Як перетворити регіон на магніт для інвестицій, створити ефективні індустріальні парки, підтримати місцевий бізнес та залучити міжнародних партнерів навіть у часи війни? У своєму інтерв’ю Єлизавета Савчук, директорка Агенції регіонального розвитку Вінницької області, ділиться конкретними прикладами успішних проєктів, серед яких індустріальний парк «Дністер», Українсько-Корейський бізнес-форум та забезпечення лікарень сучасним обладнанням. А ще — розповідає, як участь у Швейцарсько-українському проєкті «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD та співпраця з грантовими програмами змінюють громади Вінниччини. Читайте, щоб дізнатися про виклики, що стоять перед регіоном, і сміливі плани на майбутнє, які можуть надихнути ваш регіон.
Яку місію виконує Агенція регіонального розвитку у вашому регіоні і як вона сприяє реалізації державної регіональної політики на місцях?
Агенція регіонального розвитку Вінницької області – це ніби деталь механізму годинника, який працює на реалізацію державної регіональної політики. Наша місія, на сьогоднішній день – бути частиною цього державного механізму в регіоні, а саме: сприяти розвитку Вінниччини за рахунок залучення інвестицій та інших ресурсів, а також здійснення заходів з покращення бізнес-середовища та іміджу області. Велику увагу приділяємо підтримці громад: допомагаємо їм розвиватися, зміцнювати зв’язки та розкривати свій потенціал.
Команда Агенції завжди надає перевагу комплексному підходу та налагодженій взаємодії з міжнародними організаціями, державними структурами, регіональними органами влади і територіальними громадами.
Чи можете поділитися конкретними прикладами проєктів або ініціатив, реалізованих Агенцією, які мали позитивний вплив на розвиток регіону?
Розповідати про успіхи – це завжди приємно. Щоб сприяти економічному розвитку громад, ми, наприклад, активно консультуємо громади щодо створення індустріальних парків. Таким чином ми прагнемо створити сприятливе бізнес середовище. Один із таких проєктів – створення індустріального парку «Дністер», який має стати осередком нових інвестицій і робочих місць для місцевих жителів.
Ще однією знаковою подією став Українсько-Корейський бізнес-форум, який відбувся в серпні. Захід став платформою для налагодження двосторонньої співпраці між місцевими громадами та бізнесами з Південної Кореї. Учасники форуму отримали можливість обговорити перспективи розвитку експорту та нові ідеї для інновацій.
Ми активно працюємо над реалізацією соціально значущих проєктів. Наприклад, у межах ініціативи «Сприяння енергетичній незалежності закладів критичної інфраструктури» за підтримки Hilfswerk International Агенція сприяла забезпеченню кількох лікарень сучасними генераторами.
Ще одним позитивним прикладом є проєкт із постачання сучасного ендоскопічного обладнання до Крижопільської окружної лікарні в межах грантової програми Уряду Японії (Програма Кусаноне). Це обладнання дозволяє покращити ранню діагностику й зробити медичну допомогу якіснішою навіть у невеликих громадах.
Нещодавно ми розпочали співпрацю з міжнародною організацією Humanity for Freedom. Завдяки цій ініціативі лікарні трьох громад Вінниччини отримають сучасне реабілітаційне обладнання, яке стане вагомою підтримкою для військових і цивільних, які потребують відновлення.
Але ми віримо, що найбільші і найкорисніші для регіону проєкти ще попереду.
Читати на тему: Як Агенція регіонального розвитку Сумщини перетворює виклики прикордоння на можливості для громад. Інтерв’ю з Віталієм Расторгуєвим
Які фінансові механізми та інструменти ви використовуєте для реалізації проєктів? Чи є достатньою підтримка з боку держави та міжнародних донорів?
Фінансування проєктів завжди є викликом. В сьогоднішніх умовах одним із основних механізмів фінансування проєктів є міжнародні програми та гранти. Ці ресурси спрямовуються на реалізацію важливих соціальних, інфраструктурних і медичних проєктів. Фінанси місцевих бюджетів часто доводиться поєднувати із коштами бізнесу та втілювати певні ініціативи навіть у громадах із не великими фінансовими можливостями. Державні програми також є цілком дієвим механізмом, й до його використання потрібно вдаватися коли йдеться про субвенції на розвиток інфраструктури, підтримку енергоефективності чи стимулювання підприємницької діяльності. Ключ до ефективності, зазвичай, лежить в поєднанні різних фінансових механізмів.
Аналогічно з інструментами, які потрібно підбирати відповідно до реальної ситуації. Ми постійно консультуємо громади та організації щодо написання якісних проєктних пропозицій для участі у міжнародних грантових програмах, і це дає свої результати. Допомагаємо громадам створювати локальні фонди, які можуть залучати кошти від підприємців і благодійників. Підтримуємо громади у використанні краудфандингових платформ, як-от «Спільнокошт», що дозволяє залучати кошти від громадян на реалізацію локальних ініціатив. Сприяємо використанню платформ, які дозволяють залучати приватних інвесторів до реалізації масштабних проєктів, таких як індустріальні парки чи проєкти з відновлення інфраструктури. І ще один важливий інструмент, на якому хочу наголосити, – навчання управлінню фінансами. Без правильного планування неможливо реалізувати жоден проєкт. Тому організовуємо тренінги та семінари для громад, де представники місцевої влади та активісти вчаться ефективно планувати бюджети й шукати ресурси.
Щодо державної підтримки, вона, безумовно, важлива, але часто її недостатньо для вирішення всіх завдань. Саме тому ми активно шукаємо нові можливості, розвиваємо міжнародні партнерства й запроваджуємо сучасні фінансові інструменти, які допомагають громадам досягати своїх цілей. У цьому нам допомагає участь у таких проєктах, як Швейцарсько-український проєкт «Згуртованість та регіональний розвиток України, UCORD», в якому Вінницька область бере участь як пілотний регіон.
Як співпрацюєте з територіальними громадами та місцевим бізнесом? Які приклади успішного партнерства ви можете навести?
Наша співпраця з громадами базується на довірі та партнерстві. Ми не лише консультуємо чи організовуємо навчальні заходи, а й активно долучаємося до реалізації проєктів, які відповідають потребам громад.
Одним із успішних прикладів є співпраця зі Жмеринською та Барською громадами в межах проєкту «Створення умов для відновлення і безперервності мікро, малого, в т.ч. релокованого бізнесу Жмеринської та Барської громад Вінницької області шляхом проведення інформаційно-освітніх заходів та розвитку екосистеми з підтримки бізнесу». Як результат, 13 підприємців отримали грантову підтримку на загальну суму понад 2 млн грн, а у громадах області були створені нові робочі місця.
Ми також активно працюємо над налагодженням партнерств із міжнародними організаціями, що сприяє розвитку громад і поліпшенню інфраструктури. Наприклад, у межах угоди з фундацією Humanity for Freedom (США) три громади Вінниччини – Калинівська, Бершадська та Крижопільська – отримають сучасне діагностичне та реабілітаційне обладнання. Це стане вагомою підтримкою як для військових, які потребують відновлення, так і для інших пацієнтів. Крім того, у межах цієї співпраці ми забезпечимо оновлення харчоблоків у трьох дитячих садочках цих громад.
З якими основними викликами стикається ваша Агенція в процесі реалізації регіональних проєктів? Що, на вашу думку, можна покращити на державному рівні для підтримки АРР?
Ми живемо й працюємо в такий час, що викликів набагато більше, ніж відповідей. Давайте спробуємо перерахувати основні з них, чи так би мовити, визначити трійку лідерів.
Перше, це виклики пов’язані з війною і невизначеністю, яка є наслідком тривалої війни. У таких умовах дуже важко планувати залучення, розподіл та управління ресурсами. До того ж, прогнозувати розвиток бізнесу чи інвестицій в інфраструктуру, коли будь-якої миті може перерватись енергопостачання чи будуть ракетою зруйновані капітальні будівлі, це ще те завдання з зірочкою.
Друге, це виклики пов’язані із переговорним процесом про вступ до Європейського Союзу, майбутньою відбудовою економіки України, і незавершеною реформою децентралізації. Тобто, країні буде потрібно одночасно дореформовувати регіональний рівень влади, адаптуватися до європейського законодавства та впроваджувати програми співпраці з ЄС з метою повоєнної відбудови і вирівнювання соціально-економічного розвитку.
Третє – необхідність у майбутньому вирішувати проблеми ветеранів, внутрішньопереміщених осіб, нестачі кваліфікованих кадрів, повернення (або неповернення) людей з-за кордону тощо.
Чи зможемо ми створити такі умови, щоб наші регіони могли успішно розвиватися? Так, ми над цим вже працюємо, але дати стовідсоткові гарантії успіху сьогодні ніхто, на жаль, не зможе.
А для того, щоб ми та інші агенції регіонального розвитку ефективніше працювали, на державному рівні, на мою думку, потрібно якомога більш чітко визначити роль і місце агенцій (включаючи завдання, ресурси, повноваження тощо) в системі реалізації державної регіональної політики.
Чи маєте стратегічний план розвитку для вашої Агенції? Які основні пріоритети ви бачите для розвитку АРР на найближчі 5 років?
Ми зараз знаходимося в процесі розробки стратегії розвитку АРР на 2025–2030 роки. Поки що ми лише розпочали роботу над новою стратегією, але вже зрозуміло, що вона повинна дати відповіді на кілька ключових питань. Зокрема, це питання співпраці з місцевими органами влади в актуалізації стратегій розвитку громад і регіональної стратегії. Важливо також визначити шляхи участі громад і бізнесу в програмах відбудови та відновлення, ефективного використання коштів Європейського Союзу, підтримки бізнесу, розбудови інфраструктури та розвитку людського капіталу, особливе місце має займати підтримка ветеранів та осіб переміщених із зон бойових дій.
