Створюємо піклувальну раду закладів освіти: покроковий план та практичні поради
Створюємо піклувальну раду закладів освіти: покроковий план та практичні поради

Як створити піклувальну раду закладів освіти в територіальних громадах.

Авторка: Надія Балабуст, експертка Проєкту DECIDE


Сучасне українське законодавство передбачає можливість створення у територіальних громадах Піклувальної ради закладів освіти (далі – Піклувальна рада). Основними документами, які регулюють цей процес, є Закони України “Про освіту” (ст. 29), “Про повну загальну середню освіту” (ст. 41) та частково інші спеціальні закони у сфері освіти. Давайте разом розбиратися, що таке Піклувальна рада, яка її функція та як з ОМС створити такий колегіальний орган у своїй громаді.

Отже, Піклувальна рада закладів освіти – це консультативно-колегіальний, колегіальний орган, який створюється за рішенням засновника та сприяє вирішенню перспективних завдань їх розвитку, залученню фінансових ресурсів для забезпечення їх діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненню контролю за їх використанням, ефективній взаємодії закладів освіти з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, науковою громадськістю, громадськими організаціями, юридичними та фізичними особами.

Піклувальна рада створюється у громадах також з метою налагодження ефективного співробітництва та якісної комунікації між мешканцями громади, освітніми управлінцями та представниками органів місцевої влади задля забезпечення прозорості та відкритості управлінських рішень у сфері освіти.

Її особливістю є те, що до складу Піклувальної ради закладів освіти не можуть входити здобувачі освіти та працівники закладів освіти для яких вона створена.

Незважаючи на те, що законодавство не лише не забороняє, а навпаки – закликає створювати у громадах піклувальні ради, наразі в Україні такі колегіальні органи майже не створені. А дарма… Адже вони дозволять засновникам і усім зацікавленим сторонам взаємодіяти та розуміти потреби одне одного. Саме тому створення Піклувальної ради у громаді сприятиме формуванню демократичного підходу до обговорення актуальних проблем освітньої галузі, пошуку оптимальних рішень та плануванню спільних дій в інтересах розвитку освіти та громади загалом.

Світовий та, зокрема, європейський досвід вже довів ефективність функціонування Піклувальних рад закладів освіти. Наприклад, заслуговує вивчення досвід Швейцарії щодо управління освітою, де функціонують аналоги піклувальної ради – шкільні ради, які мають дуже широкі повноваження на рівні громади.

Вважаємо, що цей процес вартий наслідування з урахуванням реалій українського законодавства для забезпечення якісної демократичної освіти в громаді. Чим наразі активно скористалися територіальні громади-партнери Швейцарсько-українського проєкту DECIDE. Такі піклувальні ради закладів освіти територіальної громади уже створені у територіальних громадах Івано-Франківської, Одеської, Полтавської та Чернігівської областей.

Тож ми готові поділитися досвідом!

Відповідно до законодавства, засновник може створити піклувальну раду для одного або кількох закладів освіти. Проте, на нашу думку, доцільно створювати в невеликій громаді одну піклувальну раду для всіх закладів освіти. Це дозволить забезпечити комплексне бачення проблем та перспектив усієї системи освіти громади, а не окремого закладу, а також збалансує розвиток системи закладів освіти в громадах.

Для того, аби цей процес був більш зрозумілим для засновників закладів освіти та органів управління освітою, пропонуємо покроковий план створення такої Піклувальної ради, який вже можна використовувати, як шаблон для планування своєї роботи.

 

 

Порада! Положення про піклувальну раду закладів освіти територіальної громади (далі – Положення) повинно містити повноваження такої ради, проте хочемо звернути вашу увагу на те, що ці повноваження мають бути визначені також і в установчих документах закладів освіти, для яких створюється піклувальна рада.

 

З метою співвіднесення норм Положення та установчих документів закладів освіти, для яких буде створену Піклувальну раду, керуючись чинним законодавством України, пропонуємо в Статутах таких закладів (при затвердженні нової редакції) зазначити відсилочні норми на вищезазначене Положення у такому формулюванні: «З метою сприяння виконанню перспективних завдань розвитку закладів (закладу) освіти … ТГ, залученню фінансових ресурсів для забезпечення їх (його) діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненню контролю за їх використанням, ефективній взаємодії цих закладів з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, громадськістю, громадськими об’єднаннями, юридичними та фізичними особами за рішенням Засновника може створюватися колегіальний орган – Піклувальна рада закладів освіти (назва громади) ТГ (далі – Піклувальна рада). Порядок формування Піклувальної ради, її відповідальність, перелік і строк повноважень, а також порядок її діяльності та інші умови визначаються Положенням про Піклувальну раду з урахуванням вимог спеціальних законів. Положення про Піклувальні раду затверджується засновником відповідно до норм чинного законодавства. До складу піклувальної ради не можуть входити здобувачі освіти (учні) та працівники закладів (закладу) освіти, для яких (якого) вона утворюється».

Отже, при зміні норм Положення, не буде потреби вносити додаткові зміни в Статути закладів освіти.

 

До уваги! Процес внесення змін в статути закладів освіти може відбуватися паралельно із розробкою та затвердженням Положення.

 

Порада! Законодавчо чітко не визначено механізм створення піклувальних рад, але зазначено, що піклувальна рада діє на підставі положення про неї, яке затверджується засновником. Тому необхідно спочатку розробити та затвердити Положення, де передбачити механізм її утворення. Повноваження щодо створення піклувальної ради та затвердження Положення можуть бути делеговані уповноваженому органу (відділ освіти, наприклад), але оскільки основними функціями піклувальної ради є патронат закладів освіти, участь у розробці стратегії розвитку закладів освіти, внесення пропозицій щодо заохочення/депреміювання керівників закладів та ін., то рекомендуємо ці повноваження не делегувати, а затверджувати рішенням місцевої ради.

 

Порада! Рекомендуємо проводити саме конкурсний відбір членів Піклувальної ради, оскільки він дає змогу засновнику закладів освіти оцінити кандидатів стосовно стратегічного бачення розвитку освіти в громаді та активної громадянської позиції, а також обрати кращих з тих, хто справді має внутрішню мотивацію щодо розбудови якісної та демократичної освіти в громаді.

 

У цьому випадку доцільно конкурсний відбір розділяти на два етапи: презентація стратегічного бачення розвитку системи освіти (закладів освіти) в громаді та співбесіда із членами конкурсної комісії. Прийом документів доцільно організувати таким чином, щоб усі, хто бажає долучитися до роботи Піклувальної ради в якості її членів, могли вчасно зібрати та подати їх. Конкурсну комісію рекомендуємо формувати відповідно до пропозицій депутатів місцевої ради, органів громадського самоврядування закладів освіти, органу управління освітою.

Усі етапи та механізми проведення конкурсного відбору, формування конкурсної комісії, в тому числі систему оцінювання кандидатів та форми протоколів, необхідно зазначати в Положенні про Піклувальну раду.

 

До уваги! До складу Піклувальної ради не можуть входити здобувачі освіти (учні) та працівники закладів (закладу) освіти, для яких (якого) вона утворюється.

 

Порада! Етап затвердження персонального складу можна реалізувати вже після успішного проходження навчання членів Піклувальної ради, оскільки здійснення повноважень потребує певних компетентностей.

 

Порада! Рекомендуємо проводити навчання членів Піклувальної ради з тем, що стосуються повноважень цієї ради, засновника, функцій системи органів управління освітою, особливості функціонування закладів та установ системи освіти, політики громади з розвитку освіти на відповідній території, зокрема розвитку та оптимізації мережі закладів освіти. Для ефективного виконання своїх функцій члени Піклувальної ради мають розуміти не лише нормативну частину діяльності системи освіти щодо організації освітніх та управлінських процесів, але й реальний стан системи освіти на певній території, зокрема:

  • рівень фінансової автономії кожного закладу;
  • структуру закладів освіти, наявність філій, статусів опорних закладів тощо;
  • строки трудових відносин та рівень кваліфікації і мотивації керівників закладів та установ системи освіти;
  • стратегії розвитку закладів освіти та стратегії розвитку освіти в громаді, а також плани розвитку мережі;
  • механізми взаємодії центру професійного розвитку педагогічних працівників та інклюзивно-ресурсних центрів із закладами освіти;
  • кошториси закладів освіти тощо.

 

Знання нормативно-правових аспектів дасть змогу членам Піклувальної ради орієнтуватися в повноваженнях, а розуміння сфер відповідальності керівника, засновника, органів громадського самоврядування зробить діяльність Піклувальної ради більш спрямованою.

Пропонуємо ще декілька порад щодо створення та забезпечення ефективної роботи Піклувальної ради:

Ціль та місія

Визначте чітку ціль та місію Піклувальної ради – які конкретні завдання вона повинна виконувати? Наприклад, це може бути залучення додаткового фінансування, взаємодія з батьками, підтримка соціально вразливої категорії дітей тощо.

Склад Піклувальної ради

Сприяйте формуванню складу Піклувальної ради з представників різних сфер та галузей. Різноманітність поглядів допоможе «розширити горизонт» для вирішення питань та проблем, що існують у закладах освіти.

Комунікація

Забезпечте відкриту та ефективну комунікацію між членами ради та закладами освіти. Створіть зручні канали обміну інформацією – чати у месенджерах чи тематична група у фейсбуці, наприклад.

Планування засідань

Чітко визначте регулярність засідань та графік роботи Піклувальної ради, сприяйте технічній можливості проведення таких засідань (місце проведення, комп’ютерна техніка тощо).

Розподіл обов’язків

Визначте доцільну кількість членів Піклувальної ради відповідно до кількості закладів освіти та величини громади, максимально детально опишіть ролі та обов’язки кожного члена ради.

Залучення мешканців громади

Організовуйте та проводьте відкриті зустрічі із членами Піклувальної ради, щоб громадськість була ознайомлена з її роботою та можливостями. Повідомляйте громадськість та інші зацікавлені сторони про результати роботи Піклувальної ради в т.ч. на вебсайтах ОУО та закладів освіти.

Професійний розвиток

Сприяйте розвитку обізнаності членів Піклувальної ради у освітній сфері – організовуйте навчальні семінари, тренінги або обмін досвідом.

Щиро переконані, що створення Піклувальної ради закладів освіти територіальної громади, як консультаційно-колегіального органу, сприятиме покращенню якості освіти, а також забезпеченню належного представництва громадськості для відстоювання інтересів усіх учасників освітнього процесу.

Переглядів: 3268
Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Новини на тему: освіта
Читайте також: