10 June 2025
Decentralization
+
Using cookies
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. By pressing "Allow" you agree to our use of cookies. You can change your cookie settings at any time.
Allow
«Не тільки захищає, а й надихає». Як у ліцеї Полтави обладнали сучасне шкільне укриття
«Не тільки захищає, а й надихає». Як у ліцеї Полтави обладнали сучасне шкільне укриття

Авторка: Марія Булейко (Марковська)


Під час нашої розмови повітряна тривога в Полтаві лунає двічі. Так, говорять, тут постійно.

Учні та учениці ліцею № 33 спускаються в новеньке укриття, яке нещодавно відремонтували та обладнали за кошти місцевого бюджету та Швейцарсько-українського проєкту DECIDE.

Загалом, ситуація зі шкільними укриття в громаді – непогана.

«Понад сто шкільних укриттів громади взяті на облік. Здебільшого заклади освіти проводить навчання в змішаному та очному форматах. А ті, які не мають можливості облаштувати укриття, підписують договори про оренду укриття з іншими установами поблизу. Звісно, на початку повномасштабного вторгнення ситуація була значно гіршою: укриттів було менше, а ті, які були, – у гіршому стані. За цей час практично у всіх закладах освіти провели ремонти. І зараз у більшості закладів укриття – у хорошому стані. Ми дбаємо про безпеку дітей і щоб їм у цих укриттях було комфортно», – говорить Сергій Габрусь, головний спеціаліст Департаменту освіти Полтавської міської ради.

Нині й у ліцеї № 33 є абсолютно всі умови для перебування: від опалення, освітлення та водопостачання до сучасних столів, ліжок, планшетів і спортивного інвентарю (і це далеко не все). Але так було не завжди. На початку повномасштабного вторгнення росії це укриття було своєрідним складським приміщенням.

У цьому тексті читайте, як та чому все змінилося, як укриття виглядає зараз, що про це говорять учні та як їм вдалося зробити свій вклад в облаштування укриття.

 

Як усе починалося

 

На території школи є кілька укриттів, зокрема, те, що має статус протирадіаційного. На початку повномасштабного вторгнення там вирішили навести лад самотужки: знесли старі меблі, відремонтувати туалети, побілили стіни, виклали лінолеум, батьки принесли обігрівачі. Робили все, щоб діти мали змогу навчатися, а жителі мікрорайону – спускатися за потреби.

Це укриття використовували впродовж року. Навчалися в змішаному форматі, адже в школі – 1030 учнів і учениць, а укриття – усього 280 квадратних метрів.

У 2023 році в Полтаві дізналися про «DECIDE. Відбудова. Ініціатива з відновлення шкіл» – не гаючи часу, подали заявку на отримання грантових коштів.

«Ми подавали декілька проєктів, три ліцеї. Але відібрати треба було один, який найкраще б відповідав усім умовам і вимогам. Приміщення в 33 ліцеї ідеально підходило за характеристиками. А головне – у ньому навчається багато дітей, у них справді є потреба в укритті, тому що навчання можливе лише у дві зміни», – пояснює Роман Черкун, виконувач обов’язків директора комунальної організації «Інститут розвитку міста Полтава» Полтавської міської ради.

Ремонт вирішили робити в іншому укритті – розміром 315 квадратних метрів – саме воно відповідало всім вимогам.

 

Укриття до ремонту

 

«Це укриття ми ніколи не використовували. Опалення не було, там було холодно, волого й багато зайвих речей, які зносили туди ще з 1985 року. Туалети були, але ніколи не експлуатувалися», – розповідає Наталія Кікоть, директорка ліцею.

Так, на ремонт і облаштування укриття DECIDE виділив 2 мільйони 263 тисячі гривень, а місто – понад 6 мільйонів 20 тисяч гривень. Представники Департаменту освіти та Інституту міста говорять, що з виділенням такої суми взагалі не було проблем. Адже освіта для громади – пріоритет.

 

Яким стало укриття та яка ситуація в громаді

 

«Памʼятаю, у жовтні, під час канікул, мені повідомили, що укриття ремонтуватимуть. Звісно, ми чекали на це і просили про капітальний ремонт приміщення в міста, але тоді ще не розуміли, який це буде масштаб. Тому що те, що, зрештою, зробили – це величезний обсяг робіт», – ділиться Наталія Кікоть.

Насамперед з укриття винесли все зайве. Провели капітальний ремонт: вирівняли стелю, підлогу, відремонтували стіни, замінили двері, заклали вікна, провели опалення, електрику, встановили вентиляцію і провели інтернет.

«Вентиляція була особливо важливою, бо коли там перебуває понад 200 людей – дуже складно дихати, особливо під час спеки надворі. Також відремонтували туалети із дотриманням принципу інклюзивності. А ще встановили пандус, якщо людині з інвалідністю треба буде спуститися в укриття. Водночас для дітей, які мають проблеми із зором, встановили тактильні індикатори пішохідних зон», – розповідає директорка ліцею.

 

Укриття після ремонту

 

Також є аварійне освітлення: генератор, інвертор і чотири акумулятори на випадок відімкнення світла, що автоматично перемикаються, і світло подається безперебійно. А ще є стрічки, які вказують у бік евакуаційних входів і виходів, LED-лампи, спотові лампи, які повертаються в потрібному напрямку, ліхтарі.

Окрім усього є, два проєктори, два екрани, 21 ноутбук, 30 планшетів, 3D-принтер, кольоровий принтер, книги, ігри, триярусні ліжка, постільна білизна, матраци, подушки, медична шафа, кулери з водою, фліпчарти, столи, які регулюються.

 

Учні й учениці в укритті після ремонту

 

Приміщення – суцільне, із зонуванням – для цього встановлені перегородки у вигляді шаф. За пропозицією та оформленням DECIDE назва простору в укритті – «Освітній хаб». У школі говорять, це виправдано – простір став більше, ніж укриттям.

«Розумієте, в укритті створені всі умови, щоб можна було не тільки навчатися і мати відповідний результат, а й щоб навчання та умови перебування приносили задоволення», – переконує Наталія Кікоть.

 

Учні й учениці в укритті після ремонту

 

У громаді говорять, загалом обійшлося без викликів під час ремонту, однак було нелегко.

«Це колосальна робота, яка потребувала постійного включення і роботи в тандемі. Інститут розвитку міста координував проєкт – займався звітністю, представники щотижня виїжджали на об’єкти й оновлювали інформацію. Адміністрація школи та підрядник виконували свою роботу, а ще співпрацювали з Управлінням капітального будівництва як замовником.

 

Укриття після ремонту

 

Наразі, з огляду на масштаби обох укриттів, перші-шості та одинадцяті класи навчаються постійно офлайн. Інші класи працюють у змішаному форматі – тиждень через тиждень. Директорка також додає, що коштом місцевого бюджету зараз будують третє і четверте укриття на території школи, щоби всі учні з вересня навчалися офлайн.

 

Учні й учениці в укритті під час уроку

 

Які відгуки та що запропонували учні в межах мінігранту

 

«Попри страх і повітряні тривоги, я помічаю, що діти відчувають себе спокійно й у безпеці в укритті. Вони знають, чим там зайнятися, ми не відриваємося від освітнього процесу і продовжуємо уроки. Що найцікавіше і як би це абсурдно не звучало, навіть коли немає тривог, учні й учениці просяться в укриття», – розповідає Павло Нерко, вчитель інформатики та робототехніки.

Павло також розказує, що в програмі з робототехніки він часто показує 3D-моделювання і друк на 3D-принтері, тому обладнання дуже допомагає. А ще для моделювання в пригоді стають планшети.

«Учнівству дуже подобається, що уроки відбуваються більш інтерактивно. І хоч в укритті немає природного освітлення, штучне освітлення додає більше уваги і сконцентрованості на процесі. Тому наш освітній хаб не тільки захищає, а й надихає. Це дуже крутий проєкт, який багато в чому допоміг. Маємо надію, що коли закінчиться війна, це буде просто додатковий класний простір», – говорить Павло Нерко.

 

Учні й учениці – в укритті

 

Директорка ліцею додає, що простір в укритті й зараз використовують не лише під час повітряної тривоги. Там започаткували проведення тематичних зустрічей, наприклад, з паралімпійцями, громадськими організаціями чи представниками бібліотеки.

