Експерти Програми «U-LEAD з Європою» з’яснили посадовцям алгоритм дій у роботі з інформацією з обмеженим доступом під час оприлюднення відеозаписів пленарних засідань рад та засідань постійних комісій в умовах воєнного стану, а також нові вимоги закону щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування та про передбачені законом обмеження доступу до публічної інформації.
З початком повномасштабної війни органи місцевого самоврядування (ОМС) зіткнулися з новими викликами щодо роботи з публічною інформацією. За словами Михайла Шелепа, радника з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області, попри запровадження правового режиму воєнного стану якихось суттєвих змін у законодавстві про інформацію не відбулося:
«Чинне законодавство не дозволяє, навіть в період воєнного стану, автоматично закривати доступ до публічної інформації. Немає нормативного акту в якому викладено перелік відомостей, що слід приховати. Разом з тим, є чіткі процедури, які слід застосовувати у кожному конкретному випадку, аби не допустити поширення інформації з обмеженим доступом».
Це питання стає ще більш нагальним у контексті відеофіксації та оприлюднення записів пленарних засідань і засідань постійних комісій місцевих рад. Для цього потрібен чіткий алгоритм дій для ОМС.
Важливі зміни законодавства. Михайло Шелеп наголосив, що 22 лютого 2024 року був прийнятий Закон України №3590-IX, який вніс зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Цей Закон посилює вимоги до забезпечення прозорості роботи місцевих рад і покладає на ОМС додаткові обов’язки, серед яких:
«До 15 серпня 2024 року всі ОМС повинні були адаптувати свої локальні акти відповідно до цього Закону», — наголосив радник.
Презумпція відкритості інформації. Оксана Ващук-Огданська, експертка U-LEAD з питань доступу до публічної інформації, акцентувала увагу на тому, що законодавство України базується на принципі відкритості інформації:
«Що таке презумпція відкритості інформації? Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом. Презумпція відкритості інформації у період воєнного стану не скасована!»
Закон України «Про правовий режим воєнного стану» не передбачає прямих обмежень щодо оприлюднення публічної інформації або розгляду запитів. ОМС повинні діяти відповідно до Закону №2939-VI «Про доступ до публічної інформації».
Захист інформації з обмеженим доступом. Дуже важливо, щоб посадові особи місцевого самоврядування вміли визначати, яка саме публічна інформація може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом. Мова йде про конфіденційну, службову та таємну інформацію, адже лише інформація з цих категорій може бути обмежена у доступі.
При цьому процедура обмеження доступу до інформації має застосовуватись лише з метою захисту такої інформації і у спосіб передбачений законом, а не на власний розсуд розпорядників. Це стосується і відеозаписів засідань, частину яких за певних умов можна не оприлюднювати.
Процедура обмеження доступу. Щоб захистити інформацію з обмеженим доступом, яка може бути озвучена на засіданні та зафіксована на відео, необхідно зробити кілька важливих кроків ще до самого засідання. Оксана Ващук-Огданська наголошує на важливості дотримання вимог законодавства:
«Обмежити доступ до частини відеозапису засідання можна лише якщо розглядається питання, що містить відомості, які віднесені до інформації з обмеженим доступом (конфіденційної, службової або таємної), і при цьому застосовано “трискладовий тест”. Тобто, розпорядник має навести переконливі аргументи про те, що шкода від оприлюднення певної інформації буде переважати суспільний інтерес в її отриманні»
Будь яке обмеження доступу до інформації, в тому числі при оприлюдненні документів або відеозаписів, може здійснюватися лише при дотриманні сукупності вимог визначених у частині другій статті 6 Закону №2939-VI. Це і є «трискладовий тест»:
Алгоритм дій для ОМС при оприлюдненні відеозаписів. Обидва експерти «U-LEAD з Європою» зазначають, щоб забезпечити належне виконання норм закону про прозорість органи місцевого самоврядування мають дотримуватися наступного алгоритму:
Висновки
Органи місцевого самоврядування повинні не тільки забезпечувати прозорість роботи, але й дотримуватись вимог законодавства щодо захисту публічної інформації з обмеженим доступом. Михайло Шелеп зазначає:
«Наша мета — допомогти органам місцевого самоврядування виробити чіткі алгоритми роботи з інформацією з обмеженим доступом, які б відповідали вимогам закону і враховували реалії сьогодення».
Використовуючи трискладовий тест, ОМС можуть ефективно управляти доступом до інформації та забезпечувати баланс між безпекою і прозорістю. Спільно з експертами Програми U-LEAD розроблено практичні рекомендації, що допоможуть у впровадженні цих правил. Саме про них розповідають під час відкритих інформаційних заходів на тему «Інформація з обмеженим доступом та оприлюднення відеозаписів засідань місцевих рад: алгоритм дій для ОМС», які проводять по середам
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...