Огляд міжнародного досвіду для розвитку місцевої статистики в Україні: результати дослідження
Огляд міжнародного досвіду для розвитку місцевої статистики в Україні: результати дослідження

Співпраця України з міжнародними організаціями у сфері статистики націлена на удосконалення законодавства України у цій сфері, напрацювання нових стандартів та залучення передових практик. Останнім часом оцінка розвитку європейських країн все більше зосереджується на проблемах і перспективах розвитку регіональної та місцевої статистики, що дозволяє забезпечити прийняття рішень, які базуються на реальних даних і відповідають потребам місцевих громад.


В рамках проєкту “Комплексне дослідження потреб у даних на місцевому рівні та розробки концепції муніципальної статистики й відповідного законопроєкту” команда експертів Центру розвитку інновацій, ЛНУ імені Івана Франка, Інституту міста Дрогобича за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» провели дослідження міжнародних практик країн у сфері місцевої та регіональної статистики.

Дослідження показало, що провідні міжнародні організації, такі як ООН, ОЕСР та Світовий банк, відіграють ключову роль у розробці стандартів та рекомендацій для місцевої статистики. Ці стандарти визначають загальні принципи збору та представлення даних, які потім використовуються як самими міжнародними структурами, так і національними статистичними службами.

Особливу увагу було приділено досвіду Європейського Союзу. Євростат, статистичне агентство ЄС, встановлює єдині стандарти для економічної та фінансової статистики країн-членів, включаючи дані місцевого рівня. Ці стандарти визначають методологію збору та обробки статистичної інформації на різних рівнях адміністративно-територіального устрою. Євростат виробляє статистичні дані з різних сфер, таких як економіка, праця, торгівля, наука та інновації, здоров'я, освіта, соціальні умови. Основні теми вимірювання включають загальну та регіональну статистику, економіку та фінанси, населення та соціальні умови, промисловість, торгівлю та послуги, сільське господарство та рибальство, зовнішню торгівлю, транспорт, навколишнє середовище та енергію.

Для аналізу міжнародних практик країн були вибрані країни ЄС з кола стратегічно важливих для України держав[1] (Німеччина, Франція і сусідня Польща) та країни (Данія, Швеція, Фінляндія), які надавали допомогу та підтримку Україні щодо наближення української статистики до європейських стандартів, зокрема у рамках програми Twinning та PXWEB-поширення статистики. Також було розглянуто досвід Австрії, Великобританії та Канади.

У цій публікації зроблено короткий огляд міжнародного досвіду Польщі. Повний текст дослідження з оглядом інших країн доступний за посиланням.

Основним нормативним документом, який визначає організаційні засади, методологічні принципи та сфери статистичних спостережень у Польщі є Закон "Про державну статистику" від 1995 року[2], який повністю гармонізований з положеннями ЄС. Регіональні статистичні управління є виробниками регіональної та місцевої статистики, які збирають дані на місцях. Головне статистичне управління (ГСУ) встановлює методологічні стандарти, координує та контролює роботу регіональних органів, а регіональні управління надають статистичні дані ГСУ, яке агрегує і консолідує їх. Також інші відомства можуть бути замовниками спеціальних статистичних обстежень у межах своїх повноважень.

Взаємодія відбувається на основі щорічних статистичних програм, методологічних стандартів, координаційних нарад. Регіональні управління займаються збором та обробкою місцевої статистики в розрізі воєводств, повітів і ґмін. Фінансування статистичних робіт за планом державних статистичних обстежень здійснюється з держбюджету. Регіональні управління статистики можуть виконувати й інші статистичні роботи на замовлення за угодами на платній основі.

Методологія статистичних обстежень у Польщі базується на стандартах Євростату, рекомендаціях ООН, МОП. Державні статистичні спостереження широко використовують вибіркові спостереження, у тому числі вибіркові спостереження домогосподарств. Для місцевої статистики застосовується районування за адміністративно-територіальним поділом, дані поширюються у формі статистичних збірок, бюлетенів, онлайн-сервісів.

Для збору та поширення статистичних показників у Польщі створено Банк даних BANK DANYCH LOKALNYCH – це найбільша в Польщі база даних про економіку, суспільство та довкілля (Рис. 1.1). Банк пропонує понад 40 тис. статистичних характеристик, згрупованих тематично. Перші дані у Банку наявні з 1995 року. Серед груп показників наявні дані за адміністративно-територіальним поділом[3] – різноманітні тематичні дані збираються та узагальнюються для вибраної адміністративної одиниці (міста, гміни, району, воєводства, країни) або статистичної одиниці відповідно номенклатурі NUTS (макрорегіону, регіону, субрегіону).

 

Рис. 1.1. Вигляд вебінтерфейсу банку даних BANK DANYCH LOKALNYCH[4]

 

У плані регіональних досліджень цікавими є випуски зі статистикою для міст за класифікацією DegUrba (Degree of Urbanisation – за ступенем урбанізації) у рамках проєкту Urban Statistics (раніше Urban Audit) (рис 1.2)[5].

 

Рис. 1.2.  Міста та функціональні міські райони Польщі відповідно до класифікації DegUrba.
До зображення ще додається список міст Urban Audit[6] - файл у форматі XLSX та  список муніципалітетів FUA[7] – файл у форматі XLSX

 

Джерела даних польської статистики:

  • переписи населення та житлового фонду - проводяться раз на 10 років, забезпечують дані з розподілом по території;
  • вибіркові обстеження домогосподарств - для вивчення демографічних, економічних та соціальних характеристик населення;
  • адміністративна статистична звітність підприємств, установ - охоплює різні галузі економіки та сфери діяльності;
  • дані бухгалтерської звітності суб'єктів господарювання, що подаються до реєстру REGON[8] (рис. 1.3);

 

Рис. 1.3. Вигляд результату вибірки з відкритих даних реєстру REGON[9]

 

  • дані відомчих реєстрів - реєстрація актів цивільного стану, медична статистика, дані про ринок праці тощо;
  • дані сільськогосподарських переписів та вибіркових суцільних обстежень сільгоспвиробників;
  • спеціальні статистичні спостереження за окремими напрямами;
  • дані інших обстежень та досліджень;

Цифрові рішення, які використовуються:

  • електронний збір даних - система ESPOń, через яку підприємства подають статистичну звітність онлайн;
  • обробка даних - використання ПЗ STATA для аналізу даних перепису населення та житла;
  • інфографіка - онлайн дашборди даних ринку праці у воєводствах;
  • вебскрейпінг - збір даних про ціни на харчові продукти з сайтів мереж супермаркетів;
  • хмарні сервіси - використання Microsoft Azure для зберігання мікроданих обстежень;
  • машинне навчання - прогнозування міграційних потоків методами регресійного аналізу;
  • мобільний збір даних - використання планшетів інтерв'юерами під час перепису населення;
  • на порталі Головного статистичного управління Польщі:
    - Атлас регіонів (Atlas Regionów) (рис. 1.4) - ГІС-інтерактивні карти візуалізації статистичних показників.

 

Рис. 1.4. Вигляд головної сторінки сайту Атлас регіонів (Atlas Regionów)[10]

 

- Геостатистичний портал (рис. 1.5) в рамках проекту «Просторові статистичні дані в державній інформаційній системі».

 

Рис. 1.5. Вигляд головної сторінки Геостатистичного порталу[11]

 

- Система STRATEG (рис.1.6) - інформація про ключові показники, зокрема індикатори для моніторингу досягнення цілей розвитку країни, визначених у найважливіших стратегічних документах[12]. Через елемент «Портрет територіальних одиниць» можна вибрати територіальну одиницю від національного рівня до рівня гмін.

 

Рис. 1.6. Вигляд вебінтерфейсу системи STRATEG[13]

 

 

- API портал –  допомагає інтеграції даних ГСУ Польщі з Євростатом через програмні інтерфейси (рис. 1.7).

 

Рис. 1.7. Вигляд вебінтерфейсу API порталу[14]

 

Основні способи поширення та забезпечення доступу до даних місцевої статистики в Польщі:

  • публікація узагальнених статистичних збірників по регіонах та місцевостях (повітам і гмінам) на сайті Головного статистичного управління;
  • випуск регіональних статистичних бюлетенів, інфографіки по ключових показниках;
  • надання відкритого доступу до баз даних показників у розрізі територіальних одиниць;
  • можливість замовлення спеціалізованих статистичних збірників та довідок за запитом;
  • онлайн-сервіси візуалізації та пошуку даних за регіонами на офіційному порталі статистики;
  • публікація мікроданих (з анонімізацією) обстежень для науково-дослідницьких цілей;
  • надання цифрового API для автоматизованого доступу до статистичних даних;
  • використання інструментів візуалізації та геоінформаційних систем для наочності;
  • публікація відкритих даних у машиночитних форматах, інтеграція з European Data Portal[15].

Отже, слід зазначити що досвід Польщі, як країни члена Євросоюзу в розрізі місцевої статистики особливо цінний для України. Зараз проходить тестування новий портал державної статистики України[16], на якому вже з’явилася версія онлайн-банку даних, але лише на рівні України.  Тому Польський локальний банк даних цікавий тим, що надає централізований доступ і до даних місцевої статистики. Це дані для вибраної адміністративної одиниці - міста, гміни, району, воєводства, а не лише країни в цілому. Заслуговують на увагу цікаві веб-вирішення представлення гео-статистичної інформації в Атласі регіонів та системі STRATEG.

Загалом аналіз міжнародних практик ЄС, Великобританії та Канади у сфері муніципальної та регіональної статистики показав, що спільними рисами для цих країн є наявність спеціального статистичного законодавства, центральних статистичних органів та використання відкритих даних. Місцева статистика є невід’ємною частиною державної, а статистичні дані доступні онлайн у різних формах, включаючи інформаційні панелі, геопортали та API. Організація місцевої статистики відповідає міжнародним стандартам, а основна робота з її координації проводиться на місцевому рівні. Важливими аспектами є узгодження адміністративної розбивки територій з NUTS[17], розподіл функцій між статистичними органами та міністерствами, використання реєстрів для зниження навантаження на респондентів, а також забезпечення конфіденційності, своєчасності та якості даних.


[1] Ганна Шелест: Партнерство без правил: як Україна визначила своїх головних союзників у світі, 4 листопада 2021, Європейська правда, https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/11/4/7129846

[2] Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Закон про державну статистику від 29 червня 1995 р.) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19950880439

Views: 332
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: local statistics
Read more: