Експертки Програми «U-LEAD з Європою» Ірина Дрозд та Тетяна Ларікова пояснюють, що таке гуманітарна допомога та якими законами регулюється її використання.
Отримання, надання, оформлення, розподіл і контроль за цільовим використанням гуманітарної допомоги регулюються Законом України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-XIV (далі- Закон України №1192-XIV).
Гуманітарна допомога — цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам, які її потребують ( ст. 1 Закон України №1192-XIV).
Відповідно до абз. 5 ст. 1 Закон України №1192-XIV, отримувачами гуманітарної допомоги можуть бути юридичні особи (за визначеним переліком), а також акредитовані представництва іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юридичної особи), визначені у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку отримувачами гуманітарної допомоги. Відповідно такі ж юридичні особи можуть бути і набувачами гуманітарної допомоги.
Окремі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану , зокрема реєстрації в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. №953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану».
Підставою для відображення у фінансовій звітності інформації про основні засоби або запаси, отримані у вигляді гуманітарної допомоги, є первинні документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства) (Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16.07.1999р.).
Відповідно до ст. 3 Закону України №1192-XIV, передбачено складання таких документів:
Якщо гуманітарна допомога отримана у вигляді основних засобів з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача, тоді така інформація буде впливати на Баланс (ф.№1-дс) та Звіт про рух грошових коштів (ф.№3-дс), як видно нижче (табл.1, 2):
Таблиця 1: Баланс (ф.№1-дс) - основні засоби, отримані у вигляді гуманітарної допомоги з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача:
Код рядка
|
Актив
|
Код рядка
|
Пасив
|
1001
|
Основні засоби
|
1400
|
Внесений капітал
|
Таблиця 2: Звіт про рух грошових коштів (ф.№3-дс) - основні засоби, отримані у вигляді гуманітарної допомоги з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача:
Стаття
|
Код рядка
|
Інші надходження від необмінних операцій
|
3045
|
У фінансовій звітності основні засоби або запаси, отримані у вигляді гуманітарної допомоги відображаються за первісною вартістю.
Первісною вартістю основних засобів, отриманих безоплатно від фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів державного сектору), є їх справедлива вартість на дату отримання (п.7 розд II НП(С)БО 121) або вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами.
У разі якщо відсутня достовірна інформація щодо первісної вартості основних засобів, первісна вартість визначається на рівні справедливої вартості на дату отримання, оцінка якої проводиться відповідно до Закону України від 12.07.2001 №2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».
До первісної вартості оприбуткованих основних засобів включаються усі витрати, які були безпосередньо пов’язані із оприбуткуванням цих активів. Перелік витрат, які включаються до первісної вартості основних засобів, визначено п. 5 розд. II НП(С)БО 121.
Якщо гуманітарна допомога отримана у вигляді запасів з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача або матеріальних цінностей, призначених для подальшої передачі, тоді така інформація буде впливати на Баланс (ф.№1-дс), Звіт про фінансові результати (ф.№2-дс) та Звіт про рух грошових коштів (ф.№3-дс), як видно нижче (табл.3,4):
Таблиця 3: Баланс (ф.№1-дс) – запаси, отримані у вигляді гуманітарної допомоги з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача або матеріальні цінності, призначені для подальшої передачі:
Код рядка
|
Актив
|
Код рядка
|
Пасив
|
1050
|
Запаси
|
1420
|
Фінансовий результат
|
Таблиця 4: Звіт про фінансові результати (ф.№2-дс) - запаси, отримані у вигляді гуманітарної допомоги з метою їх подальшого використання у діяльності отримувача або матеріальні цінності, призначені для подальшої передачі:
Стаття
|
Код рядка
|
Інші доходи від необмінних операцій
|
2130
|
Вплив на Звіт про рух грошових коштів (ф.№3-дс) буде однаковий в обох ситуаціях, оскільки в рядочку 3045 «Інші надходження від необмінних операцій» відображаються надходження за необмінними операціями, в тому числі надходження в натуральній формі.
Первісною вартістю запасів, отриманих безоплатно від фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів державного сектору), є їх справедлива вартість на дату отримання(п. 5 розд II НП(С)БО 123) або вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами.
У разі якщо відсутня достовірна інформація щодо первісної вартості запасів, первісна вартість визначається на рівні справедливої вартості на дату отримання, оцінка якої проводиться комісією установи, склад якої затверджується наказом керівника.
До первісної вартості оприбуткованих запасів включаються усі витрати, які були безпосередньо пов’язані із оприбуткуванням цих активів. Перелік витрат, які включаються до первісної вартості запасів, визначено п. 8 розд. II НП(С)БО 123.
Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця необхідно підготувати і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі та внести відповідні зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями за кодом:
25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки», якщо установа-отримувач планує використовувати отримані основні засоби або запаси у своїй діяльності;
або 25020200 «Надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб» - якщо установа-отримувач планує отримані основні засоби або запаси передавати іншим установам, населенню, тощо.
Інші матеріали експерток:
Рекомендацій бюджетним установам щодо первісного визнання зелених насаджень, читайте тут, а поради щодо облік зелених насаджень вже після первісного визнання— тут.
Якщо вам цікаво, у яких випадках потрібно створювати централізовану бухгалтерію і яким чином її краще організувати, читайте за посиланням.
Якщо хочете побачити рекомендації установам громад щодо особливостей обліку основних засобів, читайте тут.
Також експертки говорили про особливості бухгалтерського обліку та оцінку запасів в бюджетних установах.
Якщо вам цікаво, як оформити відповідальність за цінності у період відпустки відповідальної особи, читайте тут.
Все про матеріальну допомогу працівникам ОМС читайте тут
А як розподілити витрати на загальновиробничі та адміністративні — читайте тут.
Як взяти на облік безхазяйне майно — читайте тут.
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...