Останніми днями увага ЗМІ прикута до законопроекту про критерії можливості/неможливості проведення повоєнних виборів. Через гучні заголовки може скластися враження, що цей законопроект, який навіть остаточного тексту не має, передбачає можливість проведення виборів і під час війни, та ще й усіх рівнів – від місцевих, до виборів Президента. Чи так це?
Про підготовку законодавчої бази до виборів після війни розповів народний депутат Віталій Безгін.
Навіщо потрібен законопроект?
Очевидним фактом є те, що різні території країни зараз знаходяться в різному безпековому, економічному, соціальному та демографічному стані. Не зміниться це і одразу після завершення війни. Базово ці функціональні типи були розподілені на рівні законодавства ще в 2022 через закон про засади державної регіональної політики.
Території, що тривалий час перебували під окупацією після звільнення будуть проходити через перехідний період від військових адміністрацій до повернення місцевого самоврядування. Фіналом цього періоду повинно стати проведення демократичних виборів і утворення нових органів місцевої влади. Для того, щоб вибори пройшли демократично, на території повинна бути гарантовані безпека та доступ до процесу. Саме критерії безпеки повинні бути відображені на рівні закону.
Це єдиний законопроект, що буде стосуватись цього перехідного періоду по поновленню самоврядування на деокупованих територіях?
Ні. Це буде пакет з 2-3 законопроектів. Крім вже згаданого проекту там точно буде нова редакція закону про військово-цивільні (цивільні) адміністрації та зміни до закону про надзвичайний стан.
Навіщо міняти закон про ВЦА?
Чинний закон поширюється тільки на території АТО/ООС, відповідно може стосуватись тільки Донецької та Луганської областей, з переліку випадає Крим та окремі тимчасово окуповані території інших областей, що треба врегулювати.
Чи існує зараз регулювання, що унеможливлює проведення місцевих виборів на окремих територіях?
Так. В 2020 році у 18 громадах Донеччини та Луганщини місцеві вибори не відбулися. Але чинне законодавство, яке наділяє повноваженнями надавати висновок щодо проведення або не проведення виборів голові обласної ВЦА містить всередині себе природній конфлікт інтересів та не містить жодних критеріїв. Що робить чинне регулювання непрозорим.
На якому етапі зараз робота над проектом та хто залучений у процес?
Відбулися перші консультації щодо першого драфту даного проекту. Процес модерує Рада Європи.
До процесу долучені представники Комітету з питань організації державної влади,місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, ЦВК, судової гілки влади, безпекових органів, експертного середовища, ОПОРА, IFES, ЦППР.
Які безпекові критерії наразі розглядаються в проекті закону?
Якого рівня виборів торкнеться цей законопроект?
Цей проект однозначно торкнеться місцевих виборів, аргументи зазначені в пунктах вище, а також торкнеться парламентських виборів, якщо однаразово для перших повоєнних виборів систему не буде змінено на закриті списки.
Tags:
Source:
Портал "Децентралізація"
21 November 2024
Громади Хмельниччини долучилися до обговорення реформи старшої школи
Громади Хмельниччини долучилися до обговорення...
15 листопада в Хмельницькому відбулося громадське обговорення впровадження реформи профільної середньої освіти. Захід...
21 November 2024
Програма Polaris провела інформаційну сесію для громад Житомирщини
Програма Polaris провела інформаційну сесію для...
20 листопада у Житомирі відбулася інформаційна сесія Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в...
21 November 2024
Стратегія безбар’єрності: експерт розповів про цифрову доступність
Стратегія безбар’єрності: експерт розповів про...
Цифрова безбарʼєрність – один із шести ключових напрямків розвитку, визначених у Національній стратегії зі створення...
20 November 2024
Mayors’ Congress in Paris: at least 7 new partnerships are being established
Mayors’ Congress in Paris: at least 7 new...
Just imagine the scale of the Mayors’ Congress in Paris for local government leaders: 1,200 French mayors are...