05 грудня 2024
Децентралізація
Законодавчі ініціативи для продовження децентралізації: тези круглого столу
Законодавчі ініціативи для продовження децентралізації: тези круглого столу

1 грудня представники органів законодавчої та виконавчої влади, міжнародних інституцій, органів місцевого самоврядування (ОМС) та експертного середовища обговорили стан впровадження реформи децентралізації та, серед іншого, долю законодавчих ініціатив, які були визнані найактуальнішими за результатами дослідження думки ОМС, проведеного в липні-серпні 2023 року громадською організацією «ДЕСПРО» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».


Зважаючи на дату - 1 грудня, учасники заходу зазначили важливу роль Всеукраїнського референдуму 1991 року щодо проголошення незалежності України, який зробив Україну незалежною та дав можливості для розвитку, зокрема і для впровадження реформи децентралізації. Цей референдум і реформа є ланками єдиного процесу становлення суверенної української держави.

На початку заходу, Ігор Парасюк, керівник компоненту «Розробка політики та впровадження реформи децентралізації», Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» нагадав, що мета ініціативи з проведення таких діалогів – зрозуміти як відбувається процес реформи, побачити ті проблеми, які виносять, або бажають винести на законодавчий рівень органи місцевого самоврядування, їхні асоціації та громадянське суспільство. І, по можливості, сприяти внесенню актуальних законопроектів у порядок денний Верховної Ради України.

Олена Шуляк, народна депутатка України, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, зазначила, що децентралізація - це не тільки передача влади, повноважень і коштів з центрального рівня на місцевий, а й активна участь мешканців громад у тому, як будуть розвиватись їхні міста, села, як буде розвиватись інфраструктура і впроваджуватись проекти розвитку:

«Аби втілити всі нагальні потреби громад, вони повинні бути забезпечені дієвими інструментами. І сьогодні Комітет багато уваги приділяє таким законопроектам, як: №7283, який стосується народовладдя на рівні місцевого самоврядування, №6319 про органи місцевої самоорганізації населення, №4254 («Про публічні консультації». ред.), який вже вийшов з Комітету і повинен бути включений до порядку денного Парламенту, №6401, який стосується прозорості роботи органів місцевого самоврядування».

 

 

Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, визнав, що початок 2022 року дещо загальмував темпи реформи і пояснив чому, а також поділився баченням подальшої законодавчої діяльності:

«Початок 2022 року, повномасштабне вторгнення – загальмували всі здорові процеси в нашій державі, бо фактично ми стали на межу виживання, як незалежна, суверенна Україна. В той же час, ми прекрасно розуміємо, що змінювати вектор руху і відкатувати реформу – є неможливим. Оскільки ми маємо вижити як суверенна держава, ми повинні забезпечити стале майбутнє.

По законодавчих блоках, які ми бачимо актуальними на сьогодні:

  1. Відповідальність ОМС – має складатись з двох компонентів. Як для будь-якого цивілізованого суспільства, це має бути відповідальність перед законом і перед громадянським сектором. Тут у нас є законопроекти № 4298 "Про місцеві державні адміністрації" і вже згаданий № 6401.
  2. Реагування на виклики воєнного стану, які існують. А по факту - про реактивну політику. Тут у нас є багатостраждальний законопроект № 9559-д. Я думаю, що він має бути ухвалений найближчим часом, оскільки ми зацікавлені в існуванні легальних інструментів фінансування збройних сил.
  3. Євроінтеграція. Ми були успішні з проектом № 9450 «Про міжрегіональне транскордонне співробітництво» у першому читанні минулого тижня. І ще один законопроект, який став результатом нашої роботи в регіонах - про залучення коштів № 10284 («Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання участі державних органів та органів місцевого самоврядування в реалізації програм та проектів міжнародної технічної допомоги та транскордонного співробітництва», ред.). Якщо ти працівник ОМС або ОДА і залучаєш кошти міжнародного проекту, і заводиш сам проект, то логічно, що має бути опція отримати бонус у вигляді премії з коштів цього проекту. Це – мотивація!».

 

 

Лариса Білозір, Голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, зазначила важливість гармонізації українського законодавства з законодавчою базою ЄС і зазначила, що перелік необхідних для цього прийнятих законопроектів чітко зазначений у звіті з оцінкою прогресу України на її шляху до Євросоюзу:

«Всі ці законопроекти і закони, необхідні для євроінтеграції, отримання макрофіну та коштів, в рамках Плану для України ЄС, які ми сьогодні обговорюємо, підтримані або в першому, або вже в другому читанні нашим комітетом, і очікують своєї черги для включення в порядок денний ВР. Саме наш комітет є флагманом в питаннях децентралізації, доброго врядування, публічної адміністрації, веде діалоги високого рівня з Радою Європи, співпрацює з комітетами Європарламенту та країн-членів ЄС, підтримує європейські закони. Але варто, щоб на таких заходах були присутні також представники інших профільних комітетів, які відповідають за реформу ПДФО, місцевих податків, за адмінзбір, за адмінпроцедуру для повного розуміння необхідності прийняття законів для євроінтеграції в ВР в цілому! Це б забезпечило більшу ефективність реалізації потрібних законодавчих ініціатив».

