29 March 2025
Decentralization

Децентралізація: дані моніторингу проектного офісу Національної ради реформ

Децентралізація владних повноважень в Україні, у порівнянні з деякими іншими реформами, що проводяться в Україні, займає лідируючі позиції. Такий висновок можна зробити з даних «Моніторингу прогресу реформ за 2015 рік», опублікованому проектним офісом Національної ради реформ.

Нагадаємо, за реалізацію завдань з децентралізації відповідальне Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

Серед іншої інформації, моніторинг містить дані опитувань в частині децентралізації, які свідчать, що 35% опитаних респондентів відзначили активні зміни в цій сфері.

За інформацією, наведеною в моніторингу, у сфері реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади створено правові основи для добровільного об’єднання територіальних громад:

  • Схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, та затверджено План заходів з її реалізації.
  • Прийнято закон, який створює правові умови для підвищення фінансової та економічної спроможності громад: «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
  • Розроблено та схвалено урядом Методику формування спроможних територіальних громад (постанова Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 214).
  • У кожній області відкриті регіональні офіси реформ за сприяння донорської допомоги.
  • Обласними держадміністраціями, за підтримки регіональних офісів реформ та Асоціації міст України, при активній участі громад розроблено Перспективні плани формування територій громад областей. Станом на кінець 2015 року із 24-х областей перспективні плани 23-х областей схвалено обласними радами та затверджено Кабінетом Міністрів України. Не схвалений обласною радою лише Перспективний план Закарпатської області.
  • За звітний період процес об’єднання ініційовано у понад 6300 територіальних громад (більше половини від існуючих).
  • Добровільно об’єднались 794 сільських, селищних, міських рад створивши 159 спроможних об’єднаних громад.
  • За постановою Центральної виборчої комісії у цих 159 об’єднаних територіальних громадах відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад та сільських, селищних, міських голів, з яких 21 міська, 45 селищних та 93 сільських.
  • Ще 40 новоутворених громад, до яких увійшли близько 170 громад наполягають на проведенні у них перших виборів.

У документі зазначається, що утворення такої кількості об’єднаних територіальних громад стало можливим завдяки злагодженим діям Уряду, Верховної Ради України та Президента України у прийнятті відповідних змін до законодавства у частині проведення перших місцевих виборів (прийнято Закон України від 04.09.2015 за № 676). Закон дозволив додатково отримати рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших місцевих виборів у 85-ти об’єднаних територіальних громадах (до складу яких увійшло майже 400 громад).

Окремо варто відзначити дані щодо фінансової і бюджетної децентралізації: прийнято зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, що дозволило передати органам місцевого самоврядування додаткові бюджетні повноваження та визначити стабільні джерела доходів для їх реалізації. Обсяги власних ресурсів органів місцевого самоврядування у 2015 році зросли майже на половину, тобто органи місцевого самоврядування у порівнянні з 2014 роком отримали додатково значні ресурси для регіонального розвитку.

Якщо в цифрах, то зростання доходів місцевих бюджетів в минулому році відбулося на 42,5% - 80 млрд. грн. проти 56,2 млрд. грн. 2014 року. Це ті кошти, якими місцеве самоврядування спільно з територіальними громадами розпоряджаються самостійно. Оскільки система забезпечує автономність прийняття місцевих бюджетів і децентралізацію, то у майбутньому такі зміни дадуть синергетичний ефект і доходи місцевих бюджетів зростуть у два-три рази. Таким чином у розпорядженні органів місцевого самоврядування буде ресурс для вирішення питань розвитку громад.

Документ інформує, що проектом Закону України № 3009 «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (щодо коригування розрахунку обсягів фінансової підтримки бюджетів об’єднаних територіальних громад» пропонується загальний обсяг фінансової підтримки розподіляти між бюджетами об’єднаних територіальних громад пропорційно до площі об’єднаної територіальної громади та кількості всього населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів.

Також у моніторингу зазначаються й інші дані та необхідні дії зараз, щоб прискорити прогрес у реформі.

15.02.2016 - 12:14 | Views: 12547
Децентралізація: дані моніторингу проектного офісу Національної ради реформ

Attached images:

Tags:

National Council of Reforms

Source:

Share the news:

Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Read more:

28 March 2025

Відтермінування розробки комплексних планів громад: Парламент ухвалив закон, але…

Відтермінування розробки комплексних планів...

25 березня 2025 року Верховна Рада України повторно після правок від Президента ухвалила в цілому проєкт Закону №9549...

28 March 2025

Уряд схвалив початок реалізації нової фази Програми екстреного відновлення

Уряд схвалив початок реалізації нової фази...

Кабінет Міністрів України схвалив підписання Грантової угоди, яка дозволить розпочати четверту фазу Програми...

28 March 2025

Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та фінансові моделі (запис вебінару)

Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з...

Швейцарсько-український проєкт DECIDE провів вебінару «Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та...

27 March 2025

Collaboration That Makes a Difference: National Associations Unite for a Common Vision

Collaboration That Makes a Difference: National...

On 27 March 2025, in Kyiv, the Polaris Programme "Supporting Multilevel Governance in Ukraine" signed Memoranda of...