Одним із важливих питань у процесі децентралізації є рівень фінансової забезпеченості об’єднаних громад для виконання тих завдань і повноважень, якими вони наділені. Об’єктивним явищем є диференціація фінансового потенціалу громад, в основі якого знаходяться різноманітні чинники, серед яких географічне розташування, історичний розвиток, культурні традиції, наявність економічно активних підприємницьких структур, наявність корисних копалин, промислова та соціальна інфраструктура. Однак, важливо розуміти, яким є фінансове становище громад, оскільки цей аспект визначальний з погляду можливостей для ефективного функціонування та перспектив розвитку громад.
За підсумками І півріччя 2020 року проведено оцінювання та сформовано рейтинг ОТГ за такими фінансовими показниками:
Аналіз проведено у розрізі 872 ОТГ (тб. по тих, які у 2020 році мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом), які згруповано за критерієм чисельності населення, в окрему групу виділено міста обласного значення, у яких відбулася процедура об’єднання чи приєднання згідно Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»:
Таблиця 1.
Групи |
Критерії групування |
Кількість ОТГ |
Загальна чисельність населення в групі ОТГ, тис. осіб |
% від всього населення ОТГ |
Група 1 |
Населення понад 15 тис. осіб |
110 |
2 368,5 |
22,8% |
Група 2 |
Населення від 10 до 15 тис. осіб |
134 |
1 629,7 |
15,7% |
Група 3 |
Населення від 5 до 10 тис. осіб |
277 |
1 944,7 |
18,7% |
Група 4 |
Населення до 5 тис. осіб |
308 |
1 051,3 |
10,2% |
Група 5 |
ОТГ- міста обласного значення |
43 |
3 391,0 |
32,6% |
Разом |
872 |
10 385,2 |
100,0% |
Виходячи із наведених вище показників та критеріїв групування ОТГ, здійснено розрахунки показників місцевих бюджетів по 872 ОТГ за результатами їх виконання у січні-червні 2020 року:
Показник 1. Доходи загального фонду на 1-го мешканця розраховано як співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без урахування трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ. Тобто, у розрахунок включено лише доходи загального фонду, які мобілізуються до бюджету на відповідній території. Цей показник характеризує фінансовий потенціал ОТГ, спроможність забезпечувати громаду за рахунок ресурсів, які генеруються на її території.
За підсумками січень-червень 2020 року до загального фонду бюджетів 872 ОТГ (без урахування трансфертів) надійшло 23,8 млрд гривень. Із розрахунку на одного мешканця середній по всіх ОТГ розмір доходів становить 2 292,2 грн, медіанний показник доходів на одного мешканця – 1 717,9 гривень.
Із 872 ОТГ по 239 громадах (27,4% від загальної кількості) показник доходів на одного мешканця перевищує середній показник по всіх ОТГ.
Середній показник доходів у розрахунку на 1-го мешканця становить:
Показник 2. Видатки загального фонду на 1-го мешканця розраховано як співвідношення обсягу видатків загального фонду до кількості мешканців відповідної ОТГ.
У січні-червні 2020 року із загального фонду бюджетів ОТГ було проведено видатків на суму 35,4 млрд гривень. Середній обсяг видатків по всіх 872 ОТГ із розрахунку на одного мешканця склав 3 408,7 грн, медіанний показник видатків на одного мешканця – 3 244,8 гривні.
Із 872 ОТГ по 337 громадах (38,6% від загальної кількості) показник видатків на одного мешканця перевищує середній показник по всіх ОТГ.
Середній показник видатків у розрахунку на одного мешканця становить:
Показник 3. Видатки на утримання апарату управління у розрахунку на 1-го мешканця визначено як співвідношення обсягу видатків на утримання апарату управління, проведених за рахунок коштів загального фонду, до кількості мешканців відповідної ОТГ. Тобто, показник вказує на те, якою є «вартість» одного працівника управлінського апарату ОТГ для кожного жителя громади (у річному вимірі).
Загалом по 872 ОТГ середній рівень видатків на утримання апарату управління у розрахунку на 1-го мешканця становить 452,6 грн, медіанний показник – 503,4 гривні.
Середній показник видатків на утримання апарату управління у розрахунку на 1-го мешканця становить:
Показник 4. Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/реверсної дотації у доходах загального фонду) розраховано як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету ОТГ з урахуванням базової чи реверсної дотацій, але без урахування субвенцій з державного бюджету.
Дотаційність бюджетів розраховано наступним чином:
Найменш залежними від дотаційних ресурсів з державного бюджету є громади - міста обласного значення з Групи 5, в яких із 43 ОТГ найвищий рівень дотаційності становить лише 23,4%.
