Авторка: Марія Булейко (Марковська)
Під час децентралізації та створення спроможних громад районний методичний кабінет для педагогів у Карлівській громаді, що на Полтавщині, ліквідували.
«Я очолювала методкабінет майже 16 років. Ми були дуже успішними й авторитетними, працювали на якість. Створили непідробний імідж людей, які вміють і хочуть працювати. І саме тому, коли установу ліквідували, виник запит на створення центру професійного розвитку. І його одразу створили в нашій громаді», – розповідає Ольга Сутула, директорка Центру професійного розвитку педагогічних працівників Карлівської міської ради Полтавської області.
Сусідні громади відразу були готові співпрацювати, щоб отримувати послуги Центру. Однак роками ця співпраця була просто на рівні домовленості.
Згодом у Карлівській громаді прочитали про конкурсний відбір від Проєкту DECIDE серед громад Одеської, Полтавської, Івано-Франківської та Чернігівської областей. Участь у конкурсі забезпечувала експертну підтримку та допомогу в налагодженні співробітництва територіальних громад.
«Ми зрозуміли, що маємо великий потенціал. У нас є дружні взаємини між громадами, довіра та бажання налагодити офіційну співпрацю громад, підписавши договір», – згадує Ольга Сутула.
У цьому тексті читайте про те, чому співпраця щодо Центру професійного розвитку педагогічних працівників стала успішною, навіщо взагалі налагоджувати співпрацю територіальних громадта які переваги отримали три громади.
Ольга Сутула пояснює, що новий Закон України «Про освіту», визначив кардинальні зміни у філософії ставлення до вчителів та їхнього розвитку.
«Учитель постійно має визначатися, як буде професійно зростати. І тому, звісно, з’явилося дуже багато інновацій. Наприклад, безперервний професійний розвиток, запрацювали професійний стандарт, траєкторія професійного розвитку, професійна спільнота педагогічних працівників, супервізії, педагогічна інтернатура, атестація, яка відбувається по-новому, сертифікація, академічні доброчесність та свобода, педагогічна ініціатива. Усе це інновації, запроваджені Законом», – говорить пані Ольга.
Тоді постало запитання: хто буде цим займатися? Адже методкабінетів більше немає, Державна служба якості освіти – це нова служба, яка займається якістю освіти, в Академії неперервної освіти педагоги вчитимуться, департаменти не мають до цього жодного стосунку, органи управління освіти в громадах опікуються кардинально іншими напрямами роботи.
«Тож саме центри професійного розвитку стали ресурсом для вчителів. Ми розпочали роботу у 2021 році. Спершу Центр асоціювався з районним методичним кабінетом. Однак у методкабінеті наче і сприяли професійному розвитку вчителів, але водночас контролювали. Тому серед учителів подекуди було негативне ставлення. Нині ми змінили вектор на консультування, підтримку та допомогу», – пояснює Ольга Сутула.
Так, у Центрі консультують вчителів, директорів шкіл, які готуються до інституційного аудиту; надають інформацію, де можна підвищити кваліфікацію; розповідають про форми освіти та нові технології; започаткували «Школу супервчителя», де говорять про штучний інтелект та нейромережі; психологи надають індивідуальні консультації та проводять тренінги.
Задум ініціативи співробітництва громад від DECIDE – продемонструвати, що співпрацюючи, громади можуть підсилювати одна одну.
Якщо в ТГ немає якоїсь послуги, фахівців, установ, можна звернутися до сусідньої громади, де це є. Окрім усього, громади мають змогу обмінюватися досвідом і створювати спільні проєкти, які самотужки не змогли б реалізувати. Адже часто не мають достатньо фінансових, кадрових чи інших ресурсів.
«Мені зателефонував начальник відділу освіти Мартинівської громади та розповів про цей конкурс. Я вже читала про нього, але ще сумнівалася. А тоді Мартинівська громада говорить: «Подавайтеся! А ми з вами», – розповідає Ольга Сутула.
Опісля пані Ольга працювала з міською радою, уточнювала, чи підтримає вона цю ініціативу – підписати договір про співробітництво громад.
«Міська рада Карлівки гарантувала мені стовідсоткову підтримку. Тоді я зателефонувала представникам усіх громад – усі погодилися. Я була щаслива. Так розпочалася наша співпраця з проєктом DECIDE. Я ще не зустрічала Проєкту, у якому не тільки надають гранти, а і вчать, підтримують у всьому. Це вартісна та неоціненна допомога. Ми багато чому навчилися – і про створення проєктів, і про те, як працювати з громадами-партнерами», – пригадує Ольга Сутула.
Експерти Проєкту допомагали громадам підготувати необхідні документи, провести перемовини, створити комісії з підготовки проєктів договорів. Відтак підписати договір і надіслати профільному міністерству для внесення в реєстр.
«Головне – ми отримали алгоритм, за яким відбувається співпраця територіальних громад. Ми б до цього самі не дійшли. Натомість і далі продовжували б співпрацювати на засадах довіри. А тут ми пройшли різні стадії: вивчення документів, як підготувати цей договір, як спроєктувати та реалізувати задумане. Ми дуже багато спілкувалися з представниками громад і експертами Проєкту DECIDE», – розповідає Ольга Сутула.
Наприклад, вирішили, що Центр професійного розвитку – це все ж набір послуг чи то пак продукт, який треба гідно представити. Ідея така: якщо Центр привабливий кадрово, якщо тут працюють професійні люди, у майстерності яких зацікавлені, то продукт – привабливий. Тож підготували презентацію і представили її потенційній громаді-партнеру – Ланнівській.
«Нам потрібно було переконати їх, пояснити важливість. Голова Ланнівської громади за професією вчитель. Тож коли він почув розгорнуте пояснення, про всі переваги Центру, то відразу став на наш бік і готовий був співпрацювати», – розповідає Віра Бабич, начальниця відділу освіти, молоді та спорту Карлівської міської ради.
Ольга Сутула також пригадує, як представники Центру уважно слухали, які кадрові рішення цікавлять Ланнівську громаду, чого вони очікують. І тоді, наприклад, ввели ще одну штатну одиницю відповідно до їхнього бачення.
Зрештою, співробітництвом вдалося охопити три сусідні громади Полтавщини: власне, Карлівську, на території якої розташований Центр, Мартинівську та Ланнівську.
Розподіл співфінансування такий: 70 % утримання – на Карлівській територіальній громаді, 20 % – на Ланнівській і 10 % – за Мартинівською. Сюди, як пояснює Ольга Сутула, входять кошти за енергоносії, заробітні плати, канцтовари та технічні придбання.
«Насправді найважливіше в цій співпраці – це довіра. У нас був кредит довіри напочатку, тож співробітництво круто спрацювало на її підкріплення. Звісно, було б важче й довше, якби треба було вибудовувати цю довіру, доводити, що ми професійні, що в нас є якісне кадрове забезпечення. Загалом між нашими громадами немає конкуренції – ми підтримуємо один одного й радо обмінюємося досвідом», – підсумовує Ольга Сутула.
Нині фахівці Центру професійного розвитку педагогічних працівників Карлівської міської ради надають послуги орієнтовно 600 педагогам із трьох громад.
«Я, як голова громади й колишній вчитель, не із чуток знаю, що таке школа та як учителям потрібна підтримка. Самі б ми не змогли побудувати центр розвитку для педагогів у своїй громаді. Адже йдеться про додаткове фінансування та навантаження на бюджет селищної громади. А тут трапилася така нагода – міжмуніципальне співробітництво. У Карлівці працюють справжні фахівці, наші вчителі дуже задоволені їхньою роботою. Для нас справді важлива ця співпраця, і я радію, що вона – не тільки на папері», – ділиться Костянтин Удовиченко, Ланнівський сільський голова.
Ольга Сутула також розповідає, що після налагодження співробітництва значно зросла кількість людей, які знають про Центр та розуміють його особливості та важливість.
«Ми стали більш потрібні та популярні. Зʼявилося більше запитів від громад, нас частіше запрошують до себе. Ми пропонуємо, але крім наших пропозицій, ще є і замовлення від громад», – розповідає директорка Центру.
Наприклад, нещодавно Ланнівська громада запропонувала провести день професійного розвитку, психологиня проводила день медіаграмотності. Мартинівська громада також неодноразово долучала фахівців Центру до своїх заходів.
Тетяна Гречко, начальниця відділу освіти, культури та спорту Мартинівської сільської ради, також перелічує переваги такої співпраці, зокрема, допомога з визначенням напрямів професійного розвитку педагогів, проведення супервізій, психологічна підтримка педагогів.
«Нам надають фахову допомогу та підтримку в розробленні документів для закладів освіти. Це досить важливо, тому що триває реформа освіти, зокрема, перейменування закладів освіти. Також є гарна програма, яку розробив Центр, – «Школа суперпедагога». Врахувавши потреби вчителів, проводять навчання очно та дистанційно. Я також відвідую ці дистанційні заняття, хоч я й очільниця освіти. Але там багато корисного, зокрема, про використання штучного інтелекту для полегшення роботи», – розповідає Тетяна Гречко.
За словами пані Тетяни, працівники Центру також надавали допомогу в проведенні атестації педагогічних працівників, зокрема, допомагали трактувати нове Положення про атестацію та працювати з платформою Єдина Атестаційна Система. Якщо було щось незрозуміло, уточнювали, надавали цінну інформацію.
«Я не можу виокремити якийсь рік чи різновид нашої співпраці із Центром. Адже це постійна кропітка робота на результат – налагодження якісної освіти», – говорить пані Тетяна.
Окрім усього, Тетяна Гречко говорить, що корисною є співпраця саме між трьома громадами. Адже тепер зʼявилася змога ділитися та обмінюватися досвідом. Зокрема, коли відбуваються спільні навчання чи заходи, це намагаються влаштовувати в різних локаціях, аби побачити роботу одне одного.
До слова, ТГ, які уклали чи мають намір укласти договори про співробітництво територіальних громад і пройшли конкурсний добір, отримали від DECIDE мінігрант – 130 тисяч гривень. Це підтримка та стимул, аби спільно почати реалізовувати проєкти, спрямовані на розвиток освіти в громадах.
У Центрі професійного розвитку педагогічних працівників Карлівської міської ради вирішили, що їм потрібна тренінгова кімната.
Ідея виникла тому, що в Центрі працює психологиня, яка з перших днів повномасштабного вторгнення проходить закордонні навчання, щоби фахово надавати допомогу під час війни. Зокрема, вона неодноразово допомагала жінкам-педагогиням, чоловіки яких загинули на війні чи безвісти зникли. Тренінгової кімнати для подібних заходів, тренінгів чи подій дуже бракувало.
«Для мене тренінг – це коли я добре почуваюся, коли зручно сиджу, усе бачу. А в нас не було ані проєктора, ані ноутбуків, узагалі нічого», – говорить пані Ольга.
Тож за грантові кошти придбали переносний екран, проєктор, ноутбук, проєкційний столик, 20 стільців, кутовий стіл, кольоровий принтер, ламінатор, папір для ламінування та альбоми для фліпчартів.
«Завдяки DECIDE ми налагодили системну роботу та залучили до тренінгів, які надають ресурс, коли ти в стресі, близько 50 % педагогів. Щотижня маємо нову групу. Той простір, який ми створили, викликає захоплення в наших педагогів, їм зручно працювати. Виглядає дуже привабливо, люди в нас відпочивають, навчаючись. Тепер у нас зʼявилася купа планів, аби удосконалити цей простір», – розповідає Ольга Сутула.
Серед планів також – спробувати співпрацювати з іншими сусідніми громадами та надавати їм послуги. До слова, після укладання договору про співробітництво громад навколо Центру професійного розвитку для педагогів вдалося налагодити таку ж співпрацю навколо ІРЦ.
«До нас звернулися інші громади з таким запитом. Адже в них немає ІРЦ і багато хто їздив у Полтаву, коли ми – під боком. Тобто нині в нас є два потужні центри, які надають послуги іншим громадам. Ми плануємо потрохи розширюватися, хочемо показати свої досягнення якомога більшій кількості людей і залучити інші громади до співпраці. Адже наші консультанти дуже багато навчаються і є фаховими», – говорить Віра Бабич, начальниця відділу освіти, молоді та спорту Карлівської міської ради.
Ольга Сутула переконана, що кожна громада багата на людей, на кадри, які не можуть повторюватися в іншій громаді.
«Якщо ви розумієте, що поруч талановитий лікар або вчитель, то будете тягнуться до цього фахівця: за консультаціями, за запитами для спілкування. Тому співпраця з громадами – це можливість отримати якісні послуги від дуже професійних людей. Ми усвідомили, наскільки це важливо», – говорить пані Ольга.
Пані Віра впевнена, що найцінніше в такі співпраці, що в кожної громади є свої так звані родзинки.
«І от коли ми в колі сідаємо, усе проговорюємо, ближче спілкуємося, то дізнаємося про щось нове, щось запозичуємо. Не дарма говорять, що так народжується істина. Співробітництво важливе для розвитку та блага громади. А головне – для розвитку дітей. Адже все, що ми робимо в освітній сфері, – для них», – завершує Віра Бабич.
Теги:
співробітництво освіта кращі практики освіта DECIDE:співробітництво
Область:
Полтавська областьГромади:
Карлівська територіальна громада Ланнівська територіальна громада Мартинівська територіальна громадаДжерело:
Проєкт DECIDE
19 листопада 2024
Магніт для інвестицій: як Жовківська громада створює привабливі умови для бізнесу
Магніт для інвестицій: як Жовківська громада...
Підприємництво та інвестиції є пріоритетним напрямком у стратегії розвитку Жовківської громади, яка розташована на...
25 жовтня 2024
«Стосунки між громадами треба було узаконити». Як Богородчанська громада співпрацює з сусідами
«Стосунки між громадами треба було узаконити»....
Марія Булейко (Марковська) Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Богородчанської селищної ради, що на...
18 жовтня 2024
У Лановецькій громаді стартував унікальний проєкт підтримки місцевого бізнесу
У Лановецькій громаді стартував унікальний...
У Ланівцях офіційно стартувала програма фінансової підтримки місцевого бізнесу, розроблена в межах Програми USAID...
14 жовтня 2024
У Терешках обладнали сучасне укриття в школі....
Авторка: Марія Булейко (Марковська) У Терешківській громаді, що на Полтавщині, – три заклади загальної середньої...