Дуже важливим, на нашу думку, є включення до цієї стратегії дієвої комунікаційної складової. Нам потрібно бути в постійному контакті з 63 громадами Вінницької області, регіональною владою, міжнародними партнерами, місцевим бізнесом, а також закладами соціальної, медичної й освітньої інфраструктури. Крім цього, наша роль полягає у допомозі громадам і партнерам ефективно комунікувати між собою та працювати у конструктивному партнерстві.
Зустріч членів та партнерів ALDA – Європейської асоціації місцевої демократії
Як часто ваша Агенція звертається до європейських практик регіонального розвитку, і чи є плани щодо залучення європейських експертів або стажування персоналу?
Ми регулярно звертаємося до європейських практик регіонального розвитку, адже досвід країн ЄС – це джерело корисних рішень для багатьох викликів, з якими стикається Україна. У нашій роботі ми керуємося принципом: якщо щось успішно працює в Європі, варто адаптувати це до потреб регіону, враховуючи місцеву специфіку.
Зокрема, ми тісно співпрацюємо з європейськими партнерами, як-от румунською Північно-східною агенцією регіонального розвитку. Завдяки цій співпраці наші співробітники отримують можливість навчатися найкращим практикам і впроваджувати їх у Вінницькій області.
Щодо навчання, ми вдячні Швейцарсько-українському проєкту «Згуртованість та регіональний розвиток України, UCORD», в рамках якого наша агенція підвищує свою інституційну спроможність, щоб могти досягати тих цілей, що стоять перед нами.
Як оцінюєте рівень обізнаності та зацікавленості громад щодо роботи АРР? Чи плануєте просвітницькі заходи, щоб покращити взаємодію з населенням?
Є громади, які більш зацікавлені в співпраці з агенцією, а є, безперечно, більш пасивні. Тут дуже важливий фактор – голови територіальних громад. Де активні голови, так активні громади. Але ми намагаємося активно співпрацювати зі всіма громадами: знаходимо зацікавлених людей з бізнесу, громадського сектора, координуємо реалізацію проєктів, допомагаємо їм краще розуміти механізми розвитку. Регулярно проводимо інформаційні та навчальні кампанії, щоб показати, що можливості є, але треба вміти їх знаходити й використовувати. Наше завдання – стати надійним партнером, який надає громадам практичні інструменти для досягнення їхніх цілей.
Які ключові навички та знання, на ваш погляд, мають бути в працівників АРР для забезпечення ефективної роботи? Чи є можливості для їхнього професійного розвитку?
Робота в АРР це трохи як гра в багатозадачний тетріс. Потрібно вміти швидко приймати рішення, комунікувати з донорами, працювати з даними й водночас знаходити час для натхнення.
Наші працівники мають бути універсальними. Вони – і стратеги, і економісти, і навіть трохи психологи, адже працюють із громадами, які часто потребують не лише порад, але й підтримки.
Що важливо, ми постійно вчимося. Зараз наші спеціалісти беруть участь у тренінгах та заходах у Швеції, Румунії, Польщі. Вчимося не лише у європейців, а й один у одного. Адже найкращий результат досягається, коли команда працює злагоджено, як швейцарський годинник.
Які зміни, на Вашу думку, необхідно внести до законодавства чи загальної системи підтримки АРР, щоб підвищити їхню ефективність і стабільність у довгостроковій перспективі?
Досвід агенцій регіонального розвитку в інших країнах світу підтверджує просту істину – для досягнення результату потрібні ресурси і повноваження. Нещодавно ми надіслали пропозиції на Мінрозвитку і можу стисло озвучити їх на порталі «Децентралізація». Якщо ми хочемо, щоб агенції регіонального розвитку використовувалися як ефективний інструмент реалізації державної регіональної політики вважаємо за доцільне:
Tags:
regional development agency regional development
Область:
Вінницька областьSource:
Портал "Децентралізація"
18 December 2024
Освітній маркер: що нового в освіті за листопад
Освітній маркер: що нового в освіті за листопад
У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE - дайджест подій та рішень...
18 December 2024
Практичні інструменти для відновлення даних про майно – матеріали тренінгу
Практичні інструменти для відновлення даних про...
17 грудня команда Проєкту SOERA провела тренінг «Відновлення втраченої інформації та документів про майно...
18 December 2024
Законодавчі ініціативи для місцевого самоврядування у 2024-2025 роках. Що зроблено і що заплановано?
Законодавчі ініціативи для місцевого...
Питання відновлення і розвитку громад а також впровадження подальших законодавчих та інших змін, які передбачає...
18 December 2024
Мінфін: Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на понад 300 млн грн
Мінфін: Уряд затвердив розподіл додаткової...
17 грудня Уряд затвердив другий етап розподілу додаткової дотації за 4 квартал 2024 року для місцевих...