Замість громад з низькою спроможністю, Миколаївщина може вибудувати ефективну територіальну основу для місцевого самоврядування
У регіонах триває робота над формуванням моделі адміністративного устрою громад та районів. У Миколаєві відбулося засідання міжвідомчої обласної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Миколаївської області.
Експерт з питань реформи місцевого самоврядування Юрій Ганущак представив аналіз ситуації з формування об’єднаних громад в Миколаївській області. У загальному рейтингу областей щодо створення спроможних громад, Миколаївщина на 11 місці. Діючий перспективний план формування територій громад покриває 83,3% території області. Він передбачає створення 40 ОТГ. В області вже сформовано 41 об’єднану громаду, одна з яких – з центром у місті обласного значення Вознесенськ.
За розрахунками групи експертів геоінформаційного моніторингу реформи децентралізації (функціонує при Мінрегіоні), аналіз спроможності затверджених проектних ОТГ свідчить, що 16 ОТГ (40% від загальної кількості) – мають низьку спроможність (високий рівень дотаційності бюджетів); 10 ОТГ (25%) – середню спроможність (не дотаційні або мають низький рівень дотаційності); 14 ОТГ (35%) – високу спроможність (не дотаційні або бюджети із реверсною дотацією).
«Громади об’єднуються не заради об’єднання, а щоб стати спроможними. Треба впроваджувати реформу так, як передбачає законодавство. Всі громади мають відповідати методиці формування спроможних ОТГ, немає бути неспроможних, а всі приміські території необхідно включити до міських ОТГ, великі периферійні селища та села є потенційними центрами ОТГ», - зазначив Юрій Ганущак.
Він представив також модель адмінтерустрою базового рівня, яка також розроблена за підтримки групи експертів геоінформаційного моніторингу реформи децентралізації: аналіз спроможності затверджених проектних ОТГ. Відповідно до цієї моделі в області передбачено 33 громади: 20 громад (61%) – матимуть високу спроможність (бюджети - не дотаційні, у переважній більшості із реверсною дотацією). 11 ОТГ (33%) – середню спроможність (бюджети - не дотаційні або матимуть низький рівень ротаційності). Всього 2 ОТГ (6%) матимуть низьку спроможність (бюджети дотаційні або матимуть низький рівень дотаційності);
Середні параметри однієї проектної ОТГ:
- чисельність населення — 20,1 тис. осіб (збільшено на 5,5 тис. осіб, порівняно із затвердженим Перспективним планом);
- площа — 727,2 км кв (збільшено на 214,6 км кв, порівняно із затвердженим Перспективним планом);
- кількість органів місцевого самоврядування, що об'єднуються, — 9,5 (збільшено на 2,6, порівняно із затвердженим Перспективним планом).
Порівняльна характеристика запропонованих варіантів формування базового рівня адміністративно-територіального устрою Миколаївської області
Параметри Перспективного плану |
Проект перспективного плану, розроблений ОДА |
Модельний варіант організації місцевого самоврядування на базовому рівні з урахуванням Методики формування спроможних громад |
Кількість проектних ОТГ |
40 |
33 |
Середньостатистичні параметри 1 ОТГ: |
||
|
14,6 тис. осіб (без м. Миколаїв); |
20,1 тис. осіб (+ 5,5 тис. осіб, порівняно із затвердженим Перспективним планом) |
|
512,6 км2 |
727,2 км2 (+ 214,6 км2, порівняно із затвердженим Перспективним планом) |
|
7,8 |
9,5 (+ 2,6 порівняно із затвердженим Перспективним планом) |
Спроможні ОТГ: |
||
|
16 ОТГ (40% від загальної кількості) |
2 ОТГ (6%) |
|
10 ОТГ (25% від загальної кількості) |
11 ОТГ (33%) |
|
14 ОТГ (35% від загальної кількості) |
20 ОТГ (61%) |
За словами експерта, формування моделі адмінтерустрою районного рівня має проводитися на основі моделі адмінтерустрою базового рівня, тобто громад.
«Межі нових районів повинні відповідати межам проектних об’єднаних громад, а не межам існуючих районів. Також потрібно провести аналіз юрисдикції існуючої системи територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Зауважте, що сьогодні відсутні єдині підходи і критерії для формування їх мережі на районному рівні», - додав Юрій Ганущак.
Він навів приклад існуючої ситуації в Єланецькому районі, мешканці якого змушені різні послуги отримувати аж в трьох містах:
- Державної фіскальної служби – у Вознесенському об’єднаному управлінні, яке знаходиться на відстані 44 км від районного центру;
- Пенсійного фонду України – у Новоодеському міжрайонному управлінні, яке знаходиться на відстані 46 км від районного центру;
- Фонду соціального страхування України – у Вознесенському міжрайонному управлінні, яке знаходиться на відстані 44 км від районного центру;
- Національної поліції – у Новоодеському відділі, що знаходиться на відстані 46 км від районного центру;
- Окружного суду – у місті Вознесенськ, що знаходиться на відстані 46 км від районного центру;
- Місцевій прокуратурі – у місті Вознесенськ, що знаходиться на відстані 46 км від районного.
Крім того, жителі Єланецького району отримують послуги в районному центрі – селищі міського типу Єланець, де розміщені територіальні підрозділи наступних ЦОВВ:
- Державної міграційної служби України;
- Державної служби з надзвичайних ситуацій;
- Державної служби зайнятості;
- Державної виконавчої служби;
- Державної казначейської служби України;
- Державної служби статистики;
- Державної служби геодезії, картографії та кадастру.
«Уявіть собі ці скитання з одного міста в інше, коли потрібно отримати ті чи інші послуги. Хто скаже, що в цьому є здоровий глузд? Тому все це треба змінювати. Для цього і впроваджуємо реформу місцевого самоврядування та територіальної організації влади», - наголосив Юрій Ганущак.
Приєднані зображення:
Теги:
Область:
Миколаївська областьДжерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»

Поділитися новиною:
27 квітня 2025
Міжнародне партнерство територіальних громад України: дані моніторингу Мінрозвитку
Міжнародне партнерство територіальних громад...
За даними Міністерства розвитку громад та територій України, станом на 1 квітня 2025 року українські територіальні...
25 квітня 2025
Стратегічне планування в умовах війни: нові виклики - нові зміни
Стратегічне планування в умовах війни: нові...
В умовах повномасштабної війни стратегічне планування набуло нового змісту. За останні більш ніж три роки сотні...
25 квітня 2025
Запобігання та протидія домашньому насильству: Програма Polaris оголосила нові громади-партнерки
Запобігання та протидія домашньому насильству:...
Шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» оголосила результати...
25 квітня 2025
В Парламенті зареєстрували ще один законопроєкт про реформування місцевих держадміністрацій
В Парламенті зареєстрували ще один законопроєкт...
22 квітня 2025 року в Парламенті був зареєстрований депутатський законопроєкт про внесення змін до Закону України...