Об’єднатися, щоб розвиватися, а не виживати. Таким принципом скористалися десятки сіл і міст України в рамках децентралізаційного процесу, який вже більше року гуде на просторах нашої країни. Правильні акценти та розуміння реформи місцевого самоврядування є запорукою вдалої стратегії розвитку та процвітання. Стратегії на майбутнє.
Саме такі акценти ставили перед собою керівники Глибоцької об’єднаної територіальної громади, коли першими входили в безповоротний процес змін під назвою «децентралізація». Скористатися можливість розвинути власну економіку в селах, які вважають депресивними, є завданням нелегким. Але можливим до виконання.
Про плюси й мінуси децентралізаційного процесу, розвиток невеликої громади та амбіційні плани на майбутнєкореспондент БукІнфо дізнавався в голови Глибоцької ОТГ Григорія Ванзуряка.
- Пане Григорію, процес децентралізації в Україні сколихнув населення і, як завжди, поділив людей на два табори: одні «за», інші «проти». Однак процес пішов. Чому, на Вашу думку, чому сьогодні об’єднанню територіальних громад альтернативи нема?
- Про зміни у місцевому самоврядуванні говорили давно, вже 24 роки. Кожен, хто приходив на хвилях революції, заявляв про необхідність скасування райдержадміністрацій. Однак, коли приходили до влади, то в кожного з’являлися зовсім інші думки. Один знайомий професор, перефразовуючи російську приказку, мені казав, що «думку визначає місце, де ти сидиш». Тобто попередні свої слова забувають і вже у привладних кріслах починають робити зовсім інші речі.
Чому децентралізація? Ми в Україні декілька разів міняли владу як революційними, так і конституційними методами, але до влади приходять все одно «не ті люди». Це означає, що потрібно міняти систему. Концепція децентралізації говорить про те, що об’єднані територіальні громади отримують статус міста обласного значення. Вони виходять з-під порядкування райдержадміністрації і мають прямі бюджетні відносини з Кабінетом міністрів, вільні у своєму розвитку й русі. Мають право брати зовнішні запозичення. Тобто свободи в ОТГ стає набагато більшим. Вони з процесом забезпечені надходженням державних податків, але відсоток з них залишається на місці для свого внутрішнього розвитку.
Одним з принципів децентралізації, зокрема, таку ідеологію підтримує експерт Анатолій Ткачук, є шлях європейських країн. У Європі основний податок, який надходить в муніципалітети, є податком на доходів фізичної особи. Тобто чим більше людей працює на цій території, чим більше малого й середнього бізнесу, малих фірм, тим більше розвивається муніципалітет. Мер міста зацікавлений у розвитку через сприяння бізнесу, бізнес теж зацікавлений, бо отримує геометричну прогресію.
Коли ми в перші дні лише обговорювали процес децентралізації, люди стурбовано говорили про землю. Проте Анатолій Ткачук тоді зазначав, що в Європі земля є лише інструментом для доходу, а не основним джерелом надходжень муніципалітету. Тому найпершим, що має бути, це розвиток робочих місць, розвиток бізнесу.
В Глибоцькій об’єднаній територіальній громаді процес децентралізації виник як філософія власного розвитку і, я би сказав, як принцип через багаторічне недофінансування громади, яка має власні доходи. Другий момент - об’єднання цікаве тоді, коли збігаються інтереси. Глибока захотіла, щоб той ресурс, який постійно забирався, лишався на місці, а суміжна сільська рада, яка була депресивною і найслабшою по податках, захотіла власного розвитку, бо набридло таке життя. Саме це і зумовило співпрацю та об’єднання.
- Стосовно ролі обласної влади в процесі децентралізації. Яку роль відіграє і яку повинна грати обласна держадміністрація та облрада?
- Скажу так, у тій сутності, в якій вони є, обласні органи влади відмирають. Це органи, які найближчим часом припинять своє існування. Просто вони не хочуть з цим змиритися і надіються переродитися у деяких функціях. Такі органи у системі децентралізації залишаються, однак у них вже зовсім інші функції. Багато функцій, які мають облдерж- та райдержадміністрації, зокрема, доступ до бюджету, вони вже не матимуть.
Минулого року я був у Німеччині і я був приємно здивований, коли голова районної ради, він же й голова РДА, бо там немає дуалізму на рівні району, сказав таке: «Ми працюємо задля громад». Виявляється, що кожна громада фінансує утримання своєї райради з власного бюджету, щоб ті виконували певні функції, а саме екологічну, земельну, транспортного сполучення та соціального забезпечення. Цей принцип, думаю, найближчим часом буде і в нас (…) Повну версію читати ТУТ.
Share the news:
13 November 2024
27 листопада - десятий діалог «Децентралізація...
27 листопада о 13:00 у пресцентрі Українського кризового медіа-центру відбудеться десятий із серії публічних діалогів...
13 November 2024
Аналіз проекту Державного бюджету на 2025 рік, підготовленого до другого читання
Аналіз проекту Державного бюджету на 2025 рік,...
9 листопада Кабінет Міністрів України подав до Верховної Ради України проект Закону про Державний бюджет України на...
13 November 2024
В Україні затверджено Державний стандарт нової...
Соціальна послуга передбачає два етапи, реалізація заходів програми соціального відновлення (перший етап) та...
13 November 2024
Структура ОМС: порядок внесення змін (відеоурок)
Структура ОМС: порядок внесення змін...
Відеоурок від Програми USAID DOBRE роз’яснює алгоритм дій ОМС за необхідності внесення змін до їх структури та штатів...