Як створити ефективну молодіжну раду:  досвід проєкту «Активна молодь – сильна громада»

Як молоді люди можуть впливати на зміни у своїх громадах через молодіжну раду? Порадами, як зробити цей консультативно-дорадчий орган справді дієвим і впливом, діляться експерти та експертки проєкту «Активна молодь – сильна громада», який у 30-ти громадах втілює громадська організація «Центр політичних студій» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».


 

Як робити молодіжну раду впливовою

 

Молодіжна рада (МР) — це консультативно-дорадчий орган при органах влади, а на практиці ефективна МР – це  спільнота активних молодих лідерів і лідерок, які регулярно вивчають потреби молоді громади, генерують ідеї й проєкти для реалізації цих потреб і прагнень, і при цьому вміють дієво співпрацювати як з органами влади, так і з іншими спільнотами й групами впливу.

Працювати систематично й наполегливо для того, щоб молодіжна рада була справді впливовою й потужною, радить експерт проєкту Павло Медина. Серед факторів, які сприяють ефективній роботі молодіжних рад у громадах, він виділяє такі:

  1. Чітка структура й регламент. Наявність затверджених положень і правил роботи молодіжної ради допомагає організувати діяльність, забезпечує зрозумілість процедур, і дає учасникам чітке розуміння своїх прав та обов'язків.
  2. Залучення активних молодих людей з різними інтересами та досвідом, щоб забезпечити різноманітність думок і ідей. Це сприяє розвитку інклюзивності та представництва різних груп молоді.
  3. Регулярне навчання та розвиток. Постійне навчання учасників/ць ради, зокрема в сферах лідерства, проєктного менеджменту, комунікацій, роботи з громадськістю тощо підвищує їхню ефективність та спроможність впливати на рішення в громаді.
  4. Співпраця з місцевою владою та іншими організаціями, адже ефективна комунікація з ОМС, громадськими організаціями та бізнесом допомагає молодіжній раді отримувати підтримку і ресурси для реалізації своїх ініціатив.
  5. Систематична оцінка власної роботи та зворотний зв'язок. Регулярне оцінювання ефективності роботи ради, а також отримання зворотного зв'язку від молоді та інших зацікавлених сторін дозволяє коригувати діяльність і підвищувати її результативність.

«Ці пункти можуть допомогти забезпечити успішну роботу молодіжних рад і сприяти залученню молоді до життя громади. І саме їх ми використовуємо в роботі з молодіжними радами в рамках проєкту «Активна молодь – сильна громада», – розповів експерт.

Оскільки, на переконання експертів проєкту, рушійною силою змін у громадах є саме молоді люди, то й визначати напрямки роботи молодіжних рад мають саме вони. В першу чергу це можуть бути моніторинг, конструювання та адвокація молодіжної політики в громаді. Вже на цих напрямках будуть базуватися й відгалужуватися від них інші, конкретніші й менш масштабні.

«А все це нереально зробити без набуття членами молодіжної ради певних компетентностей, вивчення потреб молоді та постійної комунікації з нею, переговорів з місцевими депутатами та відповідними відділами, вивчення та складання нормативно-правових документів. На перший погляд може здатися, що це величезний обсяг роботи для недосвідченої молоді, але якщо робити все поступово, крок за кроком, то можна досягти успіху», – розповідає експертка проєкту Елла Петренко.

Її слова підтверджують члени й членкині молодіжних рад, які були створені в межах реалізації проєкту. Наприклад, молодь з Кодимської МР активно розвиває комунікаційний напрямок: популяризує свою діяльність, залучаючи однолітків; вивчає їхні потреби, а потім у співпраці з міською радою шукає варіанти вирішення викликів.

«Найважливішим у роботі молодіжної ради є співпраця з органами місцевого самоврядування, які в силу своїх знань та досвіду можуть багато в чому допомогти і  що підказати молоді. А молоді люди, в свою чергу, можуть стати голосом молодого покоління, чиї потреби не завжди можуть зрозуміти посадовці. Молодим лідерам і лідеркам варто відвідувати сесії сільських/міських рад, щоб розуміти, які є проблеми на рівні громади, і, можливо, навіть знайти рішення цієї проблеми та показати, наскільки голос молоді важливий. Лише так можна досягти спільного рішення і закласти міцний фундамент для побудови молодіжної політики у громаді», – вважає Анастасія, членкиня молодіжної ради Бабинської сільської громади.

При цьому слід зауважити, що розробкою нормативно-правових актів не обовʼязково має займатися молодь, адже вона може не мати таких компетентностей, тож на допомогу мають прийти фахівці міської ради або партнерських громадських організацій, оскільки в плідній роботі молодіжної ради мають бути зацікавлені і влада, і громадськість.

 

Івент-агенція чи мозковий центр для реальних рішень? Як зламати стереотипи про молодіжну раду

 

Якщо молоді вдалося створити молодіжну раду та налагодити її системну роботу за основними напрямками, виникає інший ризик: нерідко цей орган сприймається у громадах як центр дозвілля для молоді, як орган, що організовує заходи. Втім, цей шлях – хибний, адже молодіжна рада – це значно ширший й впливовіший інструмент, аніж просто агенція з дозвілля:

«Молодіжні ради, особливо на початку своєї роботи, дуже часто обирають проведення публічних заходів й організацію дозвілля як можливість заявити про себе і стати помітними у громаді. Це можуть бути волонтерські заходи, толоки, зустрічі, вечірки тощо. І тут є великий ризик, що саме через призму організації таких заходів їх почнуть сприймати саме як організаторів та виконавців таких заходів. Однак молодіжна рада не має дублювати функцій ОМС, натомість це – мозковий центр для креативних рішень», – радить експертка проєкту Марія Орлова.

Насправді молодіжні ради мають  широке коло функцій, зокрема:

  • розробляти для місцевої ради рекомендації щодо вирішення питань у молодіжній сфері;
  • здійснювати громадський контроль за тим, як влада враховує пропозиції та зауваження молодіжної ради;
  • сприяти залученню цільового фінансування на виконання молодіжних програм;
  • розробляти проєкти рішень.

Саме тому в плані діяльності молодіжної ради важливо урізноманітнювати форми роботи і передбачати такі пункти:

  • брати активну участь у робочих групах ОМС, де ухвалюють рішення, а також відвідувати засідань постійних комісій, виконкому та сесій місцевих рад, особливо коли приймають рішення щодо молодіжної політики в громаді. Ділитися своїми планами та результатами публічно;
  • проводити дослідження, адже вони передують ефективним рішенням та проєктам, формувати банк даних щодо молоді та її потреб у громаді;
  • налагоджувати ефективну комунікацію не лише з молоддю, а й структурними підрозділами ОМС. Потрібно вивчати, як працює місцева влада, як приймають рішення, щоб краще і швидше знаходити порозуміння і шлях для розвитку;
  • бути в курсі справ громади, цікавитись що відбувається, постійно моніторити рішення щодо молоді, причому не лише на етапі прийняття, а й на етапі реалізації таких рішень;
  • правильно розподіляти та делегувати  функцій в команді молодіжної ради, постійно навчатися і проводити просвітницькі заходи.

«Варто використовувати організоване дозвілля як можливість поспілкуватися із залученою до цього дозвілля молоддю на більш серйозні теми. Використовувати всі можливі методи збору інформації від молоді про проблеми і побажання щодо вдосконалення життя в громаді, активно збирати інформацію через особисту комунікацію членів ради зі своїми знайомими/друзями. Так можна сформувати певну картину. Напрацювавши ідеї щодо вирішення проблем молоді, варто організувати зустріч з профільним відділом ОМС/головою громади, створити робочу групу тощо, а далі допомагати втілювати ці ідеї в життя. Також варто бути постійно в хорошому контакті з ОМС і знати  їхні плани щодо молоді, щоб молодіжна рада змогу надати свої правки, побажання, рекомендації», – рекомендує Дмитро, член Костопільської молодіжної ради.

Голова Костопільської молодіжної ради Денис Корзун також підкреслює цю тезу:

«Як ми завжди кажемо: молодіжна рада не є агенцією з організації заходів. Час від часу таке можна, робити, звичайно, але основна функція – це консультативно-дорадча, бо молодіжна рада має дійсно впливати на рішення громади».

Більше про молодіжну політику в громадах читайте у секторальній рубриці порталу "Децентралізація".


Нагадаємо, впродовж весни-2024 молоді люди з 30 громад-учасниць проєкту «Активна молодь – сильна громада» пройшли чотиримодульне навчання у «Школі молодіжних рад» і літнє таборування у горах. Зараз в громадах за підтримки експертів і експерток проєкту триває робота над розробкою й ухваленням нормативно-правових актів, скерованих на створення молодіжних рад або покращення роботи тих, що вже працюють. Надалі молоді лідери/ки пройдуть навчання інструментам адвокації та розпочнуть власні адвокаційні кампанії у громадах на підтримку власних ідей та планів.

Проєкт «Активна молодь – сильна громада» реалізується у Волинській, Рівненській та Одеській областях. Учасницями проєкту є Локачинська, Литовезька, Боратинська, Шацька, Любешівська, Зимнівська, Ратнівська, Вишнівська, Нововолинська, Доросинівська громади з Волині; Березнівська, Клесівська, Білокриницька, Рокитнівська, Бабинська, Радивилівська, Козинська, Костопільська, Здовбицька, Сарненська громади з Рівненщини; Саф'янівська, Арцизька, Кодимська, Нерубайська, Доброславська, Красносільська, Білгород-Дністровська, Визирська, Болградська, Розквітівська громади з Одещини.

20.08.2024 - 10:28 | Views: 788
Як створити ефективну молодіжну раду:  досвід проєкту «Активна молодь – сильна громада»

Tags:

youth

Source:

Read more:

23 December 2024

Децентралізація 2024: підсумки року

Децентралізація 2024: підсумки року

Чим запам’ятається 2024 рік учасникам процесу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади?...

23 December 2024

«Агенції регіонального розвитку мають проявити лідерство у посиленні спроможності громад», - Олексій Рябикін

«Агенції регіонального розвитку мають проявити...

Плани та пріоритети Міністерства розвитку громад та територій щодо діяльності агенцій регіонального розвитку (АРР),...

20 December 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...