Самодостатні, економічно незалежні об’єднані територіальні громади. Чи можливі вони без, так би мовити, земельної децентралізації? Про це говорять протягом більше двох років відколи реформа стартувала в Україні. Проте кроків у цьому напрямку зроблено небагато, бідкаються очільники ОТГ. Адже управління землями поза межами населених пунктів це не їхні повноваження. І виходить, що й такі довгоочікувані інвестори тікають, бо не мають території для розвитку справи. А ОТГ втрачають гроші у вигляді податків.
Два роки як-от функціонує Вашковецька об’єднана територіальна громада на Сокирянщинні. І два роки питання про передачу земель поза межами населеного пункту не залишає у спокою її очільника. Бо ті перемовини, що велися із інвестором про співпрацю не увінчалися успіхом, – ділянками розпорядитися не можуть. А відтак і фінансово втратили, підрахували в ОТГ.
ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО, ГОЛОВА ВАШКОВЕЦЬКОЇ ОТГ (СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОН): «Ми проводили перемовини із керівниками структур, які можуть розмістити на досить великих площах панелі сонячних батарей, які б давали прибуток не менше, ніж одна автозаправка. Якщо б задіяли ділянку від 5 до 10 га, то це було б десь 400-500 тисяч в рік податку від розташування такого інвестиційно привабливого проекту».
Пішов інвестор і від Недобоївської ОТГ.
ЮРІЙ ЮЗВА, ГОЛОВА НЕДОБОЇВСЬКОЇ ОТГ (ХОТИНСЬКИЙ РАЙОН): «У нас найбільша – це 8 га, де є три невеликих озера. Це одна така ділянка велика, а все решта – 0,50 до 1,5 га максимум. Але, на жаль, ми на них не можемо вплинути. Вони економічно вигідні, тим, що у нас садівництво, овочівництво і тут можна запустити процес переробки. Але стоїмо сьогодні і інвестор відмовляється».
Розбудова індустріальних парків, промислових зон розглядають і у Глибоцькій об’єднаній громаді. Нині вони мають ще й рішення Черепковецької сільської ради про дооб’єднання і планують довибори, аби обрати склад депутатів. Громада збільшиться і ресурси на її утримання і розвиток також. Інвестиції були не те, що зайвими, а вкрай потрібні. Проте навіть оцінити, які ж блага мали би у разі управління землями поза межами населених пунктів, не готові.децентралізація
ГРИГОРІЙ ВАНЗУРЯК, ГОЛОВА ГЛИБОЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ ОТГ: «Як ми можемо порахувати можливість того, чим не можемо управляти. Можливість можна порахувати тільки тоді, коли цей інструмент є у мене в руках. Якщо цього інструменту у мене немає, то питання у підвішеному стані».
Законопрокт 4355 щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель ніяк не ухвалять нардепи, бо доопрацьовують. Але експерти кажуть, його прийняття – нагальне.
ОЛЬГА ЧЕПІЛЬ, ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ АСОЦІАЦІЇ МІСТ УКРАЇНИ: «Саме з цього починався основний посил центральної влади, що земля за межами населеного пункту буде передана у комунальну власність об’єднаних громад. Саме у власність, не в управління. У зв’язку з цим є нагальна потреба дотримання обіцянок влади, адже якщо влада виступає партнером ОТГ, то відповідно партнери повинні дотримуватися правил гри, які вони встановили на початку».
Поки що ж правила інші, кажуть в об’єднаних громадах.
ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО, ГОЛОВА ВАШКОВЕЦЬКОЇ ОТГ (СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОН): «Фактично структури Дежкомзему, Держгеокадастру можуть виділити, умовно кажучи, якусь земельну ділянку невідомій особі, яка завтра поставить нас перед фактом, без погодження із радою, без надання рішення і позиції».
У Головному управлінні Держгеокадастру в Чернівецькій області зазначають, працюють відповідно до 122 статті Земельного кодексу України, яка і передбачає, хто може приймати рішення про надання земельної ділянки.
ОЛЕКСАНДР РУПИШЕВ, ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА ГУ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ В ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ: «Вимогами зазначеної статті якраз і передбачено перелік тих земельних ділянок, а також випадки, коли розпоряджається кожен орган місцевого самоврядування. Місцеві ради розпоряджаються в межах населених пунктів, а також за межами населеного пункту, де розташовані об’єкти комунальної власності. Положеннями цієї статті не передбачено погодження під час розпоряджень с/г земель з органами місцевого самоврядування, нема такого алгоритму, за яким ми мали б отримати їх погодження».
Проте, коли це питання буде врегульоване, не беруться прогнозувати навіть парламентарі. Та переконані, зміни близько.
МИКОЛА ФЕДОРУК ГОЛОВА ПІДКОМІТЕТУ З ПИТАНЬ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ТА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ ВРУ, НАРДЕП: «Все так як є, не може бути, мають бути зміни».
14 May 2025
Уряд виключив чотири непрацюючі індустріальні парки з реєстру
Уряд виключив чотири непрацюючі індустріальні...
Кабінет Міністрів України 13 травня ухвалив рішення про виключення чотирьох індустріальних парків із Реєстру...
14 May 2025
Реформа управління публічними інвестиціями: роль місцевого самоврядування
Реформа управління публічними інвестиціями:...
Одна із важливих реформ в Україні - це реформа управління публічними інвестиціями (УПІ). Зміна підходів до управління...
14 May 2025
Управління публічними інвестиціями: опубліковано порядки роботи з інвестпроєктами
Управління публічними інвестиціями:...
Кабінет Міністрів України опублікував порядки роботи з проєктами в рамках реформи управління публічними інвестиціями...
14 May 2025
Наказ Мінфіну №222: що він означає для місцевих бюджетів громад - інфографіка
Наказ Мінфіну №222: що він означає для місцевих...
Які саме напрями фінансування передбачені у Наказу Мінфіну №222 «Про внесення змін до Типової програмної класифікації...