Впровадження «Земельного банку» дозволить побороти корупцію та суттєво збільшити вартість землі

Проєкт «Земельний банк» – це реформа управління державними сільгоспземлями задля підвищення ефективності управління державним майном й державними землями сільськогосподарського призначення. Вона відкриває для аграріїв можливість орендувати державні землі на прозорих та конкурентних засадах через онлайн-аукціони, що сприятиме ефективній боротьбі з корупцією та може підвищити вартість землі у понад 8 разів.


Про це говорили учасники вебінару «Земельний банк: можливості для місцевих аграріїв та переваги для громад», який проводила Всеукраїнська асоціація громад спільно з генеральним директором ТОВ «Державний земельний банк» Ярославом Ярославським у межах «Програми підтримки продовольчої безпеки «Згуртовані громади», яку ВАГ реалізовує за підтримки Програма USAID з аграрного і сільського розвитку – АГРО.

Як зазначив старший юридичний радник Програми USAID АГРО з питань земельної реформи Павло Кулинич, перевагою запровадження проєкту «Земельний банк» є те, що величезна кількість державний с/г підприємств, які стали символом неефективного господарювання і розвитку корупції, зрештою трансформуються у нормальні бізнесові структури і працюватимуть за правилами ринку сільського господарства.

«Завдяки проєкту нам вдалось розкрити та підійти до справжньої вартості української землі державної та комунальної власності. Ця земля є джерелом наповнення місцевих бюджетів. Землі виставляються на аукціон зі стартовою вартістю орендної плати не менше 12% і знаходять зацікавлені господарські формування, агробізнес, які пропонують вищі ставки і ставки зростають. Наша земля коштує дорожче і громади зможуть більше надходжень отримувати», – сказав Павло Кулинич.

За словами генерального директора ТОВ «Державний земельний банк» Ярослава Ярославського, проєкт «Земельний банк» передбачає гарантовану сплату оренди, яка розщеплюється на 90%, які спрямовуються до державного бюджету, і 10% – до місцевого бюджету самої громади. Це пряме наповнення бюджетів громад.

Наразі в країні 42 млн с/г земель, 78% з них підлягають обробітку, більшість – це рілля. Багато с/г земель були в користування колективних с/г підприємств і після розпаювання перейшли у власність громадян у вигляді паїв», – повідомив він.

Частина державних земель розвивались, частина занепадала, тому що спільними договорами про обробіток її передавали в неофіційне користування. Держава мала б отримувати оренду, але не отримувала. Саме тому було ухвалене політичне рішення, щоб ефективно ці ділянки використовувати.

На сьогодні активи країни, загальна кількість державних земель с/г призначення налічують 806 тис. га, у ФДМУ – 386 тис. га, у НААН – 277 тис. га, у Мінагрополітики – 1,6. тис. га, у Мін’юсті 41,7 тис. га, у Міносвіти – 99,2 тис. га.

«Необхідність реформування ринку державних земель полягає у недоотриманні бюджету мільярдів гривень щороку. Серед головних причин також корупція – спільний обробіток, відмова від права постійного користування на користь третіх осіб, відведення по 2 га у приватну власність, російська агресія – близько 5 млн га родючих земель нині в окупації, занепад дослідних установ та підприємств. Ділянки, як мали стати базою для наукових досліджень та селекції, простоюють», – зауважив Ярослав Ярославський.

Для того, аби відібрати земельні ділянки до «Земельного банку», вони повинні мати декілька критеріїв: вільні від забудови, інвестиційно привабливі, ділянки, в яких є кадастровий номер і не мають жодних арештів і обтяжень. Перший пул таких земель банк вже сформував, у результаті було вилучено ділянки з користування 59 державних підприємств і передані в управління Державного підприємства “Фонд аграрних інвестицій”, після корпоратизації якого утворився ТОВ «Державний земельний банк».

Наразі до «Земельного банку» входить 1905 земельних ділянок у 20 областях площею від 1 га до 2 тис. га. Цільове призначення після перереєстрації земель на «Земельний банк» – не змінюється, вся інформація про ділянки залишається незмінною.

Станом на 29 жовтня оголошено 225 земельних торгів 15 683 тис. га у 13 областях. Також проведено 84 аукціони з суборенди державних с/г земель. Загальний результат – отримано 135,5 млн +27,1 млн ПДВ. Зростання стартової ціни оренди землі під час аукціонів становило 8,3 рази.

31.10.2024 - 12:47 | Переглядів: 3147
Впровадження «Земельного банку» дозволить побороти корупцію та суттєво збільшити вартість землі

Теги:

земля

Джерело:

Всеукраїнська асоціація громад

Читайте також:

06 грудня 2025

Мінрозвитку закликає громадськість та експертів долучатися до роботи над оновленням системи оцінки спроможності громад

Мінрозвитку закликає громадськість та експертів...

Міністерство розвитку громад та територій України продовжує роботу над оновленням підходів до оцінки спроможності...

05 грудня 2025

Як громадам бути почутими в ЄС | П’ятниця із Cities4Cities

Як громадам бути почутими в ЄС | П’ятниця із...

  Україна входить у черговий переговорний етап євроінтеграції – і місцеве самоврядування тут відіграє ключову...

05 грудня 2025

Швейцарсько-український проект DECIDE представив результати масштабного дослідження децентралізації освіти: ключові виклики та тенденції

Швейцарсько-український проект DECIDE...

Протягом п'яти років реалізації реформи децентралізації управління освітою продовжує залишатися критичним чинником...

04 грудня 2025

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки регіонального форуму Polaris

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки...

3 грудня у Полтаві відбувся регіональний форум Програми Polaris «Розбудова системи багаторівневого врядування» –...