Експерти Програми «U-LEAD з Європою» з’яснили посадовцям алгоритм дій у роботі з інформацією з обмеженим доступом під час оприлюднення відеозаписів пленарних засідань рад та засідань постійних комісій в умовах воєнного стану, а також нові вимоги закону щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування та про передбачені законом обмеження доступу до публічної інформації.
З початком повномасштабної війни органи місцевого самоврядування (ОМС) зіткнулися з новими викликами щодо роботи з публічною інформацією. За словами Михайла Шелепа, радника з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області, попри запровадження правового режиму воєнного стану якихось суттєвих змін у законодавстві про інформацію не відбулося:
«Чинне законодавство не дозволяє, навіть в період воєнного стану, автоматично закривати доступ до публічної інформації. Немає нормативного акту в якому викладено перелік відомостей, що слід приховати. Разом з тим, є чіткі процедури, які слід застосовувати у кожному конкретному випадку, аби не допустити поширення інформації з обмеженим доступом».
Це питання стає ще більш нагальним у контексті відеофіксації та оприлюднення записів пленарних засідань і засідань постійних комісій місцевих рад. Для цього потрібен чіткий алгоритм дій для ОМС.
Важливі зміни законодавства. Михайло Шелеп наголосив, що 22 лютого 2024 року був прийнятий Закон України №3590-IX, який вніс зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Цей Закон посилює вимоги до забезпечення прозорості роботи місцевих рад і покладає на ОМС додаткові обов’язки, серед яких:
«До 15 серпня 2024 року всі ОМС повинні були адаптувати свої локальні акти відповідно до цього Закону», — наголосив радник.
Презумпція відкритості інформації. Оксана Ващук-Огданська, експертка U-LEAD з питань доступу до публічної інформації, акцентувала увагу на тому, що законодавство України базується на принципі відкритості інформації:
«Що таке презумпція відкритості інформації? Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом. Презумпція відкритості інформації у період воєнного стану не скасована!»
Закон України «Про правовий режим воєнного стану» не передбачає прямих обмежень щодо оприлюднення публічної інформації або розгляду запитів. ОМС повинні діяти відповідно до Закону №2939-VI «Про доступ до публічної інформації».
Захист інформації з обмеженим доступом. Дуже важливо, щоб посадові особи місцевого самоврядування вміли визначати, яка саме публічна інформація може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом. Мова йде про конфіденційну, службову та таємну інформацію, адже лише інформація з цих категорій може бути обмежена у доступі.
При цьому процедура обмеження доступу до інформації має застосовуватись лише з метою захисту такої інформації і у спосіб передбачений законом, а не на власний розсуд розпорядників. Це стосується і відеозаписів засідань, частину яких за певних умов можна не оприлюднювати.
Процедура обмеження доступу. Щоб захистити інформацію з обмеженим доступом, яка може бути озвучена на засіданні та зафіксована на відео, необхідно зробити кілька важливих кроків ще до самого засідання. Оксана Ващук-Огданська наголошує на важливості дотримання вимог законодавства:
«Обмежити доступ до частини відеозапису засідання можна лише якщо розглядається питання, що містить відомості, які віднесені до інформації з обмеженим доступом (конфіденційної, службової або таємної), і при цьому застосовано “трискладовий тест”. Тобто, розпорядник має навести переконливі аргументи про те, що шкода від оприлюднення певної інформації буде переважати суспільний інтерес в її отриманні»
Будь яке обмеження доступу до інформації, в тому числі при оприлюдненні документів або відеозаписів, може здійснюватися лише при дотриманні сукупності вимог визначених у частині другій статті 6 Закону №2939-VI. Це і є «трискладовий тест»:
Алгоритм дій для ОМС при оприлюдненні відеозаписів. Обидва експерти «U-LEAD з Європою» зазначають, щоб забезпечити належне виконання норм закону про прозорість органи місцевого самоврядування мають дотримуватися наступного алгоритму:
Висновки
Органи місцевого самоврядування повинні не тільки забезпечувати прозорість роботи, але й дотримуватись вимог законодавства щодо захисту публічної інформації з обмеженим доступом. Михайло Шелеп зазначає:
«Наша мета — допомогти органам місцевого самоврядування виробити чіткі алгоритми роботи з інформацією з обмеженим доступом, які б відповідали вимогам закону і враховували реалії сьогодення».
Використовуючи трискладовий тест, ОМС можуть ефективно управляти доступом до інформації та забезпечувати баланс між безпекою і прозорістю. Спільно з експертами Програми U-LEAD розроблено практичні рекомендації, що допоможуть у впровадженні цих правил. Саме про них розповідають під час відкритих інформаційних заходів на тему «Інформація з обмеженим доступом та оприлюднення відеозаписів засідань місцевих рад: алгоритм дій для ОМС», які проводять по середам
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...