 

 

Ігор Санжаровський, заступник керівника Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», запевнив Уряд і Парламент у подільшій підтримці їхньої діяльності з боку проекту та зазначив:

«Децентралізація – реформа, яка вже визнана успішною, але яка потребує подальшого розвитку і просування вперед. На цьому шляху зміцнення інституцій місцевого самоврядування через надання їм допомоги у формуванні правової бази, є тим шляхом, який забезпечує цей рух. Для цього необхідна узгоджена позиція і робота всіх стейкхолдерів, які спільно можуть виробити необхідні рішення, прийняти необхідні закони. Законодавчі ініціативи якими опікується Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» стосуються, серед іншого, удосконалення розмежування повноважень між ОМС та органами виконавчої влади, розширення можливостей ОМС в різних сферах, втому числі місцевого економічного розвитку, створенні робочих місць та забезпеченні прозорості та підзвітності в діяльності ОМС а також залучення громадян до процесів прийняття рішень».

 

 

Сорен Гербст, керівник підрозділу програми «U-LEAD з Європою», висловив впевненість, що реформа децентралізації для України важлива, як під час війни, так і у повоєнний час, і буде основою для відбудови та подальшого розвитку України:

«Оцінка ефективності реформи децентралізації була визнана 8 листопада, коли Європейська Комісія оприлюднила звіт щодо політики розширення Європейського Союзу, який містить також рекомендації, спрямовані на вдосконалення укранського законодавства щодо реформи місцевого самоврядування. U-LEAD буде докладати всіх зусиль у наданні допомоги в сфері гармонізації і забезпеченні відповідності законодавства України до законодавства ЄС та Європейської Хартії місцевого самоврядування, як важливої передумови набуття Україною повноправного членства у Європейському Союзі».

 

 

Ольга Шевчук, керівниця програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні», зазначила, що децентралізація дала поштовх створенню нової генерації лідерів на місцевому рівні і стала одним з факторів ефективного спротиву повномасштабній агресії російської федерації, а також нагадала про одну з основних рекомендацій Ради Європи, до першого плану відновлення місцевого самоврядування від наслідків війни:

«Тимчасові, виправдані під час воєнного стану заходи з рецентралізації не можуть і не мають стати постійними атрибутами системи місцевого самоврядування і загалом багаторівневого врядування в Україні.

Наразі Рада Європи модерує діалог високого рівня за участі Парламенту, Уряду України та ЦВК, де зокрема обговорюються: план дій щодо розвитку демократичного врядування в Україні, переходу від військових адміністрацій до звичайного режиму цивільного врядування, концептуальне бачення розподілу повноважень між органами державної влади та ОМС і між їхніми різними рівнями та забезпечення незворотності реформ».

 

 

Сергій Шаршов, начальник Управління з питань розвитку місцевого самоврядування та адміністративно територіального устрою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, озвучив основні, на думку міністерства, напрямки подальшого впровадження реформи :

«Перший напрямок - територіальна основа. Успішна реформа територіального устрою завершилася виборами у 2020 році, однак війна суттєво вплинула на показники, за якими формувалась територіальна основа. Одним з пріоритетів буде визначення порядку, підстав та критеріїв формування територіальних громад та визначення їх адміністративних центрів на законодавчому рівні.

Наступний напрямок – це повноваження. Без сумніву, ще є певні проблеми, пов’язані із питаннями дублювання повноважень. Тому обов’язково потрібно вирішити цю проблему, пов’язану з розмежуванням повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за принципом субсидіарності.

Третій напрямок - фінансові ресурси. Потребує підсилення фінансова спроможність органів місцевого самоврядування для забезпечення здійснення визначених законодавством повноважень.

Крім того, потребує вирішення питання підвищення професійної конкурентноздатної служби в ОМС і питання, пов’язані з комунальною власністю».

 

 

Щодо комунальної власності також висловився Анатолій Ткачук, директор з питань науки та розвитку Інституту громадянського суспільства:

«Якщо проїхати територіальними громадами, можна побачити дуже багато комунального майна, яке руйнується. Це школи, дитячі садки, клуби колишні, приміщення ФАПів і навіть сільради. Все тому, що оренда комунального і державного майна регулюється спеціальним способом і здати в оренду комунальне майно на периферійних територіях нереально. Тому воно приречено на руйнування. Варто додати в перелік законодавчих робіт удосконалення способів оренди комунального майна у периферійних територіях».

 

 

Ігор Коліушко, експерт з питань конституційного та адміністративного права, голова Правління Центру політико-правових реформ, підтримав з боку експертного середовища пропозиції і ініціативи що стосуються законопроектів про прозорість, про адміністративний збір, про публічні консультації та зазначив необхідність вирішення питання з ПДФО:

«Я думаю, ми наближаємося до вирішення такого складного, але дуже важливого питання способу зарахування і способу адміністрування ПДФО. Останні події показали, наскільки це актуальне питання. Якби ми мали правильно організований цей податок і він би, як в більшості країн Європи, сплачувався за місцем проживання громадян, там де вони отримують послуги, які оплачуються цим податком, тоді б у нас не було проблеми з військовим ПДФО».

 

 

Володимир Мягкоход, експерт всеукраїнської Асоціації Міст України, підняв питання функціонування місцевого самоврядування на деокупованих територіях:

«Головне – порядок відновлення публічної влади на деокупованих територіях і, зокрема, місцевого самоврядування. Чим швидше ми відновимо місцеве самоврядування, тим швидше відновиться мирне життя і максимально ефективно будуть виконуватись повноваження на відповідному рівні. Вже зараз нам потрібно думати про тих людей, які будуть там працювати, готувати їх. Це допоможе максимально оперативно відновити органи публічної влади на звільнених територіях».

 

 

Олександр Корінний, голова Асоціації об’єднаних територіальних громад, висловив, зі свого боку, актуальні законодавчі потреби:

«Ми опитували наших членів і бачимо три головні напрямки. Перше - мають бути прийняті законопроекти, спрямовані на перемогу. Наприклад №5995 і т.д., де ми зможемо допомагати армії. Це самий головний блок. Друге – це має бути все, що сьогодні прискорить наш шлях в Євросоюз. Без цього ніяк. Третій блок – це безпосередньо сильні громади. Не керовані громади, не загнані правоохоронними органами громади, а саме сильні громади. Бо війна закінчиться нашою перемогою і без цього всього ми з партнерами далі не підем».

 

 

Іван Слободяник, виконавчий директор Всеукраїнської Асоціації Громад, погодився з висловленими вище законодавчими ініціативами і додав:

«Ми вперлися в певну стелю. На мій погляд, задача номер один - потрібно поставити комунікацію з іншими комітетами, відповідним міністерствами, без яких ми не зможемо рушити далі з місця не тільки в тому що стосується розмежувань повноважень, можливостей, контролю, нагляду і т.д., але в тому числі все, що дає забезпечення можливості реалізації».

 

 

Тетяна Єгорова-Луценко, президентка Української асоціації районних та обласних рад, прокоментувала:

«Що стосується законопроектів, дійсно №6401 є важливим для нашої країни, він важливий і для громадськості. Що стосується №4298, насправді місцеве самоврядування - це не тільки повноваження, це в тому числі, і обов’язки голів громад, обов’язки ради, які приймають рішення. І, якщо говорити про регіональні обласні ради, районні ради в тому числі, то сьогодні ми повністю погоджуємось з тим, що не може бути обов’язків без відповідальності і без дотримання законодавства та без існування відповідної інституції, яка буде мати певну функцію контролю».

 

 

Олена Бойко, експертка Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», додала до вищесказаного:

«Закон про столицю. Цей шлях треба пройти. Також треба підсилювати інституційні спроможності регіональної політики, отже доведеться говорити про агенції регіонального розвитку та їхню інституційну підтримку».

 

 

Наталія Петренко, голова Шулгінської ВЦА (Луганська область), висловила думку місцевого самоврядування громад, які наразі є окупованими:

«Реформа децентралізації це найкраще, що прийшло в нашій країні для цілісності нашої України. Зараз є потреба у чіткому розумінні щодо фінансування тимчасово-окупованих територій: коли туди йде субсидіювання, коли сплачуються пенсії але припиняється виплата вчителям і лікарям, які виїхали на підконтрольну Україні територію…».

 

 

В цілому учасники круглого столу погодилися в необхідності здійснення подальших регулярних зустрічей та обговорень щодо законодавчих потреб місцевого самоврядування. Представники проектів міжнародної технічної допомоги, у свою чергу, запевнили представників законодавчої та виконавчої влади у подальшій підтримці впровадження реформи децентралізації в Україні.


Ця публікація створена Громадською організацією «ДЕСПРО» в рамках грантового проєкту «Законодавчий порядок денний. Форум з децентралізації в Києві», та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА. Зміст цієї публікації не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.

Переглядів: 1426
Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Новини на тему: законодавче забезпечення
Читайте також: