
Авторка: Марія Булейко (Марковська)
У 2019 році ІРЦ Кодимської міської ради Подільського району Одеської області обслуговував усе дитяче населення Кодимського району – це орієнтовно шість тисяч дітей. Коли ж у 2020 році відбулася реформа децентралізації, район розділився на дві громади: Кодимську і Слобідську.
В ІРЦ приїжджають навіть сімʼї з Балтської громади, що на Одещині, та Вінниччини, бо місто Кодима розташоване на кордоні областей. Тут не відмовляють нікому. Проте, коли випала нагода підписати офіційний договір про співпрацю між громадами в межах Проєкту DECIDE, – вирішили так і зробити.
«Цікаво, що спочатку я запропонувала взяти участь у проєкті сусідній Балтській громаді. Тому що в них є Центр професійного розвитку для педагогів. А в нас – немає. Так, ми хотіли отримати експертну підтримку й укласти офіційний договір. Колеги підхопили ідею – і подали заявку. У той самий час ми також подали заявку, адже розуміли, що можемо надавати послуги ІРЦ Слобідській громаді», – розповідає Антоніна Москалюк, заступниця міського голови з гуманітарних та соціальних питань.
Ексочільник відділу освіти, молоді та спорту Сергій Ревенко, Антоніна Москалюк і голова громади Сергій Лупашко
Зрештою, і Балтська, і Кодимська ТГ виграли. Так, Кодимська громада уклала договір про співпрацю з Балтською – щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, а зі Слобідською – про надання послуг ІРЦ.
«Співпраця територіальних громад – це один із ключових моментів розвитку кожної з них. Насамперед ми не могли покинути дітей сусідньої громади після реформи децентралізації, тому продовжили надавати їм послуги. Ми знали, що в них немає свого ІРЦ, а це – наші друзі. І саме офіційний договір про співробітництво – це можливість розвитку для нашої громади, адже ми отримуємо кошти за надані послуги, можемо використовувати їх для розвитку ІРЦ і громади загалом. До того ж ми часто працюємо з різними донорами й беремо участь у різноманітних проєктах, а тому знаємо, що співдружність територіальних громад завжди вітається», – говорить Антоніна Москалюк.
Окрім усього, громади не завжди мають вдосталь ресурсів і можливостей, щоб реалізовувати освітні ініціативи самотужки. Часто на місцях бракує коштів, фахівців, послуг та інших ресурсів. Тож укладання договорів про співробітництво із сусідніми громадами має на меті підсилити кожну з них.
У цьому тексті читайте про те, як підписували договір, як відбувається співпраця, у чому користь співробітництва та чому доступ до ІРЦ має бути у всіх.
Як усе починалося
Усе розпочалося значно раніше – з особистої історії. Батьки Наталії працювали в спецшколі для дітей, які не чують, а також – батькова сестра. Брат і його дружина працюють досі.
Наталія Лужанська здобула освіту викладачки педагогіки й дошкільної психології, працювала вихователькою і завідувачкою дитячого садка на Вінниччині, 13 років працювала психологом у ЗЗСО.
«Коли у 2019 році я відкривала Інклюзивно-ресурсний центр Кодимської міської ради, то казала присутнім, що з дитинства чудово знаю, що потрібно дітям з особливими освітніми потребами та наскільки важливі такі центри», – говорить Наталія Лужанська, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області.
Наталія Лужанська з дітьми – на святі до Дня захисту дітей
У жовтні дізналися про ініціативу Швейцарсько-українського проєкту «DECIDE», експерти якого допомагають підписувати договори про співробітництво із сусідньою громадою.
«Мене запросили на співбесіду. Памʼятаю, запитували про причину, чому ми надаємо послуги Слобідській громаді без жодних умов. Я відповіла, що це наші діти, у цьому випадку не йдеться про кошти, ми хочемо допомогти дітям усім, чим можемо. Зрештою, ми написали мотиваційний лист – і 5 жовтня 2023 року дізналися, що стали однією із перших громад, якій DECIDE допоможе пройти всі кроки для підписання договору та надасть грант для підтримки співпраці», – розповідає Наталія Лужанська.
Упродовж трьох років, відколи громади відділилися, думали про те, як «узаконити співпрацю». Каже, неодноразово шукала інформацію про те, як це правильно зробити.
«Однак потрібно було пройти дуже багато процедур, тому ми ніяк не могли наважитися на підписання такого договору. А коли випала можливість узяти участь у Проєкті, я зрозуміла, що це наш вихід. Експерти DECIDE надіслали алгоритм дій, себто кроки, які треба зробити», – пригадує Наталія.
23 жовтня 2023 року територіальна громада Кодимської міської ради та Слобідська селищна територіальна громада уклали договір про співробітництво територіальних громад у формі реалізації спільного проєкту.
Заняття з дітьми в ІРЦ
А вже 1 вересня 2024 року ЗЗСО Слобідської громади уклали прямі цивільні правові угоди з фахівцями ІРЦ – на проведення корекційних занять.
«Також нещодавно я порушувала питання з головою нашої громади щодо договору про співфінансування ІРЦ. Голови обох громад начебто не проти. Тож серед планів – продовжити юридично підкріплювати нашу співпрацю. Тим паче ми тепер знаємо, як це робити. Процес точно буде легшим», – розказує директорка ІРЦ.
Антоніна Москалюк також розповідає, що з реформою старшої профільної освіти в Кодимській громаді буде ліцей, а в Слобідській ТГ – ні.
«Тому ми працюємо над залученням дітей старшої школи до нашого ліцею. У планах – підписати договір про співпрацю в цьому напрямі», – каже заступниця міського голови з гуманітарних та соціальних питань.
Які переваги співпраці та який вплив на жителів громад
«Є багато громад, які не мають змоги відкрити свій ІРЦ. Адже одна з умов – це кількість дітей, яка має бути на території. Якщо такої можливості справді немає, об’єднуватися з найближчими громади, шукати друзів і партнерів – хороший вихід. Адже всі діти мають право на те, щоби бути частиною суспільства», – каже Наталія Лужанська.
Фахівці працюють з дітьми
І навіть попри те, що сполучення між двома громадами бажає бути кращим, – дорога погана, й інколи треба їхати в обʼїзд – це однаково ближче, ніж до обласного центру – Одеси.
«У кожної сімʼї свої причини, чому вони обирають саме наш Центр. Комусь настільки подобаються фахівці, що навіть попри те, що доводиться обʼїжджати погану дорогу через іншу громаду, у якій також є ІРЦ, вони їдуть до нас. Дехто ж не має змоги звертатися до приватних закладів чи постійно їздити до Одеси. Ми приймаємо всіх, хто потребує допомоги», – говорить Наталія Лужанська.
Під час заняття в ІРЦ
Окрім усього, DECIDE надавав грант громадам, які підписували договір про співробітництво, щоби підтримати реалізацію планів. Тож співпраця допомогла збільшити кількість потрібного обладнання. Так, фахівці мріяли про інтерактивний стіл, тож придбали його за 130 тисяч гривень.
Стіл має 120 програм та 80 додатків різних напрямів для розвитку дітей із різними нозологіями, як-от для дітей із мовленнєвими порушеннями, з аутистичним спектром, для розвитку логіки. Хоча, каже директорка ІРЦ, із цим столом цікаво працювати всім.
«Він яскравий, підходить для навчання або розваг до шести дітей одночасно, відповідає наказу МОН «Про затвердження типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку». Коли була співбесіда, мене запитували, чи зможуть користуватися цим столом діти з інших громад, які приїздять на заняття в наш ІРЦ. Але в нас усе – на виду. Усім, що є в ІРЦ, доступне й цим мають змогу користуватися всі діти», – говорить Наталія Лужанська.
За інтерактивним столом
Також давно хотіли електронне мовне дзеркало. І коли компанія, з якою давно співпрацюють, відправляла інтерактивний стіл, вийшла затримка.
«І через те, що ми їх почекали й не підвели, вони подарували нам електронне мовне дзеркало. Нашому щастю не було меж. Діти в ньому тільки й хочуть говорити. Воно все записує, а вони слухають», – пояснює Наталія.
Олена Танчук, заступниця директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу «Опорний заклад освіти Слобідської ліцей», називає ще одну причину, чому співпраця громад – це добре:
«Не кожна громада й тим паче селище мають своїх фахівців. Деякі змушені були виїхати за кордон під час війни, деякі не працюють за фахом або змушені були поміняти фах. Дехто пішов захищати Батьківщину. Тоді треба об’єднуватися і допомагати один одному», – впевнена Олена Танчук.
Наталія Лужанська додає, що, на жаль, на сьогодні серед молоді не дуже популярно навчатися на фахівців інклюзивної освіти. Тож кадрів бракує ще й через це.
Заняття з дітьми в ІРЦ
Окрім усього, директорка ІРЦ каже, що вкрай важливо створювати середовище, де батьки дітей з особливими освітніми потребами можуть спілкуватися між собою. Чим більше – тим краще.
Загалом найбільшим своїм досягненням в ІРЦ називають успіхи дітей. Наталія говорить:
«Що не день – то дотик до маленької життєвої історії». Наприклад, розповідає про хлопчика зі Слобідської громади, який спочатку узагалі не йшов на контакт.
«Цьогоріч ми влаштовували новорічне свято, яке проводили на базі дошкільного навчального закладу, у якому є кілька груп з інклюзивним навчанням. І мама хлопчика була вражена, наскільки її дитина була включена в процес, казала: «Він уперше пішов танцювати та грати в ігри з іншими дітьми». Три роки роботи минули не дарма. Знаєте, колись було так, що на святах діти разом, окрім дітей з особливими освітніми потребами. Хтось соромиться, хтось комплексує. А тут разом були всі, вони відчували себе у своєму колі», – ділиться директорка ІРЦ.
Діти – під час новорічного свята
Але й цифри свідчать про багато. Загалом інклюзивно-ресурсний центр обслуговує понад 4 тисячі осіб у двох ТГ. Упродовж 2019–2024 років фахівці провели 226 комплексних психолого-педагогічних оцінок.
А за весь період функціонування ІРЦ – 11690 корекційних занять, 3960 консультацій для батьків і педагогічних працівників. 90 % дітей з ООП у закладах освіти в обох громадах забезпечені корекційно-розвитковими послугами, інклюзивне навчання в закладах освіти розвинене.
Під час заняття в ІРЦ
«Співпраця з ІРЦ – це велика підмога нам, асистентам вчителів і батькам. Наприклад, фахівці обмінюються досвідом, діляться порадами, обговорюють різновиди вправ, рекомендації, що краще працює з тією чи іншою дитиною. У нас немає всіх фахівців, а тепер ми можемо звернутися за професійною допомогою. Вони завжди на зв’язку», – завершує Олена Танчук.



