Перспективні плани формування територій громад – крок до нової системи організації влади на місцях

З прийняттям закону про добровільне об’єднання територіальних громад та постанови Кабміну про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад, у регіонах розпочалася надзвичайно важлива та відповідальна робота з їх впровадження. Це, передусім, розробка перспективних планів формування територій громад. Від того, наскільки якісно будуть розроблені і реалізовані ці плани, залежить подальший розвиток системи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Про це сказав директор Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіону Сергій Шаршов, виступаючи перед головами міських рад у Києві.

Він зазначив, що процес формування перспективних планів має три основні етапи.

На першому етапі розробки перспективного плану визначається потенційні адміністративні центри майбутніх спроможних територіальних громад.

«Такими центрами в першу чергу визначаються міста обласного значення та районні центри. У більшості сьогоднішніх районів помітно виділяється 2-3 перспективні центри майбутніх громад. Хоча майже в кожній області є райони з населенням близько 6 тис. людей, на їх базі, скоріше за все, буде сформована одна спроможна громада», - зазначив Сергій Шаршов.

На другому етапі визначається зона доступності населених пунктів до адміністративного центру спроможної територіальної громади.

«Ця зона має складати 20 км по автошляхах з твердим покриттям. Відстань може бути збільшена до 25 км, якщо чисельність жителів населених пунктів, що знаходяться в зоні віддаленості, не перевищує 10 % від загальної кількості мешканців об’єднаної громади», - повідомив Сергій Шаршов.

Крім того, за його словами, якщо в зоні доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади є місто, село або селище, яке також має фінансові, інфраструктурні можливості та кадрові ресурси, цей населений пункт може бути центром окремої територіальної громади. 

«Це виняток. В такому населеному пункті, як мінімум, має функціонувати загальноосвітній навчальний заклад та мешкати 250 дітей шкільного і не менше 100 дітей дошкільного віку. Ми обговорювали це питання зі всіма всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування. Спочатку хотіли зробити прив’язку до загальної чисельності мешканців населеного пункту. Але після тривалих дискусій зупинилися на тому, що спроможність селища чи містечка стати центром дієздатної громади у перспективі визначається саме кількістю дітей, бо де є діти, там є молоді батьки, які здатні формувати соціальне і економічне життя громади», - пояснив Сергій Шаршов. 

На третьому етапі визначається адміністративний центр із населених пунктів, які розташовані за межами зони доступності.

«Скоріше за все, цим центром буде визначено село або селище з найкращою інфраструктурою, або з найбільшою кількістю населення, або ж населений пункт, розташований найближче до центру потенційної об’єднаної громади», - сказав директор профільного Департаменту Мінрегіону.

Він також підкреслив, що кінцевою метою цієї роботи є створення спроможних територіальних громад — територіальних громад сіл, селищ, міст, які в результаті добровільного об’єднання будуть здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Довідка:

Методика формування спроможних територіальних громад затверджена Урядом 8 квітня 2015 року. Затвердження методики є першим етапом реалізації закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад», що набрав чинності 4 березня цього року.

Загалом закон про добровільне об’єднання територіальних громад впроваджується у чотири етапи:

  1. Затвердження методики формування територіальних громад, яка має стати основою для складання перспективних планів формування спроможних громад
  2. Розробка перспективних планів на рівні Облдержадміністрацій і затвердження їх Урядом
  3. Об’єднання територіальних громад у відповідності до перспективних планів
  4. Формування органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад і проведення там перших місцевих виборів. 

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

20 листопада 2024

Аналіз місцевих бюджетів за 9 місяців 2024 року: як війна та бюджетні новації вплинули на місцеве самоврядування

Аналіз місцевих бюджетів за 9 місяців 2024...

Автор: Ігор Онищук, експерт шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в...

19 листопада 2024

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...

19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....

19 листопада 2024

В’ячеслав Негода про соцдослідження децентралізації: «Громади готові до подальших змін — реформа має дати їм інструменти»

В’ячеслав Негода про соцдослідження...

  «77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...

19 листопада 2024

Підтримка населенням децентралізації залишається на рівні 77% – дані всеукраїнського соціологічного дослідження

Підтримка населенням децентралізації...

Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...