Програма USAID DOBRE підготувала узагальнену консультацію на тему: «Проєкт землеустрою чи технічна документація з інвентаризації. Особливості вибору землевпорядної документації при формуванні земельних ділянок»
У консультації розглянуто особливості вибору підходів та видів документації для формування земельних ділянок, що можуть здійснюватись з використанням як проектів землеустрою, так і технічної документації. Визначено переваги формування та реєстрації земельних ділянок для територіальних громад.
З дня набрання чинності пункту 24 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, згідно із Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 року № 1423-IX, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах територіальних громад, крім земель, перелік яких визначений в даному пункті.
Після передачі земель територіальним громадам, постають питання щодо якісних та кількісних характеристик та правового статусу окремих територій, що потребують формування в об’єкти цивільних прав. Для врегулювання окреслених питань проводяться землевпорядні роботи, що можуть здійснюватися шляхом інвентаризації земель або розробки проєкт відведення земельних ділянок.
В консультації розглянуті питання:
Встановлення кількісних та якісних характеристик земель, а також їх правового статусу передбачається під час формування земельних ділянок.
Відповідно до ст. 791 ЗКУ, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок може здійснюватися, зокрема у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності та шляхом інвентаризації земель.
Під час формування земельних ділянок шляхом інвентаризації та відведення земель, основною нормативно-правовою базою є:
Відповідно до ст. 122 ЗКУ, сільським, селищним, міським радам надано право розпоряджатися землями комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Рішення щодо проведення інвентаризації (крім окремих випадків) або відведення земель приймається відповідною сільською, селищною, міською радою відповідно до ст. 19, ст. 50 та ст. 57 ЗУ «Про землеустрій».
Відповідно п. 2 Порядку проведення інвентаризації земель, інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об’єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Підставою для проведення інвентаризації земель є рішення власників (розпорядників) земельних ділянок або рішення сільських, селищних, міських рад. Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному ст. 35 ЗУ «Про землеустрій».
Дозвіл на проведення інвентаризації земельних ділянок під господарськими будівлями та дворами, розташованого в межах населеного пункту надається органом місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Вихідними даними для проведення інвентаризації земель, державної інвентаризації земель та земельних ділянок є:
Під час проведення інвентаризації земель можуть використовуватися матеріали дистанційного зондування землі, лісовпорядкування, проєкт створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду, схеми формування екомережі, програми у сфері формування, збереження та використання екомережі, проєктної документації на будівництво меліоративної мережі.
Інвентаризація земель включає глибокий аналіз території, під час проведення заходів землеустрою:
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель потребує погодження та затвердження відповідно до ст. 186 ЗКУ.
Відведення земель здійснюється за проєктами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Проєкт землеустрою для відведення земельної ділянки – це землевпорядна документація, що виготовляється під час первинного оформлення права власності або користування (оренди) земельною ділянкою, а також при зміні її цільового призначення. Основою для розробки проєкту є заява замовника та дозвіл від відповідного органу місцевої влади на його розробку.
Проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляється у таких випадках:
Головною метою проєкту землеустрою щодо відведення є формування земельної ділянки або зміна її цільового призначення. В цьому випадку формування земельної ділянки відбувається на підставі заяви-клопотання зацікавленої особи та дозволу органу місцевого самоврядування.
Ст. 50 ЗУ «Про землеустрій» встановлено, що обов'язковою умовою під час формування земель для потреб пов'язаних із забудовою є отримання витягу з містобудівної документації, в якому зазначається відповідність проєктного цільового призначення містобудівним умовам та обмеженням.
Під час розробки проєкту землеустрою вихідними даними є основні відомості про земельну ділянку (містобудівної документації, відомості Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав) та правові засади розробки проєкту.
Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки може розроблятись на декілька земельних ділянок, за умови, що вони мають єдину категорію земель та цільове призначення. В інших випадках виникає необхідність розробки окремих проєктів землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Проєктне рішення містить пропозиції розробника проєкту і має бути індивідуально адаптованими до кожного проєкту.
Проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки потребує погодження та затвердження відповідно до ст. 186 ЗКУ.
Процеси формування земельних ділянок через розробку проєкту землеустрою та за допомогою технічної документації щодо інвентаризації земель мають відмінні цілі, правові підстави та процедури.
Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється для створення нової земельної ділянки та зміни її цільового призначення. Він спрямований на конкретні потреби землекористувача, такі як надання ділянки у власність, оренду, продаж чи зміну її функцій. Проєкт формується на основі заяви землекористувача і дозволу від місцевих органів влади.
Технічна документація щодо інвентаризації земель розробляється для уточнення існуючих меж, виявлення неефективно або неправильно використовуваних земель, а також для актуалізації інформації про всі земельні ділянки в межах певної території. Основною метою є систематизація і впорядкування земельної інформації, що покращує контроль за використанням земель та підвищує інвестиційну привабливість громади.
Проєкт землеустрою ініціюється зацікавленою особою, яка має намір отримати право на земельну ділянку або змінити її цільове призначення.
Інвентаризація земель як правило проводиться за ініціативою органів місцевого самоврядування або інших уповноважених органів для загального впорядкування земельних ресурсів на території громади.
Інвентаризація земель здійснюється відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель затвердженого постановою КМУ № 476 від 05.06.2019 і спрямована на встановлення фактичного стану та правового статусу земель.
Проєкт землеустрою передбачає розробку індивідуальної документації для кожної земельної ділянки з детальним обґрунтуванням її меж, площі та цільового призначення.
Технічна документація щодо інвентаризації охоплює всі землі певної території, не передбачає розробки окремого проєкту для кожної ділянки, але надає комплексну інформацію про стан і використання земель.
Таким чином, ключові відмінності полягають у тому, що проєкт землеустрою є індивідуальним і спрямованим на створення або зміну статусу окремих ділянок, тоді як інвентаризація є масштабним і системним процесом, спрямованим на впорядкування та оптимізацію використання всіх земель громади.
Обидва механізми є дієвими та дозволяють формувати земельні ділянки що є безперечно корисним для територіальних громад
Формування земельних ділянок для територіальних громад наступні переваги:
Посилання на НПА, що згадані у роз’ясненні:
(с) Ця публікація стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Tags:
land budget DOBRE finansy budget methodology
Source:
Програма DOBRE
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...