Робоча група з розробки комплексного плану просторового розвитку: що та як робити?

Комплексні плани просторового розвитку стають обов’язковими для всіх територіальних громад з 1 січня 2025 року. Проте багато громад застрягли на підготовчому етапі розроблення цієї документації. Головною рушійною силою у процесі створення комплексного плану є Робоча група. Щоб допомогти громадам прискорити впровадження просторового планування, експерти Програми USAID АГРО та ГО «Асоціація фахівців землеустрою України» підготували роз’яснення щодо діяльності робочої групи у межах формування завдання на розроблення комплексного плану просторового розвитку.


Робоча група: що це та коли вони створюється?

Необхідність створення Робочої групи залежить від того, яким шляхом формується завдання на комплексний план.

Таких шляхів є два:

  • Якщо у громади є затверджена та актуальна концепція інтегрованого розвитку – вона стає його основою. І тоді Робоча група не потрібна. Проте цей шлях підійде лише для тих небагатьох громад, які мають затверджену концепцію інтегрованого розвитку.
  • Якщо ж такої концепції немає або вона неактуальна (наприклад, охоплює не всю територію громади або з моменту її затвердження в громаді відбулися істотні зміни) чи не затверджена, то завдання на комплексний план формується шляхом громадських обговорень. І тоді має бути створена Робоча група.

Робоча група – тимчасовий консультативно-дорадчий орган виконавчого органу відповідної місцевої ради, де відбувається розроблення комплексного плану. Вона забезпечує проведення та опрацювання результатів громадського обговорення, яке відбудеться у межах формування завдання.

 

Склад робочої групи

Увійти до складу робочої групи мають зацікавлені у розвитку громади сторони, а набір членів робочої групи повинен бути відкритим і прозорим, забезпечуючи можливість для всіх бажаючих стати частиною її діяльності. Вимоги до персонального складу, а також терміни і зразки заяв про включення до робочої групи мають бути зазначені у рішенні про розроблення комплексного плану.

Термін прийому заяв має складати не менше, ніж 10 робочих днів з дня публікації рішення на офіційному веб-сайті відповідної громади.

До складу робочої групи можуть входити представники місцевих рад, їх виконавчих органів, органів державної влади, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів самоорганізації населення, громадських організацій, інших заінтересованих сторін, які мають легітимний інтерес у розвитку громади.

Основні вимоги до складу Робочої групи:

  • Чисельність: від 5 до 21 особи включно.
  • Кількість членів: непарна.
  • Максимальна частка представників місцевої ради та виконавчих органів: 50% складу + 1 особа.
  • Кожен населений пункт громади повинен мати свого представника у робочій групі (проте один член може представляти декілька суміжних сіл та селищ).

Склад робочої групи, а також положення про діяльність групи має затвердити виконавчий орган ради, де відбувається розроблення комплексного плану.

 

8 завдань робочої групи

Які завдання має виконати Робоча група та головне – як?

Завдання 1: визначити перелік основних зацікавлених сторін у розвитку територіальної громади.
Саме ці зацікавлені сторони далі мають стати учасниками стратегічної сесії, як обов’язкового заходу з формування завдання.

Завдання 2: визначити тематичні напрями обговорення на стратегічній сесії відповідно до складу та змісту комплексного плану.

Щоб визначити ці тематичні напрямки, треба оцінити сильні та слабкі сторони громади, а також її можливості та загрози, провівши SWOT аналіз. Після цього, на основі матриці SWOT-аналізу, з метою визначення ключових стратегічних рішень для планування, а також оцінки того, як ці рішення можуть вплинути на можливі сценарії такого розвитку, можна провести аналіз взаємозв’язків між внутрішніми і зовнішніми чинниками – TOWS-аналіз.

Тематичні напрями обговорення на стратегічній сесії мають в загальному відповідати розділам комплексного плану, які регламентуються, зокрема, у ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні».

Завдання 3: обговорити загальні пріоритети розвитку громади.

Якщо у громади відсутні актуальні документи стратегічного планування, робоча група має обов’язково забезпечити обговорення загального розвитку. А якщо такі документи є,  то обговорення пріоритетів розвитку може відбутися на розсуд робочої групи.

У процесі обговорення розвитку громади треба сформувати загальне бачення перспектив розвитку, перелік пріоритетів довгострокового розвитку, визначити основні заходи щодо сприяння залученню інвестицій, поліпшення умов життєдіяльності та економічної діяльності у громаді.

Завдання 4: опрацювати пропозиції, надані фізичними та юридичними особами.

Збір пропозицій від фізичних та юридичних осіб є обов’язковим компонентом у процесі формування завдання. Інформація щодо початку їх збору має бути висвітлена на офіційному веб-сайті місцевої ради.

Початок збору пропозицій має відраховуватися з наступного робочого дня після такої публікації та тривати не менше, ніж 15 робочих днів. Важливо, що останній день реєстрації пропозицій повинен бути не раніше, ніж за 5 робочих днів до проведення громадських обговорень з формування завдання.

Завдання 5: організувати стратегічну сесію з формування завдання.

В залежності від кількості населення громади, її планувальної організації, робочою групою може бути передбачено проведення однієї або кількох сесій. При цьому, остання має бути визначена як основна.

Серед учасників однієї стратегічної сесії можуть бути присутніми не більше, як 1/3 членів робочої групи. Під час такої сесії члени робочої групи мають представити узагальнені результати зібраних пропозицій від фізичних та юридичних осіб, які надійшли раніше.

Завдання 6: узагальнити напрацювання стратегічної сесії.

Результати сесії та коментарів до неї робоча група оформлює у вигляді протоколу. Він має бути розміщеним на веб-сайті замовника документації із відкритим доступом коментування на термін не менш як 10 робочих днів.

Завдання 7: підготувати проект завдання на розроблення комплексного плану.

Проект завдання має містити напрацювання стратегічної сесії і пропозицій фізичних та юридичних осіб, а за формою відповідати додатку А. ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні».

Завдання 8: схвалити завдання на розроблення комплексного плану.

Завдання вважається схваленим, якщо за нього проголосувало не менш як 2/3 затвердженого складу членів робочої групи. Після схвалення завдання погоджується уповноваженим представником робочої групи (зазвичай – головою), керівником місцевого уповноваженого органу містобудування та архітектури і затверджується керівником виконавчого орану сільської, селищної, або міської ради.

Нарешті, після публікації затвердженого завдання на офіційному веб-сайті місцевої ради можна розпочинати проведення тендерних закупівель щодо розроблення комплексного плану.

Отже, робочій групі належить виконати чимало не складної, але дуже клопіткої роботи. Але яка це велика честь - робити те, що змінить майбутнє громади, забезпечивши її сталий розвиток. Час діяти вже зараз, щоб досягти змін, які залишаться у спадок наступним поколінням.

 

Корисні посилання: Посібники з просторового планування

Автоматизована онлайн-форма для розробки технічного завдання з розроблення комплексних планів просторового розвитку

27.11.2024 - 14:11 | Views: 88
Робоча група з розробки комплексного плану просторового розвитку: що та як робити?

Tags:

spatial planning

Source:

Read more:

27 November 2024

Зміни до Положення про атестацію педпрацівників: на що чекати освітянам

Зміни до Положення про атестацію...

Автор: Сергій Яцковський, національний експерт з місцевого самоврядування Проєкту DECIDE Відповідно...

27 November 2024

Послуга «Патронат над дитиною»: як залишити дитину в сімейному середовищі

Послуга «Патронат над дитиною»: як залишити...

Патронат над дитиною — це послуга в громадах, завдяки якій діти залишаються в сімейному середовищі навіть тоді, коли...

27 November 2024

27 November 2024

Де знайти «зайвий» мільйон євро? Інтерв’ю голови громади

Де знайти «зайвий» мільйон євро? Інтерв’ю...

Голова Великоберезнянської громади Закарпатської області Богдан Кирлик про те, як подвоїти бюджет громади й будувати...