Фінансова стабільність і незалежність громад – це основа успішної децентралізації влади в Україні. В умовах війни та економічних викликів питання формування місцевих бюджетів стає ще більш актуальним. Всеукраїнська Асоціація ОТГ відіграє ключову роль у захисті фінансових інтересів громад, постійно лобіюючи їхні позиції на рівні державної політики. Однією з найважливіших ініціатив Асоціації є закріплення 64% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) за громадами на постійній основі з поступовим підвищенням до 75%. У цьому інтерв'ю Олександр Корінний, голова правління Всеукраїнської Асоціації ОТГ, голова Новоукраїнської міської територіальної громади Кіровоградської області, розповідає про виклики та можливості, що стоять перед громадами, а також про те, як Асоціація працює над посиленням фінансової спроможності місцевого самоврядування.
Які питання на сьогодні для членів Всеукраїнської Асоціації ОТГ є актуальними?
Сьогодні, звісно, в центрі уваги місцеві бюджети. Осінь – гаряча пора для фінансистів. Для нашої Асоціації бюджетний процес – це безперервний процес, який розпочинається з підготовки пропозицій до Бюджетної декларації (до речі, яка цього року схвалена Урядом 28 червня), і завершується опрацюванням звіту про виконання бюджету.
Для побудови ефективної співпраці членів Асоціації, налагодження діалогу між громадами та владою працює 19 тематичних та секторальних Платформ. Не дивно, що серед найактивніших з них є платформа «Місцеві бюджети та фінанси», куди входять всі члени Правління. До речі, в Асоціації у нас дуже демократична атмосфера стосунків, тому всі пропозиції, позиції чи зауваження, подані платформою, - обговорюються у фахових мережах і загалом погоджуються на засіданнях Правління.
Влітку у нас відбулося виїзне засідання Правління, де ми з колегами ретельно пропрацювали над пропозиціями Асоціації до законопроекту Держбюджету на 2025 рік. За підсумками обговорення були надіслані відповідні звернення до Мінфіну та профільних Комітетів ВРУ. Зокрема, ми запропонували закріпити зарахування 64 % ПДФО громадам на постійній основі з наступним підняттям до 75 % протягом 6 місяців після завершення воєнного стану.
Але ж ПДФО - загальнодержавний, а не місцевий податок, і, природно, що держава, виходячи з державних завдань і пріоритетів, може вилучити його до державного бюджету. Чи не так?
Нагадаю, що до початку реформи місцевого самоврядування до районних бюджетів і бюджетів міст обласного значення надходило 75 % ПДФО. Передача 60% ПДФО до місцевих бюджетів у 2015 році стала частиною фінансової децентралізації, а на 4 % ПДФО було збільшено у 2022 - 2024 роках.
В процесі реалізації реформи з децентралізації влади громади поступово переходили на прямі міжбюджетні відносини та отримували відповідні фінансові ресурси. Це була політична і добра воля держави, яка прагнула посилити місцеве самоврядування. Держава тоді поставила собі завдання надати громадам більше фінансових ресурсів для самостійного управління та рівномірного розвитку. І це дало серйозний імпульс для всіх громад - і сільських, і селищних, і міських. Ми, громади, отримали більше можливостей для формування власних бюджетів та реалізації місцевих програм. ПДФО - один з основних бюджетоутворюючих податків, частка якого найбільша. З початком широкомасштабного вторгнення це дало можливість громадам підтримувати Сили безпеки і оборони України. Саме тому під час бюджетних консультацій, засідань профільних комітетів Верховної Ради України та взагалі, при будь-якій нагоді Всеукраїнська Асоціація ОТГ чітко висловлює позицію – не зменшувати цей фінансовий ресурс.
До речі, серед іншого, Мінфіном враховано пропозиції всеукраїнських асоціацій та передбачено в законопроекті № 12000 субвенцію на компенсацію заборгованості з різниці в тарифах на тепло- й водопостачання 12,2 млрд грн., але тут Всеукраїнська Асоціація ОТГ прогнозує не одномірний вплив на громади та має застереження, що цю субвенцію НЕ ВСІ громади отримають і вона НЕ МОЖЕ вважатися компенсатором 4 % ПДФО.
Які ще важливі пункти для громад необхідно врахувати при доопрацювання проекту Державного бюджету на наступний рік?
Всеукраїнська Асоціація ОТГ наполягає на відновленні зарахування до бюджетів місцевого самоврядування «військового, силового» ПДФО або передбачення відповідної компенсації з держбюджету. Необхідно відновити субвенцію на укриття, на придбання шкільних автобусів, субвенцію на соціально-економічний розвиток, передбачити субвенцію на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, переглянути параметри горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів.
Є потреба започаткувати бюджетні програми для надання житлових субсидій внутрішньо переміщеним особам. Якщо ми хочемо зберегти мережу медичних закладів громад, то необхідно внести зміни до формули розрахунку базової капітаційної ставки за програмою медичних гарантій з урахуванням інфляційних процесів. Асоціація також виступає за списання заборгованості за середньостроковими позиками, наданими місцевим бюджетам у 2009-2014 роках. Ну і врешті актуальними є питання розширення повноважень органів місцевого самоврядування у сфері адміністрування місцевих податків і зборів, що передбачає внесення змін до податкового законодавства.
Крім того, оновлено Державну стратегію регіонального розвитку України на 2021-2027 роки, в якій враховано виклики сьогодення та завдання євроінтеграції, що спираються на реальні потреби регіонів та громад. Відтермінування виділення коштів на ДФРР буде нівелювати процес реалізації як регіональних стратегій, так і Державної стратегії. Тому громади наполягають на відновленні фінансування ДФРР.
Асоціація офіційно надала ці пропозиції Мінфіну та профільним Комітетам Верховної Ради України?
Звісно, всі пропозиції надіслані офіційно після відповідного рішення Правління. Але хотів би сказати ще ось про що.
Ми з командою експертів Асоціації взяли участь в бюджетних консультаціях на запрошення Мінфіну перед поданням законопроекту № 12000 до Уряду. Здавалося б, що це звичний для нас бюджетний процес. Проте, саме ця ситуація продемонструвала, хто є справжнім захисником інтересів місцевого самоврядування, а хто, серед іншого, прагне заробити іміджеві бали.
Представники всіх всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування були запрошені на бюджетні консультації. Наголошую тут – «ВСІ» асоціації одноголосно висловили позицію закріпити на постійній основі 64 % ПДФО.
І дуже важливо сьогодні в умовах воєнного протистояння підтвердити довіру територіальних громад і показати згуртованість всеукраїнських асоціацій при захисті інтересів місцевого самоврядування.
Позиція Асоціації щодо вилучення реверсної дотації була сприйнята неоднозначно. Чи не думаєте ви, що саме громади, які реверсні, вийдуть з вашої Асоціації через таку позицію?
Нагадаю, що у Бюджетній декларації на 2025 – 2027 рр. пропонується відновити вилучення реверсної дотації уже з 2025 року. Протягом воєнного стану її вилучення з місцевих бюджетів територіальних громад було призупинене.
Звісно, що це питання викликало багато дискусії, адже є громади, які не підтримують таку ідею, бо зменшиться їх фінансовий ресурс. Але є й такі, які через воєнний стан і передислокацію бізнесу втратили податкові надходження та не можуть стабілізувати свій фінансовий стан ще й досі.
Водночас члени Правління Асоціації на засіданні обговорили низку ризиків, що постають перед громадами і несуть загрозу фінансової нестабільності. Власне на фінальне рішення Правління мав вплив той фактор, що Всеукраїнська Асоціація ОТГ велику увагу приділяє членам Асоціації - невеликим громадам, які через економічні чинники, територіально-географічне розташування, непривабливу територію для великого бізнесу не можуть вплинути на фінансову спроможність.
Варто звернути увагу, що серед членів Правління Асоціації є самодостатні, сильні і фінансово спроможні громади, які входять до тих 199 ТГ, у яких також вилучається реверс. Ми прийняли спільне рішення Правління: реверсна дотація має бути вилучена і спрямована додатковим ресурсом для збільшення обсягу базової дотації тим громадам, які цього потребують.
Не секрет, що я мав розмову з головами територіальних громад, які реверсні, і більшість з розумінням сприймає таку інформацію. Для них це було очікувано. Як-то кажуть, рано чи пізно, але це б сталося.
Які рекомендації Всеукраїнська Асоціація ОТГ надає громадам в частині формування місцевих бюджетів з урахуванням викликів війни.
Формування проекту місцевого бюджету є важливим процесом, який вимагає ретельного підходу та врахування потреб мешканців громади. Тому виконавчий офіс та експерти Асоціації цьому питанню приділяють велику увагу та надають відповідні консультації громадам, організовують вебінари, онлайн заходи та тренінги за участі та допомоги міжнародних партнерів та донорів.
При формуванні проектів місцевих бюджетів перш за все варто зібрати дані про першочергові потреби громади через опитування, громадські слухання або консультації з місцевими жителями та підприємствами. Однозначно, що це допоможе визначити пріоритети. Так, у кожної громади є свої пріоритетні напрямки. В центрі уваги сьогодні безпека, оборона, протистояння ворогу, відновлення і відбудова критичної інфраструктури, енерегозбереження і енергетична незалежність, а також соціальна підтримка мешканців, фінансування галузей освіти, охорони здоров'я тощо.
Безперечно, потрібно здійснити оцінку можливих надходжень до місцевого бюджету, врахувати податкові, власні надходження, передбачені міжбюджетні трансферти (субвенції і дотації), а також при можливості залучати фінансування міжнародних донорів, грантові кошти та, звісно, інші джерела, дозволені законодавством. Також при формуванні проектів місцевих бюджетів важливо врахувати гендерно-орієнтоване бюджетування, яке поєднує соціальний та фінансовий аспекти, виявивши і усунувши нерівності в розподілі ресурсів.
Громади можуть ефективно залучати додаткові фінансові ресурси для своїх проектів, зокрема через: грантову допомогу, міжнародні фонди та кошти неурядових організацій. Також ми сьогодні недооцінюємо налагодження дружнього партнерства з підприємствами та бізнесом, яке варто розвивати і підтримувати.
Тобто, рекомендація Всеукраїнської Асоціації ОТГ наступна: «Не зупиняйтеся у пошуку нових проектів, ідей з метою подальшого фінансування спільних успішних ініціатив!».
Власне, все з перерахованого вдасться, якщо в громаді налагоджена ефективна комунікація з мешканцями під час обговорення проекту місцевого бюджету.
Довідка
Всеукраїнська Асоціація ОТГ заснована 25 листопада 2016 р. як загальноукраїнське об’єднання місцевого самоврядування і є недержавною позапартійною та некомерційною організацією. Свою діяльність вона будує на визнаних в Європі підходах, розвиваючись на базі методології, рекомендованої Радою Європи для асоціацій ОМС, і практичного досвіду Шведської асоціації місцевих влад та регіонів SALAR.
Всеукраїнська Асоціація ОТГ активно сприяє імплементації в Україні Європейської хартії місцевого самоврядування, Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом та Плану дій Ради Європи щодо України.
Всеукраїнська Асоціація ОТГ підтримує євроінтеграцію України через співпрацю з міжнародними партнерами та міжмуніципальне партнерство з громадами європейських країн.
Унікальність Асоціації в тому, що їй вдалося об’єднати ті територіальні громади, які добровільно сформувалися, об’єдналися під час першого етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, стали першопрохідцями децентралізаційної реформи, зруйнувавши застарілу радянську систему управління на місцях.
Стратегічні напрямки Асоціації:
На сьогодні Всеукраїнська Асоціація ОТГ об’єднує більш як 850 територіальних громад з усіх куточків України, інтерес яких Асоціація представляє.
При Асоціації діють 24 регіональних та Кримське відділення; активно працюють 19 тематичних платформ. При кожній платформі функціонують фахові мережі, де зібрано фахівців по галузях зі всієї країни.
Серед платформ, які активно комунікують з територіальними громадами, є платформи «Законодавство», «Місцеві бюджети та фінанси», «Сільський розвиток: земельні відносини», «Гендерна рівність» та інші. Секторальні платформи є консультативно-дорадчими органами Асоціації і покликані сприяти формуванню політики сталого соціально-економічного розвитку територіальних громад.
Завдяки такій консолідації Асоціації вдається охопити більше напрямків секторальної децентралізації та розширити можливості співпраці з усіма центральними органами виконавчої влади.
Асоціація відкрита для партнерства з усіма, хто рухається шляхом подальшого демократичного розвитку України та формування європейської моделі місцевого самоврядування.
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...