Автори: Андрій Швадчак, Михайло Коханій, експерти Проєкту DECIDE
У 2016 році в межах реформи децентралізації фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти перейшло з державного на місцевий рівень. Відповідно до затвердженої концепції реалізації державної політики у сфері П(ПТ)О видатки на підготовку фахівців у закладах освіти мали здійснюватися з обласних бюджетів або бюджетів міст обласного значення — в залежності від розташування закладу. Поряд з перерозподілом фінансування, невід’ємною частиною реформи мала стати й передача майна закладів у власність територіальних громад відповідних областей або міст.
З моменту прийняття рішення минуло майже 8 років, але суттєвого прогресу у передачі майна не відбулося. Згідно з даними Урядового порталу, з 2016 року Кабінетом Міністрів України було прийнято рішення про передачу майна понад 200 закладів П(ПТ)О. Проте перереєстровано у комунальну власність було трохи більше чверті – 57 закладів (Рис.1). Водночас, ще півтисячі закладів П(ПТ)О стикнулися з проблемами, які гальмують процес їхньої передачі.
Рис.1. Динаміка передачі ЗП(ПТ)О з державної у комунальну власність
Швейцарія підтримала Уряд України у реформуванні професійної освіти. У 2024 році Швейцарсько-український проєкт DECIDE в межах напряму «DECIDE: ПРОФТЕХ» розпочав, зокрема, сприяння процесу передачі закладів П(ПТ)О з державної у комунальну власність. Масштабна робота за напрямом розпочалася у квітні-травні 2024 року, коли експерти проєкту у співпраці з фахівцями Міністерства освіти і науки України та обласних департаментів освіти і науки зібрали та проаналізували дані щодо статусів та проблематики передачі закладів з усіх регіонів країни (за винятком тимчасово окупованих територій). Результати аналізу допомогли виявити ключові перешкоди, з якими зіштовхуються заклади П(ПТ)О в процесі передачі (Рис.2).
Рис. 2. Поширені проблеми при передачі ЗП(ПТ)О з державної у комунальну власність
Що важливо. Вже зараз можна виокремити найтиповіші помилки щодо передачі майна.
Пропонуємо розглянути найтиповіші з них та проаналізувати підходи, які дозволяють їх уникнути у майбутньому.
Відсутність або необхідність актуалізації наказу про закріплення майна. Ця проблема характерна для більш як 15% закладів П(ПТ)О. Майно, яким користуються заклади освіти, знаходиться у власності держави. Відповідно до вимог статті 49 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», а також задля впорядкування обліку державного майна, воно закріплюється за закладами на праві оперативного управління на підставі відповідного наказу МОН. При цьому, будь-які фактичні зміни у складі такого майна, як-от взяття на баланс, вибуття з користування через приватизацію або списання, вимагають звернення закладу до МОН щодо внесення змін в наказ про закріплення майна.
Право оперативного управління майном, як і право власності, є речовим правом, що підлягає реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. При цьому, підставою для реєстрації такого права за закладом є наказ МОН про закріплення майна. Тож відсутність або необхідність актуалізації цього наказу безпосередньо пов’язані з іншою проблемою — незареєстрованими правами на нерухоме майно, що притаманно більш ніж 10% закладів.
Закріплення майна за закладом або внесення змін до відповідного наказу МОН здійснюється виключно за наявності відомостей про майно, яке перебуває на балансі закладу, в автоматизованій системі «Юридичні особи». Ця система слугує для обліку та інвентаризації державного майна. Відомості про майно закладів П(ПТ)О подаються у складі звіту за формою №2б(д) в електронному та паперовому вигляді щоквартально. Але згідно з даними обласних департаментів (управлінь) освіти і науки більше 6% закладів професійної (професійно-технічної) освіти не подали звіти з актуальними відомостями про майно, що ускладнює подальшу процедуру передачі цих закладів у комунальну власність. Варто відмітити, що на сайті МОН міститься окремий розділ з методичними рекомендаціями для допомоги закладам П(ПТ)О при роботі з АС «Юридичні особи» для формування звітів.
Загалом, майже третина (32%) закладів П(ПТ)О, які підлягають передачі з державної у комунальну власність, вже зіштовхнулися з проблемами, пов’язаними з майном. При цьому, вони можуть виникнути на будь-якому етапі передачі у комунальну власність — як при підготовці документів для опрацювання МОН, так і при підготовці акта приймання-передачі цілісного майнового комплексу. Тож закладам необхідно якнайшвидше актуалізувати відомості про своє майно для його закріплення та подальшої реєстрації. Але варто відмітити, що частина цих закладів вже звернулася до МОН з відповідними зверненнями, які розглядаються в порядку їх надходження поряд з аналогічними зверненнями від інших закладів освіти.
Дотичною проблемою є відчуження частини майна закладів в приватну власність. Така ситуація виникла у щонайменше 7% закладів П(ПТ)О та часто стосується приватизації житлового фонду в 2000-х роках або й раніше. Такі об’єкти продовжують «висіти» на балансі закладів, які обмежені в можливості їхнього списання відповідно до освітнього законодавства. Наразі єдиною рекомендацією МОН щодо вирішення проблеми приватизованого майна закладів П(ПТ)О є звернення до правоохоронних органів щодо встановлення обставин відчуження цих об’єктів та притягнення винних осіб до відповідальності. Проте очікування результатів розслідувань в таких кримінальних провадженнях може тривати роками. Тож експертна група Швейцарсько-українського проєкту DECIDE надала пропозиції Міністерству освіти і науки України задля вирішення проблеми приватизованого житла, зокрема щодо впорядкування процедури його списання.
Ще понад 13% закладів зіштовхнулася з проблемами, вирішення яких залежить від органів місцевого самоврядування (ОМС). Передусім, йдеться про необхідність внесення змін до рішень про надання згоди на прийняття закладів П(ПТ)О у власність територіальних громад.
Відповідно до положень Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» та вимог Міністерства освіти і науки щодо оформлення матеріалів, які подаються для передачі закладів, в рішенні ОМС зі згодою про прийняття цілісних майнових комплексів державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти необхідно зазначити, що «об’єкт (цілісний майновий комплекс закладу професійної (професійно-технічної) освіти) з правами юридичної особи включно буде використано за цільовим призначенням та не буде відчужено його у приватну власність».
Але на практиці не всі обласні ради погоджуються із такою вимогою та ігнорують її при прийнятті рішень, вносячи окремі застереження (наприклад, замінюють формулювання на «окрім приватизованого житлового фонду» або «порушити перед Кабінетом Міністрів України та МОН клопотання щодо передачі…»). Нині така проблема характерна для закладів Київської, Запорізької, Миколаївської, Чернігівської, Сумської, Харківської та Хмельницької областей.
Відповідним обласним радам слід переглянути свої рішення задля розблокування процедури передачі закладів. Крім того, для частини закладів досі відсутнє рішення ОМС щодо їх реорганізації шляхом перетворення для завершення процедури передачі у комунальну власність.
До неврегульованих питань, які зустрічаються при підготовці пропозицій з передачі закладів, слід віднести неналежне оформлення та утриманням земельних ділянок закладів. Зокрема:
Причинами означених проблем є несвоєчасне виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, невнесення інформації до Державного земельного кадастру, невжиття заходів, спрямованих на державну реєстрацію закріплених земельних ділянок. Також на кадастрових планах земельних ділянок часто не відображено контури об’єктів нерухомого майна, що