21 March 2025
Децентралізація
Чи насправді громаді потрібен відділ енергоменеджменту?
Чи насправді громаді потрібен відділ енергоменеджменту?

Енергозабезпечення громад є однією з основних статей витрат будь-якого місцевого бюджету, а також напрямком, де є суттєвий потенціал для зниження витрат. Залишати сектор, на який витрачають мільйони, а іноді і мільярди гривень, без нагляду – неприпустимо. Саме контролем та оптимізацією витрат і має займатися відділ енергоменеджменту. А в військовий час до його обов’язків також додалися завдання щодо підвищення надійності об’єктів енергозабезпечення громади.


Розгляньмо, чим конкретно повинна займатись служба енергоменеджменту, а також розберемося, за що відповідає безпосередньо енергоменеджер.

Громадська організація ГО «ДІКСІ ГРУП» в рамках проєкту з підтримки розробки Муніципальних енергетичних планів (МЕП) для зеленого відновлення українських громад, виділяє 4 основні аргументи на користь створення відділу енергоменеджменту:

  • постійний облік та  контроль за енергоспоживанням громади;
  • доцільне використання коштів, які витрачаються на енергоспоживання;
  • залучення додатковий інвестицій – вкладення коштів в енергоефективність завжди повертаються;
  • підвищення надійності систем енергозабезпечення громади.

Також експерти «ДІКСІ ГРУП» виокремлюють 7 головних завдань, що стоять перед енергоменеджером у громаді:

  1. Аналізувати дані про витрати на енергоспоживання, виявляти причини перевитрат та давати рекомендації щодо їх зниження.
  2. Розбиратися з випадками недотримання нормативних умов для відвідувачів та персоналу бюджетних закладів.
  3. Готувати обґрунтування щодо впровадження енергоефективних проєктів.
  4. Шукати кошти (як бюджетні, так і позабюджетні) на впровадження енергоефективних заходів.
  5. Доповідати керівництву про потенціал економії коштів на енергозабезпечення.
  6. Допомагати іншим підрозділам проводити закупівлі таким чином, щоб мати максимально можливе співвідношення ефективність/вартість.
  7. Обґрунтовувати необхідність діяльності служби енергоменеджменту.

Як це практично реалізувати? Як правило, це або підрозділ, що відповідає за комунальне господарство чи енергетику, або економічний чи інвестиційний підрозділ міської ради. В громаді повинно бути видане відповідне рішення сесії або розпорядження виконавчого комітету, що міститиме:

  • положення про підрозділ з енергоменеджменту;
  • зміни до посадових інструкцій працівників підрозділів, що залучені до енергоменеджменту;
  • посадові інструкції спеціалістів з енергоменеджменту.

Важливо, щоб цей підрозділ звітував безпосередньо міському голові або профільному заступнику.

Зараз запустити систему енергоменеджменту в громаді стало легше, оскільки це питання регулюється Законом України «Про енергоефективність». Зокрема, частина третя статті 12 зазначеного Закону встановлює, що органи місцевого самоврядування впроваджують системи енергетичного менеджменту з урахуванням примірного положення, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Практичний посібник енергоменеджменту у громадах можна завантажити за посиланням

Views: 539
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: energy management
Read more: