Автор: Віктор Тимощук, головний експерт напряму з покращення надання адміністративних послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою»
Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) — це інтегрований офіс, у якому надається широкий перелік необхідних для громадян та бізнесу адміністративних послуг. В Україні ЦНАП у багатьох містах починалися з «дозвільних центрів» для бізнесу. Згодом спектр послуг був розширений масовими послугами для громадян, включаючи реєстрацію місця проживання, паспортні послуги, соціальний захист тощо. Переваги ЦНАП є очевидними. Для міст ЦНАП — це насамперед комфорт та зручність, комплексний підхід до обслуговування, економія часу громадян.
Водночас у контексті укрупнених територіальних громад (раніше — ОТГ) потрібно наголосити, що ЦНАП — це не єдине місце надання послуг, а система, що включає територіальні підрозділи, віддалені робочі місця (із залученням старост), в тому числі мобільні. Тобто для укрупнених громад і для сільських мешканців ЦНАП як система — це краща територіальна доступність до послуг, що дуже актуально для України, специфікою якої є велика територія й чисельність населення та складна демографія.
Звісно, за діджиталізацією — майбутнє. Але налагодження цифрової інфраструктури, підвищення цифрової грамотності й готовності до діджиталізації вимагають часу, протягом якого необхідно забезпечити адекватну альтернативу для гідного вирішення проблем людей.
Прикладом одночасно й комплексного обслуговування, й наближення послуг є створення за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» ЦНАП у Єрківській громаді (5000 мешканців, Черкаська обл.), що дозволило у невеликому селищі вже в перший день, за один візит, без поїздки до райцентру надати комплекс послуг за моделлю життєвої ситуації: зареєструвати факт народження дитини; зареєструвати її місце проживання; подати заяву на державну допомогу при народженні. Тобто навіть при обмежених інформаційних технологіях можна значно покращувати якість послуг.
Позитивним є вплив ЦНАП і на бізнес. Адже у ЦНАП є багато послуг саме для бізнесу: власне реєстрація бізнесу, нерухомості, земельних ділянок. Вирішення особистих справ громадян (і власників бізнесу, і найманих працівників) через ЦНАП також допомагає економіці, адже заощаджує час та інші ресурси.
Створення ЦНАП або робота з його модернізації мають позитивний вплив у цілому на роботу органів місцевого самоврядування (ОМС). Адже створення ЦНАП спонукає до:
Перехід до надання послуг через ЦНАП сприяє формуванню клієнтоорієнтованого підходу серед службовців. Працівники ЦНАП створюють стандарт публічної сервісної інституції, адже саме у ЦНАП добре видно, що означає «служити людям».
Одним із гострих питань є — чи обов’язково утворювати ЦНАП у кожній громаді. До ухвалення Закону України №943-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» від 3 листопада 2020 року це було правом для більшості громад (крім тодішніх міст обласного значення, де ЦНАП були обов’язкові з 2014 року). За новим Законом це стане обов’язком для всіх громад[1].
Але потрібно зважати, що цей обов’язок делеговано державою, тож держава повинна створити умови для його виконання. Перша умова — розумний час на виконання, і новий Закон надає загалом три роки з диференціацією для трьох груп громад. Друга умова — фінансові ресурси. З одного боку, це чималі разові інвестиції в інфраструктуру (підготовку належного безбар’єрного приміщення; придбання меблів, обладнання, ІТ тощо), які в принципі повинна надати держава (через спеціальні програми, субвенції). З іншого боку, і для створення ЦНАП, і ще важливіше — для подальшого підтримання діяльності ЦНАП/якісного надання послуг потрібні сталі адекватні надходження до місцевого бюджету. Це можливо забезпечити насамперед через раціональні компенсаційні розміри плати за адміністративні послуги, адже багато послуг досі або необґрунтовано безоплатні, або з невиправдано низькими розмірами плати. У результаті, до прикладу, в рамках моніторингу ЦНАП у 25 громадах — учасницях Програми «U-LEAD з Європою» (де середня кількість мешканців у громаді складає 13 000 осіб, а середня кількість персоналу ЦНАП — сім працівників) виявлено, що чотири громади отримали у 2019 році за адмінпослуги надходження в місцевий бюджет у межах від 100 до 200 тис. грн, а сім громад — взагалі менше 100 тис. грн за рік. Отже, Україні потрібно ухвалити закон про адміністративний збір.
Одна з причин прийняття політиками рішення про обов’язковість ЦНАП у кожній громаді — спроба в такий спосіб вирішити питання доступності до послуг у зв’язку з укрупненням громад і районів. Це один варіант відповіді на таке вирішення проблеми. Але більш дієвою та швидкою може бути й інша відповідь, яка включає мотивацію й гнучкість ОМС. Громадам потрібно делегувати повноваження, принаймні щодо наймасовіших і відносно простих послуг. Цей підхід вже успішно себе показав у сферах реєстрації місця проживання, нерухомості, бізнесу. Таку ж політику треба продовжувати й щодо інших груп послуг, наразі пріоритетно: РАЦС та адмінпослуги соціального характеру. Адже ОМС легше самому надавати просту послугу, аніж постійно взаємодіяти з державним органом, витрачаючи на цю взаємодію ресурси й щоденно залежати від неї. Та й інтеграція у ЦНАП послуг, за які відповідає ОМС, зажди легша й швидша.
А пріоритетом 2020–2021 років щодо обов’язкового створення ЦНАП є питання «заміщення» ЦНАП райдержадміністрацій у старих районах на ЦНАП ОМС. Адже громадяни звикли до таких точок доступу до послуг, і тому критично важливо, щоб децентралізаційна реформа не погіршила ситуації навіть у короткостроковій перспективі.
Редактор: Оксана Шевченко
Усі терміни в цій статті повинні сприйматись як гендерно-нейтральні
Віктор Тимощук брав участь в Міжнародному експертному обговоренні «Розширення прав і можливостей громад. Розбудова стійких і сталих органів місцевого самоврядування», організованому Програмою «U-LEAD з Європою» в грудні 2019 року. Промова, яку він виголосив в межах одного з воркшопів конференції, знайшла своє продовження і у цій статті. Попри пізню публікацію, стаття залишається актуальною та для поточної дискусії щодо наступних кроків реформи місцевого самоврядування в Україні.
Від імені Програми «U-LEAD з Європою», ми хотіли б висловити нашу щиру подяку за обидва внески пана Тимощука. Ця публікація увійде до майбутньої Збірки статей, яка буде опублікована онлайн.
Збірка статей – це збірник письмових внесків, підготовлених українськими та міжнародними експертами, науковцями та посадовцями після Міжнародних експертних обговорень, організованих Програмою «U-LEAD з Європою» у 2019 та 2020 роках. Статті порушують питання у галузях регіонального та місцевого розвитку, децентралізації влади та адміністративно-територіального устрою, актуальні як для української, так і для міжнародної аудиторії. Збірка буде опублікована онлайн українською та англійською мовами на ресурсах U-LEAD. Стежте за нами у Facebook, аби першими отримати інформацію про публікацію Збірки.
Якщо у Вас є запитання чи коментарі щодо Збірника статей загалом, чи цієї статті зокрема, Ви можете написати Ярині Степанюк yaryna.stepanyuk@giz.de.
Ця публікація була підготовлена за підтримки Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Програми «U-LEAD з Європою», уряду України, Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії.
[1] Зауважте, що стаття була підготована наприкінці 2019 року і відображає ситуацію, що склалася в Україні станом на цей період часу.
Теги:
думки експертів адміністративні послуги Віктор Тимощук
Джерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...