Як планувати мережу закладів профільної середньої освіти на Донеччині та Луганщині, враховуючи території на яких ведуться бойові дії та тимчасово окуповані території? Це питання було у центрі уваги під час громадського обговорення, що відбулося 29 листопада 2024 року.
Захід організували Міністерство освіти і науки України спільно зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE за підтримки Донецької обласна військової адміністрації та Луганської обласної військової адміністрації.
Донецька та Луганська області переважно перебувають під окупацією та є зонами активних бойових дій, тому під час заходу обговорили три основні сценарії організації мережі закладів освіти в цих умовах. Зокрема, на тимчасово окупованих територіях планують створення мережі закладів профільної середньої освіти для того, щоб після деокупації та припинення бойових дій можна було максимально швидко відновити роботу закладів освіти.
В обговорені взяло участь 30 очільників громад обох областей, 25 керівників та представників закладів освіти професійного спрямування.
Зокрема, у Донецькій області за різними сценаріями розвитку подій заплановано створення 19 академічних ліцеїв, 6 закладів професійного спрямування і 11 закладів фахової передвищої освіти. У Луганській — 31 академічний ліцей,18 закладів професійного спрямування і 15 закладів фахової передвищої освіти у разі деокупації територій. Мережу коригуватимуть після закінчення війни з огляду на демографічну ситуацію.
За підсумками обговорення 74% учасників зазначили, що суть реформи профільної середньої освіти стала більш зрозумілою. Також 12% учасників зазначили, що вони планують мати академічний ліцей у своїй громаді, ще 24% — хочуть мати такий ліцей після перемоги, скільки ж — планують мати академічний ліцей з дистанційною формою навчання.
Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України, зазначив, що необхідно враховувати всі сценарії закінчення війни й розробити різні варіанти мережі закладів профільної середньої освіти, щоб швидко відновити освітній процес після деокупації та припинення бойових дій:
«Ситуація на Донеччині й Луганщині особлива, адже освіта цих регіонів найсильніше постраждала через війну. У цих областях найбільше зруйнованих закладів освіти й поки неможливо відновити очний формат здобуття освіти. Тому, плануючи реформу, важливо врахувати безпекову ситуацію в цих регіонах і розробити різні сценарії залежно від можливого завершення війни та змін у демографічній ситуації. Ці області показали надзвичайну стійкість у критичних умовах, адаптувавши освітній процес до онлайн-формату. Я бачу в освітян бажання розвиватися та впроваджувати зміни, зокрема в реформуванні старшої школи».
Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, висловила сподівання, що старша профільна школа запрацює у цих областях уже з 2027 року:
«Луганська і Донецька області впроваджують цю реформу в надважких умовах. З 2014 року освітяни та управлінці обох регіонів, попри все, зберегли систему освіти, і це викликає надзвичайно велику повагу. Сьогодні, відповідно до законодавства, маємо планувати подальше впровадження реформи НУШ у різних форматах і за різними сценаріями не тільки на підконтрольних Україні територіях, а й з врахуванням деокупації всієї території обох областей. Оскільки ситуація дуже не проста, то обидві області наразі планують три різні сценарії організації мережі з урахуванням перебігу війни».
Артем Лисогор, начальник Луганської обласної військової адміністрації, наголосив, що в регіоні існує непереборний рівень ризику в галузі освіти. Попри це, в області продовжують працювати 82 заклади дистанційно та один — в очному форматі.
«Освіта — це друге за важливістю питання після обороноздатності. З 2014 року ми пройшли складні випробування, а з 2022 року виклики стали ще більшими. Вчителі довели, що готові працювати в найекстремальніших умовах. По-перше, ми розробили ефективну систему онлайн-освіти, яка допомагає дітям на окупованих територіях залишатися в українському освітньому просторі. По-друге, працюємо над поверненням учнів із-за кордону. Продовження освітнього процесу є ключовим у цьому напрямку», - сказав Артем Лисогор.
Олександр Шевченко, заступник голови Донецької обласної державної адміністрації, окреслив ключові завдання регіону в умовах війни і після перемоги:
«Донеччина та Луганщина вже десять років потерпають від російської окупації. Головна проблема — велика кількість наших дітей залишається на окупованих територіях. Ми докладаємо всіх зусиль, щоб підтримати їх. Завдяки вчителям і онлайн-навчанню діти продовжують підтримувати зв’язок з Україною.
Важливо, щоб Донецька та Луганська області й надалі розглядалися з погляду тих унікальних викликів, із якими ми стикаємося. Наше головне завдання — зберігати спілкування з цими дітьми».
Більше про реформу — на profilna.mon.gov.ua та у секторальній рубриці порталу "Децнтралізація".
Attached images:
Tags:
high school DECIDE: High School education
Source:
Проєкт DECIDE
04 December 2024
Підволочиська громада отримала техніку від Програми USAID DOBRE для покращення послуги благоустрою
Підволочиська громада отримала техніку від...
Щоби громадські простори для мешканців були доступними, красивими та доглянутими, потрібно регулярно проводити їхній...
04 December 2024
Стартує набір до школи закупівельників
Стартує набір до школи закупівельників
Центр громадського моніторингу та досліджень оголосив набір для початківців-закупівельників до «Школи уповноважених...
04 December 2024
У Дніпрі відбулося громадське обговорення реформи старшої школи
У Дніпрі відбулося громадське...
28 листопада всі 60 громад Дніпропетровщини долучилися до діалогу щодо реформи профільної середньої освіти та її...
04 December 2024
Що таке «Шкільний громадський бюджет» та «Громадський бюджет на дитячі мрії» (запис вебінару)
Що таке «Шкільний громадський бюджет» та...
Під час вебінару від швейцарсько-українського проєкту DECIDE експерти Сергій Омелічкін та Михайло Ізюмський...