21 May 2025
Decentralization
+
Using cookies
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. By pressing "Allow" you agree to our use of cookies. You can change your cookie settings at any time.
Allow
Як Україні виконати вимоги вступу до ЄС у сфері регіональної політики: стратегічні рекомендації
Як Україні виконати вимоги вступу до ЄС у сфері регіональної політики: стратегічні рекомендації

Міжнародні експерти Програми «U-LEAD з Європою» підготували підсумковий аналітичний документ «Як виконати вимоги вступу до ЄС у сфері регіональної політики та координації структурних інструментів, Глава 22», де викладені стратегічні рекомендації щодо реалізації державної політики регіонального розвитку в Україні.


Цей аналітичний документ пропонує декілька пріоритетних напрямків діяльності, які має реалізувати українська влада щоб сформувати достатню програмну, координаційну та інституційну спроможність для імплементації європейського законодавства у сфері регіональної політики та координації структурних інструментів, відповідно до вимог Глави 22 та інших пов’язаних із нею напрямків переговорів про вступ України до ЄС.

Запропоновані рекомендації також могли бути корисними при розробці Плану заходів з реалізації ДСРР на 2024-2027 роки, яка є однією з основних рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті щодо прогресу України в межах Пакету розширення 2024 стосовно Глави 22 «Регіональна політика та координація структурних інструментів» (докладніше див. нижче).

Зокрема, цей підсумковий аналітичний документ:

  • містить пропозиції щодо імплементації ключових принципів політики згуртування ЄС;
  • визначає пріоритетні сфери для реалізації заходів регіональної політики як у територіальному, так і в секторальному вимірах;
  • пропонує заходи для побудови та зміцнення системи координації політик, що мають важливе значення для досягнення територіальних цілей (щодо програмування, управління та реалізації), визначає напрямки вдосконалення системи моніторингу та оцінки, включаючи встановлення індикаторів (показників успішності інвестицій та реформ);
  • виступає за побудову ефективної системи інституцій для управління, впровадження, моніторингу та контролю, включаючи визначення ролі субнаціональних органів влади та організацій громадянського суспільства (ОГС);
  • пропонує заходи на підтримку розбудови спроможності національних, регіональних і місцевих органів влади як щодо управління, так і щодо реалізації проєктів.

Він спирається на знання та досвід експертів-учасників і призначений для поточного обговорення з українською владою оптимальної стратегії посилення ролі децентралізованої регіональної політики у формуванні державної політики та поступової розбудови адміністративної спроможності до переговорів щодо вступу в ЄС, відповідно до Глави 22.

Представлені пропозиції враховують положення наступних документів:

  • Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки, оновлена на період 2024-2027 років (ДСРР);
  • План України;
  • Звіти щодо прогресу України в межах пакету розширення ЄС за 2023 та 2024 роки;
  • інші відповідні офіційні та експертні документи, пов’язані з предметом цього документа.

Заходи, запропоновані в цьому підсумковому аналітичному документі, представлені у двох часових горизонтах:

Короткострокова перспектива (2024-2027 роки)

Цей блок рекомендацій охоплює період реалізації ДСРР на 2024-2027 рр. та процес перевірки стану готовності України до вступу в ЄС, який Європейська Комісія оцінює за 33 напрямами (главами) переговорів, включаючи регіональну політику та координацію структурних інструментів (Глава 22).

Для успішного ведення подальших переговорів із ЄС Україна наприкінці цього періоду має визначитися з моделлю формування регіональної політики, яка охоплюватиме, серед іншого, систему координації та реалізації структурної політики, включаючи роль субнаціонального рівня (області), поділ країни за адміністративно-територіальною класифікацією NUTS (номенклатура територіальних одиниць для цілей статистики), яка використовується для розподілу коштів політики згуртування й для цілей програмування, інституційний розподіл функцій з управління, програмування, моніторингу, оцінки реалізації, контролю та аудиту, план посилення адміністративної спроможності. При визначенні моделі регіональної політики та координації структурних інструментів необхідно враховувати проєкти регламентів для Багаторічної фінансової рамки ЄС (MFF) на період після 2027 року, які мають бути опубліковані Європейською Комісією до кінця червня 2025 року.

Середньострокова перспектива (період між 2028 роком і вступом до ЄС)

У цей період система регіональної політики повинна поступово будуватися і впроваджуватися відповідно до планів, узгоджених з ЄС під час переговорів про вступ. Це включає зміни законодавчої бази у сфері регіональної політики, а також узгодження з acquis ЄС за усіма відповідними кластерами, згаданими вище. Інституційна система координації, управління та імплементації повинна поступово розбудовуватися та зміцнюватися за допомогою цілеспрямованих заходів з розбудови потенціалу. Потенційні бенефіціари повинні отримувати допомогу в розумінні нових правил і процедур, а також поступово формувати портфель проєктів, що відповідають масштабам передбачуваного після вступу до ЄС фінансування, на національному, обласному та муніципальному рівнях.

Завантажити документ (PDF 0,9 МБ)

Download document (PDF 0,8 МB)

Attached files:
Views: 662
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: regional development
Read more: