«Стратити не можна помилувати». Більше не доведеться вирішувати, де ставити кому

Як убезпечити органи місцевого самоврядування від порушень законодавства? Особливо зараз, коли в процесі децентралізації, обсяг владних повноважень, які здійснює місцеве самоврядування, зростає. Прикладів недотримання чинного законодавства при прийнятті рішень на місцях чимало. Іноді їх усувають під тиском громадськості, через суди, іноді – рішення, прийняте з порушенням законів, продовжує бути чинним. І не важливо, як саме порушили закон – свідомо чи з необачності. Але чи має так бути у правовій державі? Як має відповісти держава тим органам місцевого самоврядування, які сьогодні працюють у новому форматі, в якому зі зростанням повноважень і ресурсів, пропорційно зросла і відповідальність, а інструменту для зниження ризиків порушень немає? Іноді голови місцевих рад говорять, що ходять по «мінному полю». Так вони характеризують ситуації, при яких не впевнені, що рішення, які приймають, не приведуть їх згодом до суду.

Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка вже 4 роки впроваджується в Україні, є комплексною. Інакше в ній не було б сенсу. Так в один голос кажуть експерти. Тому держава, передавши і повноваження, і ресурси на місця, змушена також запропонувати механізм, який убезпечить органи місцевого самоврядування від неприємностей із законом з одного боку, з іншого – від порушень інтересів, прав і свобод громадян.

Визначити такий механізм можна тільки законом.

Саме тому тривають консультації Мінрегіону щодо підготовки законодавчого врегулювання питання забезпечення дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування.   Учасниками консультацій є всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, народні депутати України, представники експертного середовища, донорської спільноти. Сьогодні відбулася чергова зустріч сторін, на якій обговорили концепцію майбутнього законопроекту. Варто нагади, що цій зустрічі передували низка інших, зокрема у штаб-квартирі Ради Європи у Страсбурзі в квітні цього року. Ще тоді сторони обговорили та досягли згоди з більшості питань, законодавчого врегулювання яких вимагає існуюча ситуація. А за результатами сьогоднішнього зібрання сторони вже готові приступити до підготовки самого проекту закону.

«Ми вивчали досвід у цій сфері багатьох країн. Але Україна має свої особливості, тому маємо напрацювати власний механізм, з допомогою якого держава зможе забезпечити дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування. Цей механізм у спрощеному варіанті має бути таким: виконавча влада і місцеве самоврядування – партнери. Бо мета, якої маємо досягти, в першу чергу полягає у мінімізації фактів порушень. Тобто сам механізм має працювати на випередження», - зазначив В’ячеслав Негода, перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва  та житлово-комунального господарства.

Експерт Анатолій Ткачук наголосив, що забезпечення дотримання законності, дасть можливість органам місцевого самоврядування зберегти повноваження. «Ті, хто порушує законодавство, ставлять під загрозу втрати певних повноважень всіма органами місцевого самоврядування. Цього допустити не можна».

На зустрічі учасники детального обговорили що має бути предметом регулювання майбутнього закону, а також його загальні засади, алгоритм забезпечення законності, заходи реагування, їх строки, порядок здійснення, а також які саме органи будуть виконувати функції із забезпечення дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування. До речі, про місцеві державні адміністрації у цьому контексті не йдеться. Більше деталей стане відомо вже в процесі підготовки законопроекту, про які «Децентралізація» буде інформувати.

В’ячеслав Негода зазначив, що проект закону  до вересня місяця має бути готовим і його підготовка та обговорення буде максимально прозорим.

Він висловив вдячність Програмі Ради Європи "Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні" за сприяння у організації комунікаційної платформи з напрацювання важливого проекту закону.

Нагадаємо, Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко заявив, що розробка і прийняття необхідного закону у цій сфері дозволить швидше рухатися по імплементації реформи децентралізації.

 

Довідка

З 63 повноважень, віднесених до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад:

  • щодо 10 передбачений державний контроль (нагляд);
  • щодо 13 – контроль (нагляд) є частковим та/або не передбачає можливості припинення цим органом виявлених порушень;
  • щодо 40 – державний контроль (нагляд) відсутній.

Зі 106 власних повноважень, якими наділені виконавчі органи сільських, селищних, міських рад:

  • щодо 16 передбачений державний контроль (нагляд);
  • щодо 19 – контроль (нагляд) є частковим та/або не передбачає можливості припинення цим органом виявлених порушень;
  • щодо 71 – державний контроль (нагляд) відсутній.
05.07.2018 - 18:36 | Переглядів: 17658
«Стратити не можна помилувати». Більше не доведеться вирішувати, де ставити кому

Приєднані зображення:

Теги:

Анатолій Ткачук В'ячеслав Негода контроль нагляд

Джерело:

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...