У попередній публікації експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» обґрунтували, що для врегулювання процедурних питань діяльності виконавчого комітету як колегіального виконавчого органу місцевої ради необхідно прийняти регламент виконавчого комітету, що в свою чергу забезпечить прозорість його діяльності, дотримання законодавства під час здійснення ним своїх повноважень, унормує процес підготовки рішень, планування, висвітлення роботи тощо.
У цій публікації мова піде про правову природу регламенту виконавчого комітету, примірну його структуру (складові) та ймовірні переваги наявності цього документа.
Регламент виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради (далі - Регламент) – є нормативним актом, що регулює організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, організацію планування його діяльності, порядок підготовки і проведення засідань, алгоритм підготовки, прийняття рішень з питань, віднесених до його повноважень, здійснення контролю за їх виконанням, інші процедурні питання його діяльності. Якісна та ефективна діяльність виконавчого комітету залежить від наявності детальної та чітко сформульованої і задокументованої процедури в регламенті.
Щодо визначення правової природи Регламенту
Отже Регламент:
Тобто, дотримання Регламенту є обов’язковим для членів виконавчого комітету, посадових осіб місцевого самоврядування апарату сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, виконавчих органів сільської, селищної, міської ради та інших осіб, які здійснюють організаційно-інформаційне, аналітичне, правове та інше забезпечення діяльності виконавчого комітету та/або беруть участь у його засіданнях.
Відсутність затвердженого Регламенту не сприяє забезпеченню чіткості, прозорості під час здійснення виконавчим комітетом усього спектру повноважень, що потребує однозначного трактування усіма членами колегіального органу процедурних питань його діяльності, зокрема невизначеності щодо І) проведення дистанційних засідань виконавчого комітету, в т.ч. під час дії воєнного або надзвичайного стану; ІІ) організації та проведення закритих засідань; ІІІ) процедури та етапів підготовки проектів рішень виконавчого комітету; ІV) порядку та строків оприлюднення проектів рішень та самих рішень тощо.
Щодо законодавчо неврегульованих питань діяльності виконавчого комітету та шляхів їх вирішення
Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань держбудівництва та місцевого самоврядування стосовно деяких питань здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад від 19.06.2013 р. (протокол засідання №11), дає підстави деталізувати і регламентувати в актах органів місцевого самоврядування локального характеру деякі питання, не врегульовані на рівні законодавства.
Регламент є одним з таких актів локального характеру, що деталізує процедуру здійснення виконавчим комітетом визначених законодавством повноважень, оскільки Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” не передбачено прийняття такого акта. Відтак, у Регламенті можуть бути врегульовані існуючі на сьогодні прогалини законодавства з цих питань.
Так, наприклад, питання підписання рішень виконавчого комітету у випадку відсутності голови.
Законодавством передбачено, яка посадова особа підписує рішення виконавчого комітету:
І) рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради;
ІІ) сільський, селищний, міський голова підписує рішення ради та її виконавчого комітету (частина шоста статті 59, пункті 3) частини четвертої статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).
Проте, законодавством не регламентовано, яка саме посадова особа місцевого самоврядування повинна підписати прийняте виконавчим комітетом рішення у разі тимчасової відсутності сільського, селищного, міського голови. Тож це питання можна визначити та деталізувати саме в Регламенті (як в акті локального характеру, який визначає не врегульовані на рівні законодавства питання).
Таким чином, в Регламенті можна закріпити положення про те, що у разі скликання засідання виконавчого комітету:
Щодо переваг наявності Регламенту виконавчого комітету місцевої ради
Перевагами наявності у виконавчому комітеті місцевої ради Регламенту є:
1. Затвердження рішенням виконавчого комітету Регламенту надає йому статусу нормативного акта, що регулює організаційно-правові та процедурні питання діяльності колегіального виконавчого органу сільської, селищної, міської ради.
2. Деталізація прав та обов’язів сільського, селищного, міського голови, його заступників з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, членів виконавчого комітету, а також посадових осіб місцевого самоврядування, інших суб’єктів, які забезпечують організацію засідань та підготовку проєктів його рішень, визначає правовий статус відповідних суб’єктів щодо діяльності виконавчого комітету та прийняття ним рішень; кожен суб’єкт обізнаний зі своїми повноваженнями, функціями, відповідальністю у процесі організації діяльності виконавчого комітету.
3. Закріплення додаткових процедур, що законодавством детально не врегульовані, наприклад, порядку організації та проведення дистанційних засідань виконавчого комітету, - унормоване розширення форматів прийняття рішень колегіальним органом з урахуванням умов воєнного стану та забезпечення безперервності його діяльності;
4. Регламентація правових засад здійснення контролю за виконанням рішень виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради - моніторинг якості, аналіз результативності рішень виконавчого комітету, прийняття подільших рішень на основі їх аналізу, дотримання визначених строків їх виконання.
Щодо орієнтовної структури (змісту) Регламенту
З урахуванням законодавства щодо діяльності виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, як колегіального виконавчого органу місцевого самоврядування, та на основі здійсненого експертами Проєкту USAID “ГОВЕРЛА” правового аналізу змістовної наповненості регламентів виконавчих комітетів деяких сільських, селищних, міських рад, пропонується наступна структуру цього документу:
Змістовна наповненість кожного розділу Регламенту та основні помилки, яких припускаються виконавчі комітети місцевих рад при їх прийнятті будуть висвітлені у наступних публікаціях.
Увага! У разі виявлення зацікавленості стосовно прийняття регламенту виконавчого комітету Вашої місцевої ради, Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» готовий надати відповідну підтримку, зокрема проєкт «Модельного регламенту виконавчого комітету сільської/селищної/міської ради», на підставі звернення посадових осіб ОМС на офіційну електронну пошту Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»: hoverla@dai.com.
22 November 2024
Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на майже 800 млн грн
Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для...
22 листопада, Уряд затвердив черговий розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів, повідомили у Міністертсві...
22 November 2024
Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації в ОМС в умовах воєнного стану
Окремі питання обмеження доступу до публічної...
Програма USAID DOBRE підготувала відеороз’яснення на тему: «Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації...
22 November 2024
Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий список фіналістів
Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий...
Завершився другий етап конкурсу «Громада на всі 100», під час якого серед 261 громади обрали 40 учасників, що...
22 November 2024
Division of competences between the state and...
18 листопада у Бучі відбувся круглий стіл щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування та органів...