У Групі 1 найвищий рівень дотаційності становить 54,7%, крім цього ще у 2 ОТГ він перевищує 50%.
Серед ОТГ Групи 2 – по 9 громадах показник дотаційності перевищує 50% (6,7% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 64,0%.
У Групі 3 по 17 громадах показник дотаційності перевищує 50% (6,1% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 63,6%.
У Групі 4 у 6 громад показник дотаційності перевищує 50% (або 1,9% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 66,0%.
Показник 5. Співвідношення видатків на утримання апарату управління із фінансовими ресурсами ОТГ визначено як співвідношення видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування із сумою доходів загального фонду (без урахування трансфертів з державного бюджету).
В середньому, по всіх 872 ОТГ, середній рівень видатків на утримання апарату управління становить 19,7%.
Середній показник видатків на утримання апарату управління у розрізі Груп становить:
Серед ОТГ Групи 1 налічується 68 ОТГ (61,8% від загальної кількості ОТГ в групі), у яких видатки на управління перевищують 20% від обсягу фінансових ресурсів.
Серед ОТГ Групи 2 у 108 громад показник видатків на управління перевищує 20% (80,6% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі у 7 ОТГ показник перевищує 50%.
У Групі 3 у 235 громадах видатки на управління перевищують 20% від обсягу фінансових ресурсів (84,8% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі у 31 ОТГ показник перевищує 50%.
У Групі 4 кількість ОТГ, у яких видатки на управління перевищують 20% обсягу фінансових ресурсів, становить 294 (95,5% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі у 73 ОТГ показник становить понад 50%.
У Групі 5 кількість ОТГ-міст обласного значення, у яких видатки на управління перевищують 20% обсягу власних доходів, становить 15 (34,9% від загальної кількості ОТГ в групі).
Показник 6. Питома вага заробітної плати у видатках загального фонду визначено як відсоткова частка проведених із загального фонду бюджету видатків на заробітну плату з нарахуваннями до обсягу видатків загального фонду бюджету без урахування трансфертів, перерахованих з бюджету ОТГ до інших бюджетів. Тобто, при розрахунку використано дані щодо обсягів видатків спрямованих на заробітну плату з нарахуваннями (по всіх галузях), а також обсяг видатків загального фонду бюджету без урахування коштів, перерахованих до інших бюджетів у вигляді трансфертів, оскільки ці кошти не були спрямовані на проведення видатків на території відповідної ОТГ, а були використані на утримання установ чи фінансування заходів іншої громади (тієї, яка отримала такі кошти).
Протягом січня-червня 2020 року із загального фонду бюджетів 872 ОТГ було проведено видатків на фінансування заробітної плати з нарахуваннями на суму 26,0 млрд грн, що становить 73,4% від обсягу видатків загального фонду бюджетів ОТГ.
Середній показник питомої ваги заробітної плати у видатках загального фонду становить:
Показник 7. Питома вага капітальних видатків у загальному обсязі видатків визначено як співвідношення капітальних видатків до сумарного обсягу видатків загального та спеціального фонду відповідного бюджету відповідної ОТГ. Обсяги капітальних видатків відображають спроможність ОТГ забезпечувати соціально-економічний розвиток, можливості для реалізації проектів інфраструктурного розвитку, створення матеріальних активів або отримання відповідного соціального ефекту.
За січень-червень по всіх 872 ОТГ середній рівень капітальних видатків становить 9,6%.
Середній показник питомої ваги капітальних видатків у загальному обсязі видатків становить:
Проведений аналіз свідчить про наявність значної диференціації у ресурсному забезпеченні громад. Слід зазначити, що метою децентралізації та головним завданням державної економічної та соціальної політики повинно бути сприяння у підвищенні фінансового потенціалу територій, які цього потребують, та максимально можливе вирівнювання міжрегіональних фінансових диспропорцій з метою забезпечення громадян належним рівнем публічних послуг незалежно від місця їхнього проживання.
Примітка. У розрахунках чисельність населення зазначена з урахуванням внутрішньо переміщених осіб, кількість яких в цілому по Україні становить 1337,4 тис. осіб , у т.ч. в ОТГ, які мають прямі міжбюждетні відносини з державним бюджетом – 270,0 тис. осіб.
Матеріали підготовлено за підсумками виконання бюджетів 872 ОТГ за січень-червень 2020 року, на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Державної статистичної служби України, даних веб-порталу openbudget.gov.ua експертами Програми «U-LEAD з Європою» та SKL International:
Приєднані файли:
Теги:
бюджет аналітика бюджет Віктор Венцель Ігор Герасимчук
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...