Досвід Польських гмін з управління житлово-комунальним господарством

«Варто вчитися на чужих помилках, враховувати досвід інших», — зауважив Кшиштоф Лонтка, директор фонду неінвестиційних проектів Люблінської міської ради під час зустрічі з представниками ОТГ Запорізької та Кіровоградської областей. Навчальні візити до Польщі для представників об'єднаних територіальних громад організовані Програмою «U-LEAD з Європою».

Під час стаді-туру до Любліну «Кращі практики надання житлово-комунальних послуг у контексті впровадження реформи децентралізації» представники громад мали можливість відвідати дев'ять польських гмін, побувати на сортувальних та сміттєпереробних заводах, побачити очисні споруди, безпосередньо поспілкуватися з головами міських та сільських гмін і керівниками підприємств, почути про можливості залучення інвестицій та різний досвід впровадження систем ефективного управління житлово-комунальним господарством.

Енергозбереження

Велику увагу в польській гмінах приділяють системам енергозбереження. Сонячні панелі, фотовольтаіка — такі енергоджерела встановлюють і на адміністративних, і на житлових будинках. Частину коштів на це виділяє Європейський Союз, іншу частку сплачують по-різному: в одних гмінах – з місцевого бюджету, в інших — за рахунок мешканців, яких забезпечують сучасними технологіями. Також є й такі, хто залучає бізнес з можливістю подальшого обслуговування конструкцій. Процент співфінансування від гміни дуже різний — є й 1%, є і 10%. Так само і з термоізоляцією будівель: адміністративні — за бюджетний кошт та з залученням грантових коштів, приватний сектор — або за співфінансування за різними програмами, або за кошт власників. Змінюють у гмінах і систему опалення на більш ефективне — пелети.

Водопостачання

Проблема водопостачання, принаймні у відвіданих під час візиту гмінах, вирішена. Наприклад, у Нємце працюють п'ять станцій водопостачання на 22 тисячі населення. Є і водоочисні станції. Існують певні питання щодо каналізації, але, за словами війта гміни Вішніце, 10% мешканців, які не підключені до агломерації, у цьому не бачать потреби. До речі, частково тариф за воду в деяких гмінах компенсується з місцевого бюджету. Знаючи це, у жителів не виникає питання, коли, наприклад, у Вішніце, щороку підвищується тариф на воду 2% і на каналізацію на 5%, таким чином компенсуючи інфляцію. Вартість води у гмінах різна — в тих, що довелось відвідати, є і по 2,15 злотих за 1 куб. м, є і по 2,86. Тариф визначає установа, а не гміна.

Сміття

Актуальна для багатьох українських громад проблема сміття у Польщі активно почала вирішуватися після прийняття Євросоюзом закону про сортування та переробку сміття. Сортування на сьогодні вже норма для багатьох жителів. Причому, якщо ще до цього року визначали 4 фракції сміття, то на сьогодні їх вже вісім. Щодо переробки — існує конкуренція на ринку, і постачальник послуг визначається на тендерній основі. У цьому аспекті активно застосовують міжмуніципальне співробітництво. Так, для будівництва заводу з переробки комунального сміття об'єднали фінансові зусилля 15 гмін для покриття необхідної частки співфінансування проекту. Проте це підприємство бере участь на рівних з іншими підприємствами для надання послуг.

До речі, міжмуніципальне співробітництво застосовують і в створенні центрів пожежної безпеки. У Яскуві облаштували такий, де працюють добровольці, об'єднавши зусилля трьох гмін.

Проблему оплати за вивіз сміття вирішили прирівнюванням її до податку,  який збирається з кожного жителя і сплачується безпосередньо до бюджету гміни. У разі несплати, питання переноситься у судові площину. Тариф різниться не тільки від гміни до гміни, а окремо за сортоване і несортоване сміття. Причому різниця може бути і в рази більше. Гміна визначає і графіки вивезення сміття. Як приклад, у Вішніце пластик забирають раз на місяць, папір та скло — чотири рази на рік, великогабаритне сміття — раз на рік. Проте кожен має можливість здати його самостійно в пункти без додаткової оплати. На сьогодні розпочинають будівництво великих сортувальних боксів.

У Польщі відсутні монополісти і на постачання електроенергії. Обирають постачальника за ціною та якістю. 

17.07.2018 - 10:39 | Переглядів: 7949
Досвід Польських гмін з управління житлово-комунальним господарством

Приєднані зображення:

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

19 листопада 2024

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...

19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....

19 листопада 2024

В’ячеслав Негода про соцдослідження децентралізації: «Громади готові до подальших змін — реформа має дати їм інструменти»

В’ячеслав Негода про соцдослідження...

  «77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...

19 листопада 2024

Підтримка населенням децентралізації залишається на рівні 77% – дані всеукраїнського соціологічного дослідження

Підтримка населенням децентралізації...

Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...

19 листопада 2024