Передача повноважень та ресурсів територіальним громадам у процесі децентралізації вимагає від органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) організації їх раціонального використання, розпорядження та контролю для забезпечення соціально-економічних потреб, залучення інвестицій, охорони природи, збереження історико-культурної спадщини тощо, базуючись на принципах сталого розвитку.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» внесено зміни до низки законодавчих актів України, зокрема до статті 188 Земельного кодексу України та Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі – «Закон»), якими виконавчим органам сільських, селищних, міських рад надано право здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в обсязі, визначеному законом.
Зазначене право належить до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад і відповідно до частини першої статті 6-1 Закону передбачає здійснення ними державного контролю за використанням та охороною земель, а саме за:
Крім того, з метою реалізації зазначених вище повноважень виконавчі органи сільських, селищних, міських рад:
а) вносять до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:
б) звертаються до суду з позовом про відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, а також про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням;
в) вживають відповідно до закону заходи щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їхнім власникам або користувачам;
г) здійснюють інші повноваження відповідно до закону.
Отримання делегованих повноважень держави та організація їх реалізації потребує від органів місцевого самоврядування здійснення певних кроків, прийняття відповідних рішень. Тому 26 квітня 2023 р. Проєктом USAID «ГОВЕРЛА» спільно з Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та департаментом агропромислового розвитку Полтавської ОВА проведено тренінг на тему «Здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в територіальних громадах», участь у якому взяли 289 посадових осіб місцевого самоврядування з понад 90 територіальних громад (сільські, селищні, міські голови, їхні заступники, керуючі справами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад керівники та посадові особи відповідних структурних підрозділів апаратів місцевих рад та їхніх виконавчих органів, спеціалісти) з Полтавської, Одеської, Рівненської, Житомирської, Волинської та Закарпатської областей – партнерів Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».
Під час тренінгу начальник департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру України Тарас Гаращенко представив стан отримання виконавчими органами сільських, селищних, міських рад в Україні повноважень у сфері державного контролю за використанням та охороною земель. Станом на кінець квітня поточного року 24 місцеві ради отримали такі повноваження і в них призначено 41 інспектора з державного контролю за використанням та охороною земель.
Лідерами з отримання зазначених повноважень є Дніпропетровська та Полтавська області, в яких, відповідно, 5 та 4 місцеві ради набули у встановленому законом порядку право здійснювати державний контроль за використанням та охороною земель, в яких призначено найбільшу кількість інспекторів – 12 та 9 відповідно.
Стан отримання місцевими радами повноважень у сфері державного контролю за використанням та охороною земель
№ п/п |
Область
|
к-ть листів, які надійшли від ОМС
|
Назва місцевої ради
|
к-ть призначених інспекторів
|
1
|
Кіровоградська
|
1
|
Кетрисанівська сільська рада
|
1
|
2
|
Полтавська
|
7
|
Миргородська міська рада
|
1
|
Хорольська міська рада
|
2
|
|||
Карлівська міська рада
|
2
|
|||
Лубенська міська рада
|
4
|
|||
3
|
Івано-Франківська
|
2
|
Коломийська міська рада
|
2
|
Івано-Франківська міська рада
|
1
|
|||
4
|
м. Київ
|
4
|
Київська міська рада
|
4
|
5
|
Одеська
|
1
|
Таїровська селищна рада
|
1
|
6
|
Львівська
|
2
|
Стрийська міська рада
|
1
|
Мостиська міська рада
|
1
|
|||
7
|
Дніпропетровська
|
6
|
Павлоградська міська рада
|
1
|
Кам’янська міська рада
|
3
|
|||
Дніпровська міська рада
|
6
|
|||
Межівська селищна рада
|
1
|
|||
Нікопольська міська рада
|
1
|
|||
8
|
Харківська
|
3
|
Богодухівська міська рада
|
2
|
Сахновщинська селищна рада
|
1
|
|||
9
|
Черкаська
|
1
|
Чигиринська міська рада
|
1
|
10
|
Київська
|
3
|
Гатненська сільська рада
|
1
|
Вишгородська міська рада
|
1
|
|||
Броварська міська рада
|
1
|
|||
11
|
Хмельницька
|
2
|
Славутська міська рада
|
1
|
Улашанівська сільська рада
|
1
|
|||
|
ВСЬОГО
|
32
|
|
41
|
Значну підтримку місцевим радам у набутті ними зазначених повноважень у Полтавській області також надає відділ моніторингу використання земельних і водних ресурсів департаменту агропромислового розвитку Полтавської ОВА, керівницею якого є Алла Косик. Під час тренінгу були представлені результати співпраці департаменту з громадами Полтавщини, в результаті якої 4 місцеві ради Полтавської області вже отримали повноваження з державного контролю за використанням та охороною земель, а ще 3 громади вже прийняли відповідні рішення.
