12 червня 2025
Децентралізація
+
Використання файлів cookie
Ми використовуємо файли cookie для покращення роботи та підвищення ефективності сайту. Натискаючи кнопку "Дозволити", ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ви можете змінити налаштування файлів cookie в будь-який час у налаштуваннях браузера.
Дозволити

Швидше розвиваються міста, де голова має амбіції та дбає про репутацію, - експерт

В Україні триває децентралізація, і багато ресурсів опиняється на місцях. Яке місце займають у цьому процесі прозорість, підзвітність та активізм - у розмові з Тарасом Случиком, експертом Інституту Політичної Освіти, фахівцем з питань запобігання корупції на місцевому рівні.

- На вашу думку, чи успішно проходить децентралізація в Україні?

- Децентралізація є однією з найуспішніших реформ, які розпочались в Україні! Вона реально «тут і зараз» змінює життя громадян, особливо у сільській місцевості. Жителі об’єднаних громад по всій країні за кілька місяців після об’єднання вже відчули та побачити позитивні наслідки. А міста обласного значення чи не вперше мають бюджет на реалізацію проектів для розвитку громади, а не лише кошти для «проїдання».

- Які виклики бачите в цьому процесі?

Зараз, щоб проекти розвитку були результативні, потрібне якісне довгострокове планування та контроль за їхньою реалізацією. І що ми тут бачимо?

Минулі стратегії в більшості громад - це красиві, але беззмістовні документи, підготовлені часто за кошти донорів. Завжди дивує, чому за такий важливий для громади документ як стратегія мають платити донори, а не бюджет міста?

Стратегії часто коригуються по факту бюджетом громади кожного року. Тому бюджет міста, програма соціально-економічного розвитку та цільові програми живуть своїм окремим життям від стратегії міста. Нажаль, не багато мерій в Україні думає довше ніж до наступних місцевих виборів.

Ще один виклик для місцевого самоврядування та для жителів громад - це ефективний контроль за використання коштів громади.

Ніхто не є більш зацікавленим у якісному контролі, ніж ті, хто отримують відповідні муніципальні послуги.

Найкраще проконтролюють ефективність витрачання коштів у школах батьки, які водять туди своїх дітей, у багатоквартирному будинку, де будуть ремонтувати міжбудинковий проїзд, – його жителі, у районі міста, на території якого проводять реконструкцію скверу, - органи самоорганізації населення.

Тому мерії, які хочуть бути ефективними, запроваджують такі інструменти та практики, що дозволяють жителям громад зручно та просто контролювати якість виконання робіт та бюджет громади.

- У Рейтингу прозорості (проект Transparency International Україна в рамках якого оцінюється прозорість 100 найбільших міст України) описано 13 сфер – чи є якась закономірність в показниках?

- Закономірності на мою думку три. Ті міста рухаються в рейтингу швидше та мають вищі бали, де:

Перше: міський голова та його команда мають політичні амбіції на національний рівень та дбають про репутацію міста і свою;

Друге: є активна громада, яка постійно пропонує мерії та депутатам рішення і контролює їх;

Третє: є політична конкуренція

- Яким чином простому містянину можна добитися змін? Куди звертатися та з чого почати?

- Об’єднувати сусідів та піднімати важливі для жителів питання, якими буде користуватись багато жителів – реконструкція парку, оприлюднення переліку будівель, які можна взяти в оренду, чесні процедури розгляду земельних питань та ін.

Кожному містянину, який хоче запровадити нові справедливі та зручні правила в місті, треба створювати команду, ОСББ чи орган самоорганізації населення, а також балотуватись в 2020 році до міської ради.

І тоді він стане відповідальною частиною громадянського суспільства - матиме широкі права та більше обов’язків.

- Які три найкращих практики прозорості, про які вам хочеться розказувати на кожному семінарі та ставити їх у приклад?

- Перше, це новий геопортал у Львові який дозволяє наносити шари з різною інформацією. Ще онлайн карта статусів звернень громадян щодо проблем в будинках від КП «МІУК» в Івано-Франківську. І третє, це портал відкритих даних Дрогобицької міської ради.

Автор: Аліна Кобенко

19.03.2018 - 10:27 | Переглядів: 9882
Швидше розвиваються міста, де голова має амбіції та дбає про репутацію, - експерт

Теги:

громадський бюджет контроль

Джерело:

Transparent Cities

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

11 червня 2025

У Мінрозвитку відбулося перше засідання робочої групи зі створення модельного статуту громад

У Мінрозвитку відбулося перше засідання робочої...

10 червня у Міністерстві розвитку громад та територій презентували проєкт модельного статуту територіальної громади —...

11 червня 2025

Програма EGAP відкриває конкурс для громад у шести областях для впровадження проєктів з цифровізації

Програма EGAP відкриває конкурс для громад у...

Міжнародна благодійна організація «Фонд Східна Європа» в межах реалізації швейцарсько-української програми...

11 червня 2025

«Законопроєкт 4380 – це про повагу до гідності людини та розвиток громад, а не про прибуток», - Лариса Білозір

«Законопроєкт 4380 – це про повагу до гідності...

Незабаром Верховна Рада розглядатиме у другому читанні законопроект №4380 «Про адміністративний збір», довкола якого...

11 червня 2025

Зеленодольська громада та французький муніципалітет міста Со тепер партнери

Зеленодольська громада та французький...

Зеленодольська міська рада Дніпропетровської області та муніципалітет міста Со (Франція) підписали угоду про...