Проєкт «Земельний банк» – це реформа управління державними сільгоспземлями задля підвищення ефективності управління державним майном й державними землями сільськогосподарського призначення. Вона відкриває для аграріїв можливість орендувати державні землі на прозорих та конкурентних засадах через онлайн-аукціони, що сприятиме ефективній боротьбі з корупцією та може підвищити вартість землі у понад 8 разів.
Про це говорили учасники вебінару «Земельний банк: можливості для місцевих аграріїв та переваги для громад», який проводила Всеукраїнська асоціація громад спільно з генеральним директором ТОВ «Державний земельний банк» Ярославом Ярославським у межах «Програми підтримки продовольчої безпеки «Згуртовані громади», яку ВАГ реалізовує за підтримки Програма USAID з аграрного і сільського розвитку – АГРО.
Як зазначив старший юридичний радник Програми USAID АГРО з питань земельної реформи Павло Кулинич, перевагою запровадження проєкту «Земельний банк» є те, що величезна кількість державний с/г підприємств, які стали символом неефективного господарювання і розвитку корупції, зрештою трансформуються у нормальні бізнесові структури і працюватимуть за правилами ринку сільського господарства.
«Завдяки проєкту нам вдалось розкрити та підійти до справжньої вартості української землі державної та комунальної власності. Ця земля є джерелом наповнення місцевих бюджетів. Землі виставляються на аукціон зі стартовою вартістю орендної плати не менше 12% і знаходять зацікавлені господарські формування, агробізнес, які пропонують вищі ставки і ставки зростають. Наша земля коштує дорожче і громади зможуть більше надходжень отримувати», – сказав Павло Кулинич.
За словами генерального директора ТОВ «Державний земельний банк» Ярослава Ярославського, проєкт «Земельний банк» передбачає гарантовану сплату оренди, яка розщеплюється на 90%, які спрямовуються до державного бюджету, і 10% – до місцевого бюджету самої громади. Це пряме наповнення бюджетів громад.
Наразі в країні 42 млн с/г земель, 78% з них підлягають обробітку, більшість – це рілля. Багато с/г земель були в користування колективних с/г підприємств і після розпаювання перейшли у власність громадян у вигляді паїв», – повідомив він.
Частина державних земель розвивались, частина занепадала, тому що спільними договорами про обробіток її передавали в неофіційне користування. Держава мала б отримувати оренду, але не отримувала. Саме тому було ухвалене політичне рішення, щоб ефективно ці ділянки використовувати.
На сьогодні активи країни, загальна кількість державних земель с/г призначення налічують 806 тис. га, у ФДМУ – 386 тис. га, у НААН – 277 тис. га, у Мінагрополітики – 1,6. тис. га, у Мін’юсті 41,7 тис. га, у Міносвіти – 99,2 тис. га.
«Необхідність реформування ринку державних земель полягає у недоотриманні бюджету мільярдів гривень щороку. Серед головних причин також корупція – спільний обробіток, відмова від права постійного користування на користь третіх осіб, відведення по 2 га у приватну власність, російська агресія – близько 5 млн га родючих земель нині в окупації, занепад дослідних установ та підприємств. Ділянки, як мали стати базою для наукових досліджень та селекції, простоюють», – зауважив Ярослав Ярославський.
Для того, аби відібрати земельні ділянки до «Земельного банку», вони повинні мати декілька критеріїв: вільні від забудови, інвестиційно привабливі, ділянки, в яких є кадастровий номер і не мають жодних арештів і обтяжень. Перший пул таких земель банк вже сформував, у результаті було вилучено ділянки з користування 59 державних підприємств і передані в управління Державного підприємства “Фонд аграрних інвестицій”, після корпоратизації якого утворився ТОВ «Державний земельний банк».
Наразі до «Земельного банку» входить 1905 земельних ділянок у 20 областях площею від 1 га до 2 тис. га. Цільове призначення після перереєстрації земель на «Земельний банк» – не змінюється, вся інформація про ділянки залишається незмінною.
Станом на 29 жовтня оголошено 225 земельних торгів 15 683 тис. га у 13 областях. Також проведено 84 аукціони з суборенди державних с/г земель. Загальний результат – отримано 135,5 млн +27,1 млн ПДВ. Зростання стартової ціни оренди землі під час аукціонів становило 8,3 рази.