Проблематика
Право безоплатної приватизації земельних ділянок в Україні з’явилось ще у 1992 році. За ці роки система такої приватизації перетворилась із рішення, що мало розвивати економіку, приватну власність та сільські території у безмірне джерело корупції.
Національне агентство з питань запобігання корупції у документі «Корупційні ризики у процедурі безоплатної приватизації: аналітичний огляд» (грудень 2020 року) визначає, як мінімум 6 корупційних схем, які найчастіше використовуються при безоплатній приватизації земельних ділянок. Разом з тим, саме обсяги корупції виміряти дуже складно. За даними Держгеокадастру, понад 5 мільйонів гектарів земель в Україні були незаконно виведені у приватну власність через механізм безоплатної приватизації за роки Незалежності.
Ключові корупційні ризики, що виділяє НАЗК:
Інші проблеми, які виникають у процесі реалізації норми:
В процесі реалізації реформи децентралізації громадам були передані землі поза межами населених пунктів. Відтак актуальність проблеми до кінця неврегульованої безоплатної приватизації для громад значно збільшилась.
Очевидним є те, що ця проблема повинна бути вирішена на загальнодержавному рівні. Разом з тим, бачимо, що НАЗК включило вирішення корупційних ризиків при безоплатному виділенні земельних ділянок до Антикорупційної стратегії 2021-2025. Проте, станом на березень 2024 року практично ніяких заходів у цьому напрямку здійснено не було.
Тому аналітично-адвокаційний центр "Львівський регуляторний хаб" закликає громади ідентифікувати у себе цю проблему та вирішувати її в межах законодавства. В організації припускають, що у кожної громади є своя специфіка цієї проблеми. Крім того, аналіз нормативних актів у громадах показав, що частина громад країни вже намагалась вирішити це питання приймаючи додаткові регулювання.
Так, безоплатна приватизація на час воєнного стану обмежена. Але це не означає, що ми не повинні готуватись до масової проблеми, яка виникне. Крім того, земля є ключовим ресурсом, що може сприяти економічному розвитку громад.
Чому ця проблема є такою об’ємною та потребує додаткових регулювань?
Земельний кодекс України описує процедуру занадто загально, а інших актів, які б її деталізували – немає. Деякі практичні питання, які виникають у процедурі безоплатної приватизації земельних ділянок, перебувають поза межами законодавчого регулювання й вирішуються за рахунок судової практики. Разом із тим, аналіз останньої судової практики свідчить про різні підходи до вирішення спірних питань. Різна судова практика лише посилює необхідність вирішення проблеми та підкреслює важливість створення рівних правил для усіх учасників процесу, необхідність захисту прав громадян та органів місцевого самоврядування.
Якими є рекомендації щодо вирішення даних проблем?
Необхідно зазначити, що є кілька шляхів вирішення цієї проблеми:
Це не вичерпний перелік пропозицій вирішення зазначених проблем. Також, ці пропозиції не є взаємовиключними. До прикладу, скасування права безоплатної приватизації не відміняє створення реєстру вільних земельних ділянок в межах громад. Крім того, розуміємо, що частина пропозицій не належать до повноважень органів місцевого самоврядування, проте акцентуємо увагу на необхідності врегулювання актуального питання всіма можливими способами.
Що ж повинна зробити громада?
В першу чергу наголошуємо на максимальній відкритості та прозорості органу місцевого самоврядування. Цьому, зокрема, сприяє й виконання норм Постанови КМУ від 21.10.2015 №835.
Зокрема, Постановою передбачено, що органи місцевого самоврядування зобов’язані публікувати у формі відкритих даних:
Пропоноване організацією модельне вирішення проблеми та, власне, запропонований модельний акт передбачає створення реєстру через прийняття Декларації/Положення про прозорість та підзвітність місцевих органів влади при безоплатному розподіленні земельних ділянок у територіальній громаді.
Модельний порядок (ЗАВАНТАЖИТИ PDF, 2 МБ)
Декларація/положення передбачає створення реєстрів осіб на кожен вид земельних ділянок, що передбачені для безоплатної приватизації. Пільгові категорії громадян вносяться до окремих черг, так як мають право на першочерговість. Дана процедура, передбачає те, що громадяни вносяться до окремого реєстру, який знаходиться у вільному доступі, та у порядку черговості отримують земельні ділянки в межах громади.
Застосування такого досвіду допоможе посприяти вирішенню проблеми та стане частиною загальнонаціональної адвокаційної кампанії зі зменшення корупційних ризиків у земельній сфері.
Публікацію створено в межах проєкту “REcovery: регуляторні інструменти для економічної відбудови”, що реалізується за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI).
Attached files:
Tags:
Source:
Аналітично-адвокаційний центр "Львівський регуляторний хаб"
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...