В умовах створення освітніх округів, мереж опорних шкіл та їх філій підвезення учнів та педагогічних працівників сільської місцевості, що проживають за межею пішохідної доступності до навчальних закладів, до місця навчання (роботи) і додому повинно бути належно організовано і є дуже важливою складовою надання освітніх послуг.
Відповідно до Закону України «Про Освіту», прийнятого у вересні 2017 року, органи місцевого самоврядування (районні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад) повинні забезпечити доступність дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти, а отже забезпечити та фінансувати підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (а у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на колісних кріслах).
Організація перевезень дітей шкільними автобусами здійснюється у відповідності з діючими нормативно-правовими актами України із забезпечення безпеки дорожнього руху, перевезень пасажирів автобусами, зокрема Закону України «Про дорожній рух», Закону України «Про автомобільний транспорт» та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.
Залежно від існуючих інфраструктурних умов, матеріально-технічного забезпечення та фінансової спроможності органи місцевого самоврядування обирають найбільш вигідний та зручний спосіб для забезпечення підвезення учнів та педагогічних працівників. Використовуються шкільні автобуси (власні або на умовах спонсорської допомоги), орендовані транспортні засоби у суб’єктів підприємницької діяльності або орендовані у рад відповідних адміністративно-територіальних одиниць, може використовуватися перевезення учнів на громадському транспорті місцевого сполучення (що, на жаль, є дуже рідкісним, за відсутності належних місцевих транспортних сполучень, доріг та відповідних маршрутів).
Найпоширенішими варіантами для підвезення є використання власного шкільного автобуса, який перебуває на балансі освітнього закладу або засновника закладу освіти.
Перевагами використання шкільного автобуса є те, що він спеціально обладнаний для учнів, постійно їздить по встановленому маршруту саме для потреб підвезення дітей та педагогічних працівників, завжди доступний і окрім регулярних щоденних перевезень до школи та назад може використовуватися також і для підвезення дітей з нагоди позашкільних заходів, урочистих подій, спортивних змагань, для участі в учнівських олімпіадах, здачі ЗНО тощо.
Серед недоліків можна назвати планові витрати, так як експлуатація транспортних засобів потребує як поточних і періодичних витрат на обслуговування, передбачає страхових внесків (за транспортний засіб, за водія), витрат на паливо (що може змінюватися протягом року), плановий технічний огляд, мастильні матеріали, заробітна плата водія (в т.ч. і в канікулярний період чи у дні коли рейсів здійснюється менше), так і позапланових витрат (у разі появи несправностей автобуса чи ДТП), тощо. Також необхідне належне місце стоянки автобуса, забезпечення його технічного обслуговування та необхідних умов для підготовки до рейсів транспортного засобу, проведення щоденного медичного огляду водія і ці турботи та обов’язки покладаються на балансоутримувача автобуса, а отже на місцевий орган управління освітою або на директора школи.
Альтернативою шкільним атобусам для підвезення учнів до школи та назад додому є використання орендованих автобусів і у багатьох областях зустрічаються успішні практики їх використання.
Для використання орендованого транспорту керівник навчального закладу (директор), як замовник транспортних послуг та перевізник (власник транспортного засобу) визначають маршрут перевезення, складають схему маршруту та розклад руху, укладають письмовий договір про перевезення.
Практика показує, що використання орендованого транспорту може бути економніше як в загальних так і в поточних витратах, адже у разі орендованого транспорту ціна зазвичай фіксується на тривалий період часу, вся відповідальність за наявність чи термінову заміну автобуса, водія, технічний стан, огляд, обслуговування, страхування, ведення документації тощо покладаються на перевізника в той час як громада/школа лише користуються необхідними послугами.
Новоствореним об’єднаним громадам, перед якими стоїть питання вирішення підвезення учнів та педагогічних працівників, особливо під час формування шкільної мережі та створення опорних шкіл і філій рекомендується розглядати варіант оренди транспорту для послуг підвезення, якщо для цього є відповідні інфраструктурні та економічні умови, адже за відповідних умов орендований транспорт може бути дуже ефективною та вигідною альтернативою придбанню шкільних автобусів.
З повним текстом огляду законодавства, особливостей організації підвезення школярів та рекомендаціями для органів місцевого самоврядування можна ТУТ
Огляд та рекомендації були створені за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою».
Підготував Дмитро Якимчук, радник з питань децентралізації в секторі освіти Програми U-LEAD з Європою, Відділ секторальних реформ, Південно-Східний регіональний офіс (м.Дніпро).
Приєднані файли:
Теги:
Джерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...
19 листопада 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...