За результатами тренінгу ще декілька рад Полтавщини виявили бажання отримати відповідні повноваження. Керівниця також поінформувала посадових осіб ОМС про форми підтримки громад Полтавщини, які полягають у проведенні спільних нарад і консультацій з метою ефективної реалізації ними наданих повноважень.
Треба зазначити, що під час воєнного стану суттєво обмежують можливості реалізації повноважень у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, як Держгеокадастром України, його територіальними органами, так і виконавчими органами місцевих рад.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Однак згідно з пунктом 2 зазначеної постанови за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Тому в цих умовах надзвичайно важливим є налагодження взаємодії органів місцевого самоврядування з територіальними органами Держгеокадастру України щодо державного контролю за використанням та охороною земель.
Під час тренінгу учасники познайомилися з порядком дій посадових осіб ОМС щодо виявлених порушень у сфері використання та охорони земель, як тих, які отримали відповідні повноваження, так і тих, на території яких функції державного контролю за використанням та охороною земель до прийняття цими ОМС відповідних рішень продовжують здійснювати територіальні органи Держгеокадастру України.
Також учасникам спільного з Держгеокадастром України онлайн-тренінгу були надані практичні поради, в який спосіб отримати зазначені повноваження та забезпечити їх реалізацію відповідно до законодавства.
Місцеві ради повинні:
а) протягом місяця з дати прийняття місцевою радою рішення про здійснення її виконавчим органом державного контролю за використанням та охороною земель, а також про утворення відповідного виконавчого органу місцевої ради (наприклад, сектору) з повноваженнями державного контролю за використанням та охороною земель забезпечує призначення на відповідні посади, до повноважень яких віднесено здійснення державного контролю за використанням та охороною земель;
б) протягом 10 календарних днів після призначення на відповідні посади, до повноважень яких віднесено здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, письмово інформує про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, – Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру).
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад реалізують функцію державного контролю за використанням та охороною земель через державних інспекторів з державного контролю за використанням та охороною земель, які є посадовими особами місцевого самоврядування.
На жаль, на сьогодні стосовно цих посад законодавство не врегульоване. Воно потребує:
Подальше унормування цих питань буде ініціюватися Проєктом USAID «ГОВЕРЛА» перед відповідними центральними органами виконавчої влади.
Посилення ролі ОМС у регулюванні земельних відносин у межах своїх територіальних громад вимагає подальшого удосконалення законодавства в цій сфері. Саме з метою отримання та успішної реалізації виконавчими органами місцевих рад повноважень з державного контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастром України здійснюється відповідна діяльність.
Законотворча робота потребує глибокого аналізу та всебічного вивчення, а також врахування інтересів усіх сторін. Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», маючи безпосередній зв’язок із представниками місцевих рад, регіональної влади, беруть активну участь в удосконаленні законодавства. У сфері державного контролю за використанням та охороною існує ще досить багато правових неузгодженостей та суперечностей, тому експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» долучаться до їх виправлення в тісній співпраці з Держгеокадастром України.
Тож, підсумовуючи, за результатами тренінгу учасники здобули теоретичні та практичні знання, що дозволить органам місцевого самоврядування:
УВАГА: У разі виявлення зацікавленості щодо набуття органами місцевого самоврядування зазначених повноважень Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» готовий надати відповідну підтримку, зокрема зразки «модельних актів», на підставі звернення посадових осіб ОМС на офіційну електронну пошту Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»: hoverla@dai.com
23 December 2024
«Агенції регіонального розвитку мають проявити...
Плани та пріоритети Міністерства розвитку громад та територій щодо діяльності агенцій регіонального розвитку (АРР),...
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...