З 2018 року в Україні фінансування робіт, пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг загального користування здійснюватиметься за кошти Державного дорожнього фонду, який створюється у складі спеціального фонду Державного бюджету України.
«Децентралізація влади» звернулася до координатора з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні Яніни Казюк з проханням пояснити, як саме розподілятимуть Державний дорожній фонд, скільки отримають місцеві бюджети і на які заходи спрямують кошти фонду.
За інформацією експерта, 32,6 млрд грн – загальний обсяг коштів, який передбачається направити на фінансування робіт, пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг загального користування з Державного дорожнього фонду у 2018 році (проект закону №7000 від 15.09.2017). Місцеві бюджети отримають субвенцію в сумі 11,4 млрд грн, які зможуть спрямувати на забезпечення автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності. Це 35% Державного дорожнього фонду.
Яніна Казюк пояснила, що фонд формуватиметься з різних існуючих видів податків і зборів або їх частини.
Законами встановлено, що дохідна частина дорожнього фонду формується за рахунок:
1) акцизного податку з вироблених в Україні пального і транспортних засобів (у 2018 році – 50%, у 2019 році – 75%, у 2020 році – 100%);
2) акцизного податку з ввезених на митну територію України пального і транспортних засобів (у 2018 році – 50%, у 2019 році – 75%, у 2020 році – 100%);
3) ввізного мита на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них (у 2018 році – 50%, у 2019 році – 75%, у 2020 році – 100%);
4) плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
5) коштів спеціального фонду Державного бюджету України, отриманих шляхом залучення державою кредитів (позик) від банків, іноземних держав і міжнародних фінансових організацій на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування;
6) плати за проїзд платними автомобільними дорогами загального користування державного значення;
7) інших надходжень, передбачених Державним бюджетом України.
«Кошти державного дорожнього фонду спрямовуються на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Це є новий вид субвенції. Він передбачений змінами до Бюджетного кодексу України, які наберуть чинності з 1 січня 2018 року. Така субвенція має розподілятися між місцевими бюджетами залежно від протяжності автомобільних доріг загального користування місцевого значення у відповідній адміністративно-територіальній одиниці станом на 1 січня року, що передує плановому. Зазначена субвенція може спрямовуватися на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у розмірі не більше 20 відсотків обсягу такої субвенції, затвердженого законом про Державний бюджет України на відповідний рік для відповідного місцевого бюджету», - пояснила Яніна Казюк.
Також кошти фонду, як передбачається, можуть спрямовуватися на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, на розвиток та утримання мережі автомобільних доріг загального користування і на фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм.
«Порядок спрямування коштів державного дорожнього фонду буде визначатися Кабінетом Міністрів України», - уточнила експерт.
Яніна Казюк поінформувала, що перелік об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення із зазначенням обсягів бюджетних коштів для фінансового забезпечення таких об’єктів затверджується Кабінетом Міністрів України.
А перелік об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах із зазначенням обсягів бюджетних коштів для фінансового забезпечення таких об’єктів за рахунок відповідної субвенції затверджується відповідною обласною державною адміністрацією за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням із Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Загальний обсяг дорожнього фонду розподіляється наступним чином:
Довідка
Відповідно до прийнятих Верховною Радою України Законів від 17 листопада 2016 року № 1762 та № 1763, починаючи з 2018 року в Україні створюється Державний дорожній фонд.
Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах
Теги:
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація влади»
Поділитися новиною:
12 листопада 2024
Інституційний розвиток, підтримка громад,...
11 листопада Швейцарсько-український проєкт «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD та Агенція...
12 листопада 2024
Ідеї, що зміцнюють місцеву економіку. Що таке креативні хаби, і як вони вдихають життя в громади
Ідеї, що зміцнюють місцеву економіку. Що таке...
Сьогодні економічний успіх громади визначається не лише кількістю вироблених товарів, а й здатністю генерувати нові...
12 листопада 2024
Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує комунікації з Агенціями регіонального розвитку
Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує...
Міністерство розвитку громад та територій України налагоджує комунікації з агенціями регіонального розвитку...
12 листопада 2024
Як громадам ставати регіональними полюсами зростання
Як громадам ставати регіональними полюсами...
Автори: Ярослав Жидик, асоційований партнер консалтингової компанії СІВІТТА Мирослав Кошелюк, експерт з місцевого...