Діджиталізація доступна: цифрові інструменти Білоберізької ОТГ

Діджиталізація доступна: цифрові інструменти Білоберізької ОТГ

Білоберізька ОТГ - найменша і найвіддаленіша від Івано-Франківська об’єднана територіальна громада на Прикарпатті. У 2015 році населені пункти Білоберізка, Устеріки, Хороцеве і Барвінків пройшли процедуру об’єднання, утворивши ОТГ із загальною кількістю мешканців 2734 особи.

Важлива особливість ОТГ — її розташування. Громаду оточують мальовничі гірські хребти, столітні смереки та просторі поляни із запашними травами. Асфальтованих доріг, які б сполучали села, майже не існує, а інтернет-зв’язок став доступним лише декілька років тому. Втім, представники місцевого самоврядування громади активно упроваджують світові практики децентралізації та діджиталізації адміністративних послуг, а також практики якісного інформування та навчання мешканців користуватися такими послугами онлайн. Які успішні кроки вони здійснили?

 

Бюджет участі в ОТГ

У жовтні 2016 року Білоберізька громада увійшла у першу когорту ОТГ- учасниць програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE). Упродовж двох років представники місцевої влади співпрацювали з ІТ-організацією SocialBoost, партнером програми DOBRE, та зважилися на впровадження інструменту цифрової участі Громадський проект над запровадженням технічних новинок. А завдання залучення мешканців до використання сучасних ІТ-інструментів виконували спеціалісти ГО «Центр Політичних Студій», регіонального партнера програми DOBRE в Івано-Франківській області.

 

Сільська рада Білоберізької ОТГ

 

«В ході реформи місцевого самоврядування ми отримали значні можливості щодо розпорядження місцевими коштами, — розповідає Леонід Тинкалюк, адміністратор ІТ-платформи "Громадський проект" та офіційного сайту Білоберізької ОТГ. — Адміністрація громади була зацікавлена в участі мешканців у формуванні бюджету. Рішення про створення бюджету участі було прийнято у 2018 році, коли ми отримали запрошення на навчальний тренінг по Громадському проекту. Впровадження інструменту не викликало труднощів, а от пояснення мешканцям необхідності використання платформи стало складною задачею».

Саме тому цьогоріч експерти ГО «Центр Політичних Студій» попрацювали з активом громади та розробили інформаційну кампанію для популяризації бюджету участі.

«Ми визначили цільову аудиторію, розробили меседжі та обрали канали комунікації з цими групами. Завдяки цьому вдалось залучати до подання проєктів чималу кількість мешканців», — розповідає керівник ГО «Центр Політичних Студій» Віталій Світлик. — «Наші експерти спільно з активом громади та працівниками ради розробляли інформаційні повідомлення та моделі донесення інформації до мешканців».

Загалом, за три місяці вдалось долучити до подання проєктів на бюджет участі різні категорії населення: молодь, батьків дітей, що навчаються у школах та садках, місцевих активістів. Для батьків школярів спеціально була розроблена серія повідомлень у вайбері, які розказували про корисність і простоту використання ІТ-інструментів участі. Учасники лише з цієї групи подали чотири проєкти на бюджет участі.

До поширення інформації були долучені не лише працівники ради, але й члени молодіжної ради, депутати, старости і діловоди. Інформація доносилась до мешканців переважно через соціальні мережі, оскільки на час подачі проєктів було впроваджено карантин. Проте, в інформаційній кампанії були заплановані зустрічі з жителями, на яких депутати та старости мали розповідати про бюджет участі, також мали проводитись відкриті уроки у школах, зустрічі з молоддю тощо. Напрацьована інформаційна кампанія готова до використання у повному обсязі наступного року.

У ОТГ постійно інформують щодо аспектів роботи платформи. Нещодавно створені відеоінструкція та електронна інструкція з подання проєктів. Також всі новини про бюджет участі, проєкти та особливості голосування розміщуються у групі на фейсбуці та у вайбер-чатах, де мешканці громади активно спілкуються.

Людмила Маковійчук, авторка декількох проєктів для бюджету участі, одна з перших брала участь в ініціативі і ділиться досвідом: «Про бюджет участі ОТГ я дізналася від працівників нашої сільської ради, вони постійно розповідають мешканцям про платформу та її можливості. Для мене бюджет участі — це реальний шанс вплинути на зміни у власному селі, на власній вулиці. Подавати проєкт в перший раз було трохи складно, особливо при складанні кошторису, адже я ніколи не стикалася з таким видом роботи. Та завдяки порадам та підказкам Леоніда в мене все вийшло. Наразі вже реалізовані два проєкти, подані мною як автором: облаштування спортивного залу в Білоберізькій школі та пришкільного дитячого майданчика у селі Хороцеве. Результати роботи стали неабияким стимулом для мене та інших мешканців взяти участь в ініціативі цього року. Кожен з нас має можливість допомогти своїй громаді та зробити щось корисне для усіх жителів».

Незважаючи на карантин, подання проєктів в рамках бюджету участі 2020 року відбулось у заплановані терміни. Відтак, подано чотирнадцять проєктів на суму 140 000 гривень. Кількість проєктів у 2020 році зросла майже у п’ять разів, порівняно із минулим роком. Це результат якісно проведеної інформаційної кампанії для популяризації цього інструменту. Для цього активно використовували соціальні мережі, де простими словами за допомогою відеоінструкцій пояснювали мешканцям, як працює бюджет участі та як подати проєкти просто з дому.

Наступним етапом інформаційної кампанії буде залучення мешканців до голосування за проєкти, що триватиме протягом червня. Планується запуск другої частини інформаційної кампанії, націленої на пояснення мешканцям функціоналу для голосування на сайті ради.

Цього року вдруге бере участь Леся Танасійчук: «Про можливість подати проєкт я прочитала у нашій фейсбук-групі. Ігрова кімната в Устеріківській гімназії давно потребувала ремонту, тож я вирішила спробувати. У мене не виникло труднощів із реєстрацією чи оформленням заявки. Вже за рік проєкт був реалізований, а учні гімназії нарешті отримали весь необхідний інвентар. Це стало причиною знову спробувати свої сили у бюджеті участі».

«Ми напрацювали з громадою низку креативних повідомлень, метою яких було залучити мешканців до бюджету участі спонукати подавати проєкти та голосувати за них», — пояснює експерт-консультант «Центру Політичних Студій» Михайло Джогола. — «Разом з громадою ми поставили чіткі завдання: з усієї громади у 2020 році залучити більше десяти проєктів, які будуть висунуті на голосування».

Ось кілька прикладів інформаційних повідомлень у групі Білоберізької громади на фейсбуці:

 

Сучасний вебсайт громади на платформі Dosvit та інформаційні кампанії

Після впровадження бюджету участі, керівники органів місцевого самоврядування зрозуміли, що для повноцінної комунікації з усіма мешканцями громади не вистачає сучасного діджитал-інструменту. Особливо складно адміністрації було оперативно ділитись новинами з усіх чотирьох сіл ОТГ: попередній сайт мав застарілий дизайн, ускладнював публікацію та пошук інформації.

 

Робочий день сільської ради Білоберізької ОТГ

 

«В 2018 році, коли ми вперше дізналися про можливість впровадження нового сайту, наш офіційний ресурс був досить складним та незрозумілим, типовим для вебпорталів тих часів. Оскільки наша громада вже користувалися платформою Громадський проект і була задоволена результатами, ми погодились увійти в п‘ятірку ОТГ, що першими створили сайти за допомогою Dosvit», — говорить Леонід Тинкалюк, IT-спеціаліст Білоберізької ОТГ.

Поряд із запуском сучасного сайту велась робота над тим, щоб його популяризувати серед мешканців громади та навчити користуватись його функціоналом. Бюджет участі став першим механізмом для «розкрутки» сайту і презентації та інших ІТ-можливостей, які він пропонує. Протягом трьох місяців Білоберізькій ОТГ вдалося створити та запустити новий сайт. Працівники адміністрації відзначають просту структуру меню сайту, де всі розділи можна побачити на одному екрані. За допомогою служби підтримки громада вже встановила різні модулі та планує запустити Опитування й Консультації.

На сайті громади вже опубліковані:

Анастасія Шарабуряк, адміністраторка сайту громади, нещодавно розпочала працювати з платформою: «Новий сайт доволі зручний. У нього приємний дизайн та зрозуміле меню. Мені подобається візуальне оформлення розділів. Оскільки я працюю із наповненням ресурсу, то очікую на оновлення панелі статистики: за допомогою цифр я зможу побачити зворотній зв’язок від відвідувачів».

 

Меню сайту Білоберізької ОТГ

 

Поради від громади

Подолавши непростий шлях, громада ділиться порадами, як платформи національного масштабу можуть бути успішно застосовані у невеликих ОТГ:

  • При оновленні сайту не потрібно переносити ледь усю інформацію зі старого ресурсу. Краще почати з актуальних новин і документів за останній рік.
  • Органам місцевого самоврядування вкрай важливо отримувати зворотній зв’язок від мешканців: питати у користувачів, що саме їм подобається, а чого не вистачає. Щоб дізнатись реальні відгуки користувачів, слід використовувати всі канали спілкування: від соціальних мереж до плакатів у публічних місцях.
  • Цифрову участь в ОТГ можна розпочати з найпростіших її форм, наприклад, з онлайн-опитувань. Після завершення опитування варто розповісти жителям громади, як вони вплинули на прийняття рішення.
  • Для того, щоб інструменти участі принесли результати, важливо працювати не лише з технологіями, а й з людьми: пояснювати, як працювати з новими інструментами, регулярно інформувати мешканців про всі новації та переваги, які вони приносять.
  • Вкрай важливо розробляти наглядні інструкції та посібники, які повинні бути у вільному доступі, доносити інформацію різними каналами – від соціальних мереж до організованих навчань для мешканців.

«На старті роботи Громадського проекту мешканці громади мали сумніви щодо реального ефекту його впровадження. Проте перші реалізовані проєкти повністю змінили цю думку. Сьогодні жителі ОТГ готові працювати з онлайн-інструментами та втілювати з їх допомогою власні ідеї. Це дає можливість кожному з нас вирішувати проблеми, що є не завжди помітними для влади, розбудовувати свою громаду, робити її сильною та прогресивною», — підсумовує жителька громади Леся Танасійчук.

Окрім досягнутих результатів, Білоберізька ОТГ використовує інші сервіси SocialBoost, розроблені у рамках програми DOBRE: наприклад, DOBRE.Pytanniya — система для проведення опитувань серед мешканців щодо якості наданих послуг у громаді. Приклад Білоберізької ОТГ демонструє, що а діджитал-орієнтованість органів місцевого самоврядування залежить від бажання самих жителів.


Подяка співавторам історії:

Леоніду Тинкалюку, адміністратору ІТ-платформи Громадський проект та офіційного сайту Білоберізької ОТГ, SocialBoost, ГО «Центр Політичних Студій» партнерам програми DOBRE.

Теги:

громадський бюджет участь громадян

Область:

Івано-Франківська область

Громади:

Білоберізька територіальна громада

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть