«Нарешті діти сіли за парти». Як у Красносільській громаді облаштували шкільне укриття
«Нарешті діти сіли за парти». Як у Красносільській громаді облаштували шкільне укриття

Авторка: Марія Булейко (Марковська)


Красносільська громада розташована на півдні України, неподалік Одеси. Тривоги тут бувають кілька разів на день.

Водночас з 6 шкіл і 2 закладів дошкільної освіти на сьогодні укриття є лише в Павлинському ліцеї. Адже тільки в ньому було підвальне приміщення, з яким можна було працювати, решта шкіл – або надто старі, або взагалі без підвальних приміщень.

«Ми хочемо, щоби всі наші громадяни, зокрема, діти, почували себе в безпеці. Наші захисники та захисниці роблять все можливе, щоб наблизити перемогу. А ми – щоб убезпечити громаду. Однак брак укриттів – велика проблема нашої громади. Адже ми хочемо, щоб кожна школа мала укриття, щоб діти мали можливість навчатися офлайн. Спочатку був ковід, потім – вторгнення. Учні просто засиділися вдома – втрачають у соціалізації та знаннях», – говорить Марія Долгий, начальниця Управління освіти Красносільської громади.

Укриття в Павлинському ліцеї нещодавно облаштували разом з ініціативою з відновлення шкіл «DECIDE: ВІДБУДОВА». Її мета – забезпечити безперервне навчання в укриттях під час повітряної тривоги. Проєкт DECIDE надає підтримку територіальним громадам Чернігівської, Одеської та Полтавської областей.

 

 

У цьому тексті читайте про те, яким було і стало укриття, як громада зробила ремонт своїми силами, які тепер відгуки учнів і чим вдалося доповнити простір завдяки мінігранту.

 

Яким було і стало укриття та чому ремонт робили самотужки

 

У Павлинському ліцеї було захаращене підвальне приміщення: сірі стіни, вологість, пил. Коли розпочалося повномасштабне вторгнення, своїми силами прибрали там та  зробили косметичний ремонт, щоб  діти навчалися очно. Однак умови залишали бажати кращого.

«Як тільки завершився косметичний ремонт, діти вийшли на навчання за змішаною формою. Насамперед – початкова школа й НУШівський п’ятий клас – працювали в очному форматі. Учні старших класів  навчалися за змішаною формою – тиждень через тиждень», – пояснює Ірина Юрченко-Бурделяк, вчителька інформатики.

Загалом у школі – 160 учнів. Укриття розраховане на 80 людей, тож навчаються у дві зміни.

Коли в громаді почули про можливість від «DECIDE: ВІДБУДОВА», не зволікали: зібрали всі потрібні документи, пройшли співбесіду. У громаді дуже розраховували на грантові кошти, адже це змога покращити, облаштувати укриття, створити комфортні та безпечні умови для перебування принаймні для 160 дітей громади.

Загалом DECIDE виділив майже 107 тисяч гривень на поточний ремонт укриття та понад 1 мільйон 300 тисяч гривень – на його облаштування і техніку.

 

 

Ремонт в укритті вирішили зробити своїми силами під супроводом експертів DECIDE. Лише електрику, водопровід довірили спеціалістам.

«Ми робили ремонт в укритті всім колективом ліцею. Кожен і кожна вносили свою маленьку частинку. Одні – фарбували стіни, інші – прибирали. Ось пані Ірина, вчителька інформатики, робила трафарет, разом із дітьми розмальовували стіни, щоб було гарно. Працювали з великою радістю та охотою. Адже все – для дітей. Вирішили робити все самі, бо переконані: якщо робиш усе сам, вкладаєш туди душу, – і діти будуть цінувати цю роботу. Зовсім інше, коли хтось зробив, а ми прийшли «на все готове». Командна робота колективу спонукала до плідної діяльності та гарних результатів», – розповідає Оксана Пастушенко, директорка Павлинського ліцею.

 

 

Укриття мало один вхід, який відремонтували, і побудований ще один. Приміщення поділили на осередки: освітній хаб, медичний кабінет. Зробили туалет, новий повітряний прохід.

 

 

«Ми жодного разу не подумали та не сказали «Навіщо нам це?». Було важко, але все ж воно того вартувало. Боліли спина, руки, тому що треба було постійно тримати в напрузі. Але коли бачили результат  роботи – усе це забувалося. До того ж діти допомагали. Наприклад, я наводила контур, а вони його розмальовували», – говорить Ірина Юрченко-Бурделяк.

 

 

Під час ремонту було вимкнення світла, але всі працювали, не покладаючи рук.

«Були виклики, які ми мали подолати, щоби вийти на очне навчання. Допомагала думка про те, що ми робимо все для дітей», – пригадує Ірина.

Приміщення  оснащене сучасними технікою та меблями. Є велика шафа для одягу, шафа для складання меблів, аби, наприклад, сховати розкладні стільці та столи. Закуплено 27 парт для продовження навчання в укритті. А також – стільці, пуфи, груші-пуфи.

 

 

«Коли ми закінчили ремонт та обладнання укриття, то просто зайшли туди й кричали «Ура!». Було стільки позитивних емоцій, що неможливо передати словами.  Вчителі не приховували радощів, що в них є все для проведення уроків навіть в укритті», – пригадує директорка школи.

В укритті є 30 планшетів, проведено інтернет, 2 ноутбуки, мультимедійна дошка з проєктором, інтерактивна панель, 3D-принтер, великий стіл для 3D-моделювання.

 

 

«Якщо порівняти «до» та «після» – це велика різниця. Сьогодні в школі є всі умови для навчання та відпочинку дітей під час повітряної тривоги. Діти комфортно себе почувають та спокійніше реагують на повітряні тривоги», – впевнена Ірина Юрченко-Бурделяк.

Укриття має вбиральні – окремо для дівчат і хлопців. Також облаштований інклюзивний простір: із підіймачами та пандусами.

 

 

«Я маю надію, що коли закінчиться війна, ми будемо використовувати цей простір для позашкільних заходів. Наприклад, у нас є набір матеріалів для діяльності секції з  робототехніки.   Позитивним є те, що простір задуманий як багатофункціональний – не тільки укриття, але й центр розвитку дітей. Я вдячна команді проєкту DECIDE за допомогу – така підтримка є дуже цінною» – говорить Марія Долгий.

 

 

Про відгуки, плани та потребу в сучасному укритті

 

«Нині в укритті стало набагато комфортніше. Раніше там були прості лавки та стільці, а зараз – пуфики, столи, різноманітне обладнання, за яким можна займатися. Якщо чесно, я почуваюся спокійніше, більше в безпеці. Ми навіть не думаємо про тривогу, немає страху прильотів чи вибухів», – говорить Дар’я Сослюк, учениця 11 класу.

 

 

В оновленому укритті проводять уроки, відпочивають та спілкуються діти, а ще користуються інтернетом, хоч і не мають тут звʼязку.

Також DECIDE оголосив надання мінігранту в розмірі 50 тисяч гривень. Так, експерти  вчили учнів писати проєкти.

 

 

Мета – залучити учнів до наповнення простору в укритті та зробити так, аби вони відчували його своїм.

 

 

«У кожної команди була своя ідея. Діти планували організувати спеціальний простір із холодильниками для зберігання їжі, облаштувати спортивний куточок. Зрештою, обрали проєкт – відеокімнату для створення якісної відеозйомки та фотографій», – розповідає Дарʼя.

 

 

Нині вже відомі результати голосування, тож тепер громада чекає на зарахування коштів від DECIDE.

«Хоч в укритті є дуже багато всього класного, ми однаково не можемо сказати, що воно завершене на 100 %. Адже щоразу, коли спускаємося туди, з’являються нові ідеї. Думаємо: «А тут би хотілося це зробити, а тут – інше». Ідеї генеруються автоматично, тому що є простір для їхнього втілення», – говорить Ірина Юрченко-Бурделяк.

 

 

Марія Долгий пояснює, що попри те, що укриття невеличке, видно, що воно якісне. Тож хочеться його максимально наповнити й використовувати простір якомога більш ефективно.

 

 

«Розумієте, заходиш в укриття і бачиш півтора мільйона. Діти справді почуваються в безпеці, тут не капає зі стін, тепло, світло та сучасно. Ми дуже вдячні, що нашу громаду обрали та надали дітям можливість навчатися попри все. Окрім усього, старші діти під час тривоги часто настільки зібрані, що намагаються допомогти й дорослим. А от молодші плачуть, лякаються, хочуть до батьків, їх треба якось розважати. А в цьому укритті така можливість є», – говорить Марія Долгий.

 

 

Учителька інформатики також пояснює, що втримати увагу сучасних дітей і так дуже складно. Для цього потрібні сучасні методи.

«Дітям дуже важко всидіти п’ять хвилин на одному місці. Вони починають нудитися, казати «А я хочу вийти». Дітей треба постійно зацікавлювати, мотивувати, змінювати види діяльності. До того ж нині всі стривожені, страждає ментальне здоров'я дітей. Це виклики, які постають перед учителями. На жаль, у незабезпеченому укритті це зробити майже нереально», – завершує Ірина Юрченко-Бурделяк.

Views: 2494
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: safety
Read more: