Агенції регіонального розвитку: міфи і реальність
Агенції регіонального розвитку: міфи і реальність

Агенції регіонального розвитку, або скорочено АРР, в Україні поступово набувають ознак ефективного інструменту впровадження регіональної політики та відіграють важливу роль у підтримці розвитку регіонів. Проте навколо їхньої діяльності все ще існує багато міфів та непорозумінь. Тож у цьому матеріалі ми прагнемо розвіяти деякі з хибних уявлень та поділитися реальними прикладами того, як АРР стають дійсно важливими гравцями у процесі розвитку українських областей, сприяючи їхньому економічному, соціальному та інноваційному зростанню.


Матеріал підготовлено командою Швейцарсько-українського проєкту «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD, який втілюється за підтримки Швейцарії компанією NIRAS Sweden AB. Метою проєкту UCORD є сприяння скоординованим діям з відновлення та злагодженого регіонального розвитку з боку громадян, бізнесу і органів влади, що у свою чергу покращує якість життя людей, зміцнює стійкість суспільства, мир та соціальну згуртованість в Україні.

 

Міф 1: статус АРР залишається законодавчо невизначеним

 

До 2015 року можна було так сказати. Агенціями регіонального розвитку могли назватися, наприклад, громадські організації, які керували проєктами розвитку своєї громади або області. Власне, деякі такі організації досі існують та навіть успішні у проєктах для підтримки розвитку своїх громад та/або регіонів. Тим не менш, вони мають зовсім інші статус, функціонал та повноваження.

Саме з 2015 року, завдяки ухваленню Закону України “Про засади державної регіональної політики” №156-VIII (далі - Закон) та відповідного Типового положення про агенцію регіонального розвитку, було врегульовано завдання та функції агенцій, порядок діяльності, організаційну структуру, органи управління АРР, питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення.

Відповідно, статус та абсолютно уся діяльність агенцій регіонального розвитку чітко внормовані. Агенції регіонального розвитку в Україні створюються відповідно до Закону та керуються ним у своїх відносинах із засновниками – обласними радами та адміністраціями, співзасновниками та партнерами. Закон чітко регламентує, що в кожному регіоні може бути створена лише одна АРР. Більше про АРР в Україні – у інфографіці від проєкту UCORD.

 

Міф 2: АРР – слабкі інституції, які нічого не вміють

 

Агенції регіонального розвитку в Україні постійно розвиваються та різняться між собою тематиками проєктів та напрямків підтримки регіонального розвитку, залежно від потреб та пріоритетів своєї області. Наприклад, АРР Одеської області, серед великого набору успішних ініціатив у різних сферах, підтримує розвиток міжнародних транспортних коридорів та портів, а АРР Київської області зосереджується на використанні існуючого економічного та логістичного потенціалу регіону задля залучення ширших інвестицій.

Тим не менш, усі АРР обʼєднує конкретний перелік функцій, визначених Законом, зокрема:

  • участь в регіональному стратегуванні та плануванні. Навіть під час повномасштабної війни, агенції продовжують підтримувати відновлення та комплексний розвиток своїх областей. Наприклад, та ж агенція Одеської області є майданчиком для координації розробки нової Стратегії розвитку Одеської області, яке відбувається із активною партисипацією таучастю численних заінтересованих сторін та партнерів.
  • підтримка громад своєї області. Наприклад, АРР Хмельницької області допомагає в підготовці стратегій розвитку територіальних громад, а АРР Сумської області ще й надавала експертну оцінку стратегіям розвитку громад своєї області на відповідність регіональній стратегії.
  • підтримка бізнесу в регіоні. Забезпечення комплексного економічносоціального розвитку потребує залучення і влади, і приватного сектору. Саме їхні спільні зусилля перетворюють масштабні інфраструктурні проєкти на реальність. Наприклад, АРР Тернопільської області розвиває мережу індустріальних парків, задля економічного та промислового зростання та розширення можливостей для інвестицій у своїй області.
    АРР підтримують та консультують середній, малий та мікро бізнес, який лише починає розвиватися, або ж був релокований з прифронтових територій. Власне, більшість АРР проводять тренінги та консультації для підприємців – наприклад, АРР Вінницької області охопила послугами для бізнесу понад 2 тис. осіб., а АРР Луганської області проводить навчання для переміщених з Луганщини підприємців, незважаючи на власну вимушену релокацію та майже повне захоплення території ворогом.
  • залучення інвесторів та коштів із європейських фондів, які стають доступними для України внаслідок здобуття статусу кандидата до вступу у ЄС. Наприклад, АРР Закарпатської, Львівської, ІваноФранківської, Рівненської та Волинської областей уже сформували партнерство задля синергії у розробці міжрегіональних та транскордонних проєктів програм Interreg, Connecting Europe Facility, Digital Europe, EU4Health. АРР Тернопільської області уже долучена до активностей в рамках Програми транскордонного співробітництва Interreg NEXT “Польща – Україна 20212027”.
    У той же час, АРР Чернівецької області забезпечує багатосторонній міжнародний та національний діалог щодо інвестицій у Буковину, а АРР Черкаської області комплексно підходить до підтримки бізнесу та розширення інвестиційної привабливості області через прямі партнерства із Торговельними палатами різних країн.
  • співпраця з науковими установами. Наприклад, АРР Волинської області є ініціатором створення кластеру медичних інновацій, який об’єднав численних партнерів та, у першу чергу, наукові установи та медичні університети; АРР Сумської області залучає саме обласні університети для підсилення дослідницької складової проєктів, наприклад, у сфері охорони здоровʼя, а АРР Запорізької області залучає науковців до просвітницької діяльності через онлайн дискусії про важливість свободи преси.
  • робота з молоддю. Працюючи із своїми співзасновникамиуніверситетами, агенції регіонального розвитку є унікальним місточком між технологічно-креативним потенціалом молоді та обласним ринком праці. Наприклад, АРР Житомирської області комплексно працює зі студентами, щоб інновації – дисципліни STEM, технології ШІ та інші – стали незамінною складовою розвитку області. У той же час, АРР Чернігівської області веде проєкт навчання азам бізнесу для молоді свого регіону.
  • гуманітарні проєкти. АРР здатні швидко реагувати на кризи, використовуючи свій досвід у розвитку регіонів, тому стають незамінними координаторами гуманітарних ініціатив. Наприклад, АРР Миколаївської області проактивно підтримує відновлення області та надає допомогу переселенцям та жителям Миколаївщини, яка страждає від частих обстрілів та руйнувань. Так само й АРР Херсонської області вдається поєднувати довгострокове стратегування щодо розвитку свого регіону із наданням невідкладної гуманітарної допомоги населенню деокупованих територій.
  • підтримка соціальної згуртованості, розвиток ідентичності та культури. Ці надважливі напрямки діяльності органічно вплітаються у повсякдення кожного українця та підсилюють державні політики з відновлення та розвитку. Наприклад, АРР Полтавської області підримує ветеранів консультуванням із складання заявок на гранти, а пілотні агенції проєкту UCORD є співорганізаторами серії форумів задля сприяння розвитку культурної політики, багатостороннього діалогу та посилення соціальної згуртованості.

Хай яким би великим цей список не здавався, є точка перетину всіх напрямів діяльності агенцій регіонального розвитку в Україні – це стратегічний погляд на розвиток своєї області, який мають агенції завдяки мандату, отриманому від держави.

Агенції регіонального розвитку продовжують розвиватися як інституції: перед ними досі стоять виклики недостатнього фінансування, нестачі кваліфікованих працівників, подекуди недосконалості внутрішньої структури, а також неповноти розуміння агенцій їхніми партнерами та зацікавленими сторонами. Сприянням розвитку АРР та підтримкою комплексної регіональної політики в Україні займається Швейцарсько-український проєкт UCORD. Він фокусується на трансформації організаційних структур АРР в Україні, а також розбудові їх спроможностей задля утвердження їх ролі провідників та фасилітаторів відновлення, здатних визначати регіональні пріоритети та формувати партнерства для розробки та втілення проєктів, які сповна реалізовують потенціал регіонів.

 

Міф 3: Те, що роблять АРР, можуть робити обласні адміністрації

 

Насправді функції агенцій регіонального розвитку та обласних адміністрацій в Україні суттєво відрізняються через різні ролі та організаційно-правові статуси цих установ.

АРР створені як неприбуткові установи на основі партнерства між державним, приватним та громадським секторами, а також науковими та освітніми установами. Основною їх метою є сприяння ефективній реалізації регіональної політики через розробку та впровадження проєктів регіонального розвитку, залучення інвестицій та стимулювання співпраці між різними секторами в регіоні.

На відміну від цього, обласні адміністрації є частиною державної виконавчої влади, яка відповідає за реалізацію державної політики в області. Їхні функції включають контроль за дотриманням законодавства, забезпечення безпеки та правопорядку, а також координацію діяльності різних органів влади. Обласні адміністрації діють як інструмент вертикального управління, спрямованого на реалізацію рішень центральної влади в регіонах.

АРР відрізняються від обласних адміністрацій також тим, що мають більш гнучку структуру і можуть швидко адаптуватися до змін у середовищі, працюючи над конкретними проєктами та залучаючи різні джерела фінансування. Вони виступають каталізатором розвитку, а не інструментом адміністрування, що робить їх унікальними в рамках регіональної політики України.

У країнах-членах ЄС та інших країнах світу агенції регіонального розвитку є одним з інструментів інституційного забезпечення регіонального розвитку – вони доповнюють традиційні інструменти та фінансові стимули центральних урядів, спрямовані на зміцнення місцевого сектору економіки. Зокрема у Західній Європі, АРР відіграють важливу роль у формуванні та розвитку регіональної політики «знизу вверх», а також виконують функцію «посередника» між місцевими та регіональними спільнотами територіальних громад, підприємців, інститутів громадянського суспільства та стратегічними намірами виконавчої влади та місцевого самоврядування різних рівнів щодо соціально-економічного розвитку території.

У цьому контексті агенції регіонального розвитку в Україні продовжують розвиватися та формувати свою ідентичність. Стежте за новинами рубрики Регіональна політика на порталі Децентралізація, щоб залишатися в курсі нововведень, викликів та рішень у регіональній політиці України.

 

Міф 4: АРР — це звичайні проєктні офіси

 

Хоча і проєктні офіси, і агенції регіонального розвитку сприяють розвитку своїх регіонів, роблять вони це по-різному. І перші, і другі займаються проєктами розвитку, проте АРР виходять за рамки виключно проєктного підходу та є стратегічними гравцями.

Проєктні офіси зазвичай зосереджуються на управлінні та реалізації конкретних проєктів з обмеженим обсягом робіт та терміном дії, тоді як агенції регіонального розвитку мають ширший, довгостроковий мандат, спрямований на загальний розвиток регіону. Функції АРР виходять за рамки управління проєктами; вони є майданчиками для налагодження партнерств та посередниками, фасилітують стратегування та планування відновлення та розвитку області, сприяють інноваціям, залучають інвестиції, підтримують підприємництво, сприяють соціально-економічному розвитку, і загалом є інструментом реалізації державної регіональної політики.

Тобто агенції регіонального розвитку діють більш стратегічно, залучаючи ширше коло зацікавлених сторін та більше форматів і активностей, тоді як проєктні офіси є більш тактичними та орієнтованими на реалізацію конкретних ініціатив.

 

Міф 5: АРР - не сучасні і зашкарублі

 

Почнімо з того, що, власне, АРР як інституція є інновацією для України. Хоча термін “агенція регіонального розвитку” та становлення АРР в Україні бере початок ще у 2000-х роках, знадобилось ще 15 років для усвідомлення ролі та важливості цього інструменту державної регіональної політики та законодавчого встановлення їх статусу й порядку функціонування. Тобто саме зараз ми спостерігаємо, як агенції здобувають нові можливості самоактуалізації і, власне, виконання свого призначення.

У цьому контексті, самоактуалізація українських АРР свідчить про прагнення держави до інноваційних підходів у вирішенні питань розвитку регіонів. Адже агенції створені як гнучкі й динамічні структури, які можуть адаптуватися до змінних умов ринку, залучати міжнародні та національні інвестиції, а також активно співпрацювати з місцевими громадами та бізнесом для досягнення спільних стратегічних цілей розвитку областей.

Тому у межах реалізації державної регіональної політики, АРР можуть опікуватися ще й такою інновацією як смарт-спеціалізація. Вона є одним із ключових інструментів сучасної регіональної політики Європейського Союзу. Смарт-спеціалізація дозволяє регіонам фокусуватися на своїх унікальних можливостях та конкурентних перевагах, розвиваючи ті сектори економіки, які мають найбільший потенціал для зростання. Таким чином, АРР не лише сприяють розвитку економіки, а й активно працюють над підвищенням конкурентоспроможності регіонів, інтегруючи їх у глобальні економічні процеси.

Окрім того, АРР сприяють формуванню та розвитку кластерів в Україні. За визначенням Єврокомісії, кластери — це групи пов’язаних між собою економічних суб’єктів, підприємств та установ, які розташовані поблизу та мають достатній масштаб для розвитку спеціалізованої експертизи, послуг, ресурсів, постачальників і навичок. АРР допомагають об'єднувати таких співучасників розвитку, створюючи умови для співпраці, обміну досвідом та інноваціями. Через підтримку кластерів, АРР сприяють підвищенню продуктивності та конкурентоспроможності місцевої економіки, що є важливим елементом сучасного економічного розвитку.

Таким чином, АРР в Україні не лише не є зашкарублими структурами, а й відіграють ключову роль у впровадженні сучасних підходів до регіонального розвитку, що відповідає світовим тенденціям та стандартам.

 

Бачимо, що агенції регіонального розвитку в Україні мають значний потенціал для розвитку, проте стикаються з викликами, пов’язаними з фінансуванням, кадрами та внутрішньою організацією. Тож попереду – процес трансформації, який дозволить їм посилити свою роль у регіональному розвитку, у тому числі з допомогою міжнародних партнерів.

Першим таким партнером є Швейцарсько-український проєкт «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD – єдиний проєкт в Україні, який надає комплексну підтримку АРР у шести пілотних областях. Проєкт UCORD зосереджується на трансформації організаційних структур агенцій регіонального розвитку в Україні, а також розбудові їх спроможностей задля утвердження їх ролі провідників та фасилітаторів відновлення, здатних визначати регіональні пріоритети та формувати партнерства для розробки та втілення проєктів, які сповна розкривають потенціал регіонів.

Переглядів: 17846
Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Новини на тему: агенція регіонального розвитку
Інституційний розвиток, підтримка громад, місцевого бізнесу та культурного розвитку: на що витратить грант від проєкту UCORD Агенція регіонального розвитку Одеської області
Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує комунікації з Агенціями регіонального розвитку
Агенції регіонального розвитку: міфи і реальність
Хто може очолити Агенцію регіонального розвитку в Тернопільській області? Поспішайте до 22 жовтня подати документи
Читайте також: