Децентралізація: дані моніторингу проектного офісу Національної ради реформ
Децентралізація владних повноважень в Україні, у порівнянні з деякими іншими реформами, що проводяться в Україні, займає лідируючі позиції. Такий висновок можна зробити з даних «Моніторингу прогресу реформ за 2015 рік», опублікованому проектним офісом Національної ради реформ.
Нагадаємо, за реалізацію завдань з децентралізації відповідальне Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.
Серед іншої інформації, моніторинг містить дані опитувань в частині децентралізації, які свідчать, що 35% опитаних респондентів відзначили активні зміни в цій сфері.
За інформацією, наведеною в моніторингу, у сфері реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади створено правові основи для добровільного об’єднання територіальних громад:
- Схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, та затверджено План заходів з її реалізації.
- Прийнято закон, який створює правові умови для підвищення фінансової та економічної спроможності громад: «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
- Розроблено та схвалено урядом Методику формування спроможних територіальних громад (постанова Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 214).
- У кожній області відкриті регіональні офіси реформ за сприяння донорської допомоги.
- Обласними держадміністраціями, за підтримки регіональних офісів реформ та Асоціації міст України, при активній участі громад розроблено Перспективні плани формування територій громад областей. Станом на кінець 2015 року із 24-х областей перспективні плани 23-х областей схвалено обласними радами та затверджено Кабінетом Міністрів України. Не схвалений обласною радою лише Перспективний план Закарпатської області.
- За звітний період процес об’єднання ініційовано у понад 6300 територіальних громад (більше половини від існуючих).
- Добровільно об’єднались 794 сільських, селищних, міських рад створивши 159 спроможних об’єднаних громад.
- За постановою Центральної виборчої комісії у цих 159 об’єднаних територіальних громадах відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад та сільських, селищних, міських голів, з яких 21 міська, 45 селищних та 93 сільських.
- Ще 40 новоутворених громад, до яких увійшли близько 170 громад наполягають на проведенні у них перших виборів.
У документі зазначається, що утворення такої кількості об’єднаних територіальних громад стало можливим завдяки злагодженим діям Уряду, Верховної Ради України та Президента України у прийнятті відповідних змін до законодавства у частині проведення перших місцевих виборів (прийнято Закон України від 04.09.2015 за № 676). Закон дозволив додатково отримати рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших місцевих виборів у 85-ти об’єднаних територіальних громадах (до складу яких увійшло майже 400 громад).
Окремо варто відзначити дані щодо фінансової і бюджетної децентралізації: прийнято зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, що дозволило передати органам місцевого самоврядування додаткові бюджетні повноваження та визначити стабільні джерела доходів для їх реалізації. Обсяги власних ресурсів органів місцевого самоврядування у 2015 році зросли майже на половину, тобто органи місцевого самоврядування у порівнянні з 2014 роком отримали додатково значні ресурси для регіонального розвитку.
Якщо в цифрах, то зростання доходів місцевих бюджетів в минулому році відбулося на 42,5% - 80 млрд. грн. проти 56,2 млрд. грн. 2014 року. Це ті кошти, якими місцеве самоврядування спільно з територіальними громадами розпоряджаються самостійно. Оскільки система забезпечує автономність прийняття місцевих бюджетів і децентралізацію, то у майбутньому такі зміни дадуть синергетичний ефект і доходи місцевих бюджетів зростуть у два-три рази. Таким чином у розпорядженні органів місцевого самоврядування буде ресурс для вирішення питань розвитку громад.
Документ інформує, що проектом Закону України № 3009 «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (щодо коригування розрахунку обсягів фінансової підтримки бюджетів об’єднаних територіальних громад» пропонується загальний обсяг фінансової підтримки розподіляти між бюджетами об’єднаних територіальних громад пропорційно до площі об’єднаної територіальної громади та кількості всього населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів.
Також у моніторингу зазначаються й інші дані та необхідні дії зараз, щоб прискорити прогрес у реформі.

Приєднані зображення:
Теги:
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація влади»

Поділитися новиною:
28 квітня 2025
Що передбачає новий законопроєкт «Про професійну освіту» - інфографіка
Що передбачає новий законопроєкт «Про...
Експерти Швейцарського-українського проєкту DECIDE підготували інфографіку з відповідями на такі запитання: Що...
28 квітня 2025
30 квітня - вебінар «Яким має бути інклюзивний та безбар'єрний заклад освіти»
30 квітня - вебінар «Яким має бути інклюзивний...
30 квітня о 12:00 розпочнеться вебінар від Швейцарського-українського проєкту DECIDE «Яким має бути інклюзивний та...
28 квітня 2025
Як Україні виконати вимоги вступу до ЄС у сфері регіональної політики: стратегічні рекомендації
Як Україні виконати вимоги вступу до ЄС у сфері...
Міжнародні експерти Програми «U-LEAD з Європою» підготували підсумковий аналітичний документ «Як виконати вимоги...
27 квітня 2025
Міжнародне партнерство територіальних громад України: дані моніторингу Мінрозвитку
Міжнародне партнерство територіальних громад...
За даними Міністерства розвитку громад та територій України, станом на 1 квітня 2025 року українські територіальні...