Оприлюднення відеозаписів засідань місцевих рад: поради для ОМС
Оприлюднення відеозаписів засідань місцевих рад: поради для ОМС

Експерти Програми «U-LEAD з Європою» з’яснили посадовцям алгоритм дій у роботі з інформацією з обмеженим доступом під час оприлюднення відеозаписів пленарних засідань рад та засідань постійних комісій в умовах воєнного стану, а також нові вимоги закону щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування та про передбачені законом обмеження доступу до публічної інформації.


З початком повномасштабної війни органи місцевого самоврядування (ОМС) зіткнулися з новими викликами щодо роботи з публічною інформацією. За словами Михайла Шелепа, радника з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області, попри запровадження правового режиму воєнного стану якихось суттєвих змін у законодавстві про інформацію не відбулося:

«Чинне законодавство не дозволяє, навіть в період воєнного стану, автоматично закривати доступ до публічної інформації. Немає нормативного акту в якому викладено перелік відомостей, що слід приховати. Разом з тим, є чіткі процедури, які слід застосовувати у кожному конкретному випадку, аби не допустити поширення інформації з обмеженим доступом».

Це питання стає ще більш нагальним у контексті відеофіксації та оприлюднення записів пленарних засідань і засідань постійних комісій місцевих рад. Для цього потрібен чіткий алгоритм дій для ОМС.

Важливі зміни законодавства. Михайло Шелеп наголосив, що 22 лютого 2024 року був прийнятий Закон України №3590-IX, який вніс зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Цей Закон посилює вимоги до забезпечення прозорості роботи місцевих рад і покладає на ОМС додаткові обов’язки, серед яких:

  • Обов’язкова відеофіксація пленарних засідань ради та засідань постійних комісій.
  • Оприлюднення та збереження відеозаписів цих засідань.
  • Трансляція пленарних засідань ради та засідань постійних комісій (норма набере чинності по завершенні воєнного стану).
  • Оприлюднення проектів порядку денного засідань постійних комісій.

«До 15 серпня 2024 року всі ОМС повинні були адаптувати свої локальні акти відповідно до цього Закону», — наголосив радник.

Презумпція відкритості інформації. Оксана Ващук-Огданська, експертка U-LEAD з питань доступу до публічної інформації, акцентувала увагу на тому, що законодавство України базується на принципі відкритості інформації:

«Що таке презумпція відкритості інформації? Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом. Презумпція відкритості інформації у період воєнного стану не скасована!»

Закон України «Про правовий режим воєнного стану» не передбачає прямих обмежень щодо оприлюднення публічної інформації або розгляду запитів. ОМС повинні діяти відповідно до Закону №2939-VI «Про доступ до публічної інформації».

Захист інформації з обмеженим доступом. Дуже важливо, щоб посадові особи місцевого самоврядування вміли визначати, яка саме публічна інформація може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом. Мова йде про конфіденційну, службову та таємну інформацію, адже лише інформація з цих категорій може бути обмежена у доступі.

При цьому процедура обмеження доступу до інформації має застосовуватись лише з метою захисту такої інформації і у спосіб передбачений законом, а не на власний розсуд розпорядників. Це стосується і відеозаписів засідань, частину яких за певних умов можна не оприлюднювати.

Процедура обмеження доступу. Щоб захистити інформацію з обмеженим доступом, яка може бути озвучена на засіданні та зафіксована на відео, необхідно зробити кілька важливих кроків ще до самого засідання. Оксана Ващук-Огданська наголошує на важливості дотримання вимог законодавства:

«Обмежити доступ до частини відеозапису засідання можна лише якщо розглядається питання, що містить відомості, які віднесені до інформації з обмеженим доступом (конфіденційної, службової або таємної), і при цьому застосовано “трискладовий тест”. Тобто, розпорядник має навести переконливі аргументи про те, що шкода від оприлюднення певної інформації буде переважати суспільний інтерес в її отриманні»

Будь яке обмеження доступу до інформації, в тому числі при оприлюдненні документів або відеозаписів, може здійснюватися лише при дотриманні сукупності вимог визначених у частині другій статті 6 Закону №2939-VI. Це і є «трискладовий тест»:

  1. Спершу слід визначити чиї інтереси, з передбачених у законі (наприклад, національна безпека чи захист прав людей), можуть бути порушені через поширення певної інформації;
  2. Далі, необхідно визначити чи розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
  3. І наостанок, треба довести, що шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Алгоритм дій для ОМС при оприлюдненні відеозаписів. Обидва експерти «U-LEAD з Європою» зазначають, щоб забезпечити належне виконання норм закону про прозорість органи місцевого самоврядування мають дотримуватися наступного алгоритму:

  1. Визначення статусу інформації: ОМС повинні оцінити, чи відноситься інформація, що міститься в проектах рішень, до інформації з обмеженим доступом.
  2. Застосування трискладового тесту: перед оприлюдненням проектів рішень та перед розглядом їх на засіданнях необхідно застосувати трискладовий тест для оцінки потенційної шкоди та визначення можливих підстав для обмеження доступу до цієї інформації. Така ж процедура буде застосована і перед оприлюдненням текстів рішень ради та відеозаписів засідань.
  3. Прийняття рішення про обмеження доступу: на підставі позитивних результатів тесту ухвалюється рішення про обмеження доступу до цієї інформації: у випадку оприлюднення – відповідальною посадовою особою, у випадку розгляду на засіданні - комісією чи радою.
  4. Відеофіксація засідань: все засідання записують. В залежності від технічної та організаційної спроможності ОМС від загального відеозапису відділяють ту частину, де зафіксовано розгляд питань, з яких прийнято рішення обмежити доступ. Можна заретушувати певну інформацію. Інший спосіб — окрема відеофіксація двох частин засідання: з відритою та обмеженою інформацією. Всі записи зберігають в раді не менше п’яти років.
  5. Оприлюднення частини відеозапису: та частина відеозапису засідання, яка не містить інформації з обмеженим доступом, підлягає оприлюдненню органом місцевого самоврядування на його офіційному вебсайті не пізніше наступного дня після проведення засідання.
  6. Документування рішень: Трискладовий тест не є додатком до рішення, фактично немає вимоги його оприлюднювати. Але, він обов’язково має бути складений на кожному етапі обмеження доступу до інформації та зафіксований документально.

Висновки

Органи місцевого самоврядування повинні не тільки забезпечувати прозорість роботи, але й дотримуватись вимог законодавства щодо захисту публічної інформації з обмеженим доступом. Михайло Шелеп зазначає:

«Наша мета — допомогти органам місцевого самоврядування виробити чіткі алгоритми роботи з інформацією з обмеженим доступом, які б відповідали вимогам закону і враховували реалії сьогодення».

Використовуючи трискладовий тест, ОМС можуть ефективно управляти доступом до інформації та забезпечувати баланс між безпекою і прозорістю. Спільно з експертами Програми U-LEAD розроблено практичні рекомендації, що допоможуть у впровадженні цих правил. Саме про них розповідають під час відкритих інформаційних заходів на тему «Інформація з обмеженим доступом та оприлюднення відеозаписів засідань місцевих рад: алгоритм дій для ОМС», які проводять по середам

Переглядів: 101
Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Новини на тему: участь громадян
Читайте також: