Як взяти на облік безхазяйне майно - експертні поради
Як взяти на облік безхазяйне майно - експертні поради

Експертки Програми U-LEAD Ірина Дрозд та Тетяна Ларікова пояснюють, що таке безхазяйна річ, та що робити органам місцевого самоврядування, коли вони виявили та ідентифікували безхазяйне майно.


Органи місцевого самоврядування та бюджетні установи нерідко зіштовхуються із виявленими активами, власники яких невідомі. Відповідно до ч.1 ст. 335 Цивільного кодексу України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Поняття «не має власника» та «власник невідомий» означає відсутність особи, яка б могла оскаржити право власності на нерухоме майно. Для більш ефективного управління безхазяйним майном в громаді варто розробити та затвердити Порядок виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна.

Виявивши та ідентифікувавши безхазяйне майно, ОМС має виконати ряд заходів за наступним алгоритмом:

  1. Забезпечення ОМС дій щодо передачі зазначеного майна у комунальну власність (до яких входить проведення технічної інвентаризації, взяття безхазяйної речі на облік, повідомлення, звернення до суду тощо ). Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, вона може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
  2. Реєстрація речових прав на нерухоме майно радою. Після винесення рішення суду, здійснюється реєстрація права власності. Відповідно до статті 16 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
  3. Оцінка вартості майна: відповідно до п.8 розд.ІІ НПСБОДС 121 «Основні засоби», у разі якщо відсутня достовірна інформація щодо первісної вартості основних засобів, первісна вартість визначається на рівні справедливої вартості на дату отримання. Оцінка безхазяйного майно проводиться суб’єктом оціночної діяльності відповідно до Закону України від 12.07.2001 № 2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», який має надати Звіт про оцінку майна.
  4. Облік майна: оприбуткування майна здійснюється радою за справедливою вартістю, яку надав експерт відповідно до Звіту про оцінку майна. Виявлене майно обліковується на рахунку 10 «Основні засоби» за відповідним субрахунком, одночасно зі збільшенням доходів від оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі, які відображаються за субрахунком 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі». Звертаємо увагу, що до первісної вартості оприбуткованого майна необхідно включити вартість послуг з проведення незалежної оцінки, а також усі інші витрати, які були безпосередньо пов’язані із оприбуткуванням цього майна (набуття права власності, розміщення оголошення, судові збори тощо). Перелік витрат, які включаються до первісної вартості основних засобів, визначено п. 5 розд. II НП(С)БО 121.
  5. Відображення за спецфондом. Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця необхідно підготувати і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі та внести відповідні зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями. При цьому Міністерство фінансів України у своєму листі від 01.10.2019 р. N 35120-04-3/24616 зазначило, що якщо нерухоме майно, не передбачається для реалізації, а в подальшому буде використовуватися для потреб самої установи (ради у нашому випадку) такі надходження варто відображати за ККД 25010200 «Надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності» .
  6. Передача майна іншій установі в оперативне управління або господарське відання. Якщо в подальшому майно не буде використовуватися для потреб розміщення органу місцевого самоврядування, то доречним є його передача в оперативне управління (іншим бюджетним установам або КНП ) або у господарське відання (КП).Така передача здійснюється за рішенням відповідної ради.

Інші матеріали експерток:

Рекомендацій бюджетним установам щодо первісного визнання зелених насаджень, читайте тут, а поради щодо облік зелених насаджень вже після первісного визнання— тут.

Якщо вам цікаво, у яких випадках потрібно створювати централізовану бухгалтерію і яким чином її краще організувати, читайте за посиланням.

Якщо хочете побачити рекомендації установам громад щодо особливостей обліку основних засобів, читайте тут.

Також експертки говорили про особливості бухгалтерського обліку та оцінку запасів в бюджетних установах.

Якщо вам цікаво, як оформити відповідальність за цінності у період відпустки відповідальної особи, читайте тут.

Все про матеріальну допомогу працівникам ОМС читайте тут

А як розподілити витрати на загальновиробничі та адміністративні — читайте тут.

Views: 360
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: maino
Read more: