Уряд запросив громадськість до широкого обговорення змін, які пропонується внести до Конституції України в частині місцевого самоврядування з метою максимальної децентралізації влади. В цьому контексті Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Володимир Гройсман презентував сьогодні у форматі селекторної наради представникам органів місцевого самоврядування, органів влади на місцях, асоціацій органів місцевого самоврядування напрацьовані зміни до Конституції України, а також основні положення законопроектів, спрямованих на реформування місцевого самоврядування та децентралізації влади.
«Всі наші кроки будуть відбуватися з врахуванням широкого діалогу, де ми будемо формувати спільну позицію. Позиція Уряду – ця реформа має бути всебічно обговорена, мають бути враховані думки всіх територій, всіх громад для того, щоб ця система була якомога ефективнішою», - сказав Володимир Гройсман.
Він пояснив, що суть децентралізації влади - максимально передати повноваження на місця і фінансові інструменти для реалізації цих повноважень,чітко розмежувати повноваження як між органами місцевого самоврядування так і між органами виконавчої влади за принципом субсидіарності,визначити механізми відповідальності органів місцевого самоврядування перед виборцями і перед державою.
«Тобто ми пропонуємо розширення можливостей і збільшення ресурсів громад – села, селища, міста. Розвиток територій та добробут їх мешканців – для нас є дуже важливим. Якщо говорити про федералізацію, яку нам нав’язуюють ззовні, то є ризик централізації влади на рівні регіону і це, очевидно, шлях до роз’єднання країни, це ослабить громади, що суперечить нашим підходам», - сказав Віце-прем’єр-міністр.
За його словами, схвалена в квітні Урядом Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади містить базові принципи, які Уряд прийняв як політичне рішення. Зокрема, пропонується на рівні регіонів створити виконавчі комітети обласних рад, на рівні районів – виконавчі комітети районних рад, на рівні громад – залишити виконавчі комітети рад і ради громади. Базовий рівень всіх компетенцій пропонується передати на рівень громад, а саме – місцевий економічний розвиток; розвиток і утримання місцевої інфраструктури; планування розвитку територій громад; питання забудови територій; благоустрій; соціальна допомога; швидка медична допомога; первинна медицина; дошкільна; середня та позашкільна освіта; муніципальна міліція, яку планують створити; пасажирські перевезення; весь спектр житлово-комунальних послуг; культура, фізична культура і спорт.
На рівень району планують передати повноваження з утримання об’єктів спільної власності територіальних громад району; транспортна інфраструктура районного значення, забезпечення надання вторинної медичної допомоги, виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю.
На регіональний рівень - транспортна інфраструктура регіонального значення; спеціалізована охорона здоров’я; спеціалізована середня освіта; розвиток культури, спорту, туризму, утримання об’єктів спільної власності. Важлива функція, яку передадуть регіонам - повноцінне планування регіонального розвитку, з тим, щоб кожна громада мала можливість для реалізації.
В контексті реформи мова йде і про ліквідацію державних адміністрацій у тому вигляді, в якому вони є.
«Ми вважаємо, що владу від території до регіону потрібно обирати, а не призначати з Києва, а що стосується альтернативи державним адміністраціям, то це питання зараз дискутується. Однак, ті органи, які замінять місцеві державні адміністрації будуть здійснювати контрольні і наглядові функції. Мова йде про контроль за дотриманням законів України на територіях. Вони будуть координувати діяльність територіальних органів виконавчої влади – інспекцій, інших органів виконавчої влади; нагляд за законністю діяльності органів місцевого самоврядування, координація всіх органів влади в умовах надзвичайного стану», - пояснив Володимир Гройсман.
Важливо, що децентралізують не тільки повноваження, але й фінансові ресурси. Загальні принципи – збільшення частки другого кошику бюджету до 30%. Мова йде про ті кошти, які використовуються на власні повноваження органів місцевого самоврядування. Попередньо пропонується залишати на місцях до 25% податку на доходи фізичних осіб, від 10 до 25% податку на прибуток підприємств, частково – екологічний податок, єдиний і земельний податки пропонують у повному обсязі залишити на місцях. Триває робота над моделюванням інших місцевих податків і зборів. Заощаджені кошти місцевих бюджетів теж пропонується залишати на місцях. Кошти, за рахунок впровадження енергоефективних заходів пропонується реінвестувати в енергоефективність. Передбачається також 100% фінансове забезпечення делегованих державою повноважень органам місцевого самоврядування.
«Ми пропонуємо прописати в Конституції, що органи місцевого самоврядування є повноправними партнерами держави, в тому числі в економічному житті. Ми хочемо закріпити, щоб обсяг фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування відповідав повноваженням, передбаченим Конституцією та законами, а також компенсацію державою органам місцевого самоврядування витрат, що виникли внаслідок рішень органів державної влади. Приймає орган державної влади рішення ввести якість додаткові повноваження, одразу за таким рішенням має бути чіткий розрахунок фінансів і повна компенсація таких витрат, щоб не піддавати громади зайвим витратам, до яких може спонукати держава», - наголосив Володимир Гройсман.
«Сьогодні вже сформовані і прийняті першочергові рішення щодо бюджетної політики на 2015 рік. Перше, що там визначено – це місцеві бюджети вже отримають право на частку загальнонаціональних податків. Це ті кошти, які підуть на ремонт доріг, створення дитячих садків, інфраструктури, або на вирішення інших питань, які є важливими для тієї чи іншої територіальної громади», - підкреслив урядовець.
Уряд веде також роботу над децентралізацією адміністративних послуг. За словами Віце-прем’єра, більше 60 функцій з надання адмінпослуг пропонується передати на місцевий рівень, до прикладу, реєстрація майна, бізнесу, дозвільні функції, функції держархбудконтролю тощо з серйозним контролем з боку держави з точки зору якості надання цих послуг.
Представники регіонів в цілому підтримали урядові пропозиції та внесли свої, які здебільшого стосувалися податків та зборів і які тепер будуть опрацьовуватися фахівцями.
Представники Донецькоїобласті наголосили на необхідності внесення змін до Конституції щодо децентралізації до 25 травня поточного року, тобто допрезидентських виборів.
Для прискорення процедури внесення Верховною Радою України змін до Конституції, Володимир Гройсман запропонував оформити відповідне спільне звернення Уряду, областей, міст, асоціацій до Конституційної комісії.
Детальніше про законодавчі ініціативи щодо децентралізації повноважень і реформи місцевого самоврядування читайте на офіційному сайті Мінрегіону України.
Tags:
26 December 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 December 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 December 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 December 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...