрольні функції. І ось наш префект теж повинен мати чисто контрольні і координаційні функції. Він повинен здійснювати нагляд над самоврядуванням і координувати діяльність територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади. По вертикалі вони підпорядковані міністерствам та іншим центральним органам, а на місці їх узгоджувати між собою повинен префект, щоб вони не вступали в суперечність уже в конкретній області, в конкретному районі. Але виконавчих функцій він не повинен мати. Тому запис у цьому проекті, що виконавчу владу в областях і районах здійснює префект, це просто неправильний запис. Не відповідає статусу, не відповідає тому, для чого був задуманий префект.
- Скажіть, будь-ласка, а чому все-таки не державний урядник?
- Це не до мене. Я обстоював державного урядника. Чомусь боялися цього слова, що це уряд, урядник. Знаєте, колись років 10 тому, не пройшов попередній варіант такого закону через громади, старост і повіт. Громади і старости сьогодні вже є, а от повіту все одно боїмося.
- Але повинен існувати якийсь комплекс критеріїв, за якими будуть їх добирати?
- Це дуже серйозна проблема. Ну, наприклад, у Франції префект, який добре працює, який не порушує закону, не втрачає посади, однак не може працювати в одному департаменті більше ніж сім років і обов’язково після того переводиться в інший департамент чи інший регіон. І по-друге, ніколи не може бути призначений префектом у департамент чи регіон, з якого він родом.
- У нас це передбачено буде новим законом?
- Не знаю. Але ви бачите, наскільки серйозно зроблено для того, щоби не було зав'язок. Оскільки у них 100 департаментів, там 30 із чимось регіонів, то їм є як «тасувати» цих людей так, щоб вони ніколи не попали там, де в них багато родичів.
БЕЗ НАГЛЯДУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ НЕБЕЗПЕЧНА
- Як ви відчуваєте, правильно, що ми робимо децентралізацію саме зараз?
- Ну, колись же її треба робити. Це вже третя спроба її зробити, і два рази провалювалася через те, що просто не хотіли, не бажали, «верх» не хотів. Ще раз хочу підкреслити: без нагляду децентралізація небезпечна, але при ефективному, якісному нагляді це потрібно робити. Ми повинні привчити, що самоврядування має працювати для людей і з людьми. Вони не повинні займатися політичними питаннями, не справа їхня - як там міжнародні зв'язки здійснюються, не справа їхня - як оборона здійснюється і чи ми йдемо до НАТО, чи не йдемо до НАТО - це не їхні питання. Але комунальне господарство, життєві умови для людей - це їхня робота, і там є чим займатися. Те, що вони сьогодні не завжди можуть цим займатися, ну, зв'язано просто з відсутністю ресурсів у них. Усі ці речі потребують грошей елементарно, бюджету. Але якщо ми їм даємо бюджет, даємо повноваження і забезпечуємо контроль... От що таке взагалі самоврядування? Це означає, що здійснення влади у відповідальності лише перед людьми і перед законом, тобто без вертикального управлінського підпорядкування. От адміністрація підпорядкована Кабінетові Міністрів, а самоврядування не підпорядковане, але воно підпорядковане закону, і порушення закону не можна допускати.
- Справа реформи - це правильні норми виписати чи бажання людей...
- Ні, норми - це тільки перший крок, маленький крок. Норми - це створення рамок, це створення каркасу, а далі треба наповнити, ну, це скелет реформ, але це не м'язи реформ і не крок реформ.
- М'язи реформ - це свідомість, по-вашому, чи що?
- Значною мірою і свідомість теж. І ще одна річ - реформа не робиться сьогодні на завтра, реформа робиться весь час, це потребує постійного підкріплення, підтвердження, відтворення, розвитку. То не буде так, що ми прийняли сьогодні зміни до Конституції, завтра ми вже маємо все децентралізовано, і всі вже живуть дуже добре. Так не буває.
Повне інтерв’ю ТУТ
Share the news:
12 November 2024
Інституційний розвиток, підтримка громад,...
11 листопада Швейцарсько-український проєкт «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD та Агенція...
12 November 2024
Strengthening the Local Economy. What Are...
Today, the economic success of a community is based not only on the quantity of goods produced, but also on its...
12 November 2024
Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує комунікації з Агенціями регіонального розвитку
Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує...
Міністерство розвитку громад та територій України налагоджує комунікації з агенціями регіонального розвитку...
12 November 2024
Як громадам ставати регіональними полюсами зростання
Як громадам ставати регіональними полюсами...
Автори: Ярослав Жидик, асоційований партнер консалтингової компанії СІВІТТА Мирослав Кошелюк, експерт з місцевого...