«В новому укритті стало набагато комфортніше і зручніше навчатися, у нас з’явилося більше простору, необхідне сучасне обладнання для уроків. Тобто тепер освітній процес відбувається максимально зручно, у безпеці й комфорті», – говорить Аліса Алєксєєва, учениця 8 класу.

 

Учні й учениці в укритті після ремонту

 

Михайло Свирський, учень 6 класу, додає:

«Ми дуже задоволені, що в нас є такий хаб, – не тільки для навчання, а і для відпочинку. Тепер є можливість проводити уроки, не втрачаючи знання через повітряні тривоги. Тут є все необхідне для навчання. Але найбільше нам подобається те, що зону для перерв ми зробили самі».

Ідеться про те, що DECIDE, окрім усього, оголосив надання мінігранту в розмірі 50 тисяч гривень. Спочатку експерти вчили учнів писати проєкти, а потім відбувалося справжнє голосування серед учнівства. Мета – залучити учнів до наповнення простору в укритті та зробити так, аби вони відчували його своїм.

 

Під час голосування

 

«Навчання було дуже корисним для нас. Ми отримали важливі уміння, як-от визначити мету й цілі, які стануть у пригоді як для написання шкільних проєктів, так і в дорослому житті», – впевнена Аліса.

 

Під час навчання

 

Серед пропозицій учнів і учениць – музичний куточок, простір для відпочинку та Crazy Room – простір для перерв зі спортивним та ігровим приладдям.

«Робота над проєктами захопила всіх учасників. Голосування відбувалося демократично. І я, як голова рахувальної комісії, можу впевнено сказати, що все було прозоро та справедливо. Учасники й учасниці мали рівне право голосу, а підрахунок результатів відбувався чесно», – говорить Альона Засенко, учениця 10 класу.

 

Під час презентації проєктів

 

Зрештою, перемогу здобув проєкт Crazy Room.

«Спочатку ми не могли обрати, що хочемо, але проаналізували й зупинилися на просторі, у якому можна відпочити та відволіктися від війни», – додає Михайло.

Так, у просторі в укритті зʼявилися боксерська груша, настільний футбол та м’ячі, на яких можна посидіти або пострибати.

«Що найцікавіше, виграв проєкт, який створювали в той час п’ятикласники, наймолодші. Тому що вони настільки якісно провели агітацію, приходили в кожен клас і розповідали про свою ідею, що навіть старшокласникам найбільше сподобався саме їхній проєкт», – додає директорка ліцею.

Учні й учениці наголошують, що важливо, що до їхньої думки дослухалися та дали їм право вибору.

«Діти обрали те, що цікаво саме дітям. Ми точно краще знаємо, чого хочемо, ніж дорослі», – доповнює Михайло.

 

Чому на сьогодні важливо мати сучасні укриття

 

«Кожна людина заслуговує на те, щоби почуватися в безпеці. Тому мати сучасні укриття – це дуже важливо», – переконана Аліса.

Павло Нерко говорить, що дітям і вчителям складно витримувати такі умови – вічна біганина під час тривог, стресові умови для викладання і сприйняття інформації, погані особисті та загальні новини.

«Сучасні ж укриття, окрім безпеки, мають занурювати дітей в інші умови, відірвані від реальності. Круто, що нові освітні простори в укритті є місцями для розширення можливостей», – говорить Павло Нерко.

 

Укриття після ремонту

 

Директорка вважає, що турбуватися про ментальне здоров’я дітей і вчителів під час війни – це одне із завдань адміністрації шкіл та громад.

«Інколи, коли тривога довго, й, наприклад, учнівство проводить цілий день в укритті, вони трішечки навіть забувають про те, чому вони тут. Бо відчувають себе в безпеці. Також важливо, що в безпеці дітей впевнені їхні батьки. Навіть коли ми переводили школу на дистанційне навчання через постійні загрози замінувань, батьки казали: «А може, краще б вони були в школі? Там вони точно перебувають в укритті». Звісно, важливо й те, що освітній процес продовжується. Тому що за період ковіду й повномасштабного вторгнення, ми маємо великі освітні втрати», – завершує Наталія Кікоть.

Views: 804
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: DECIDE: VIDBUDOVA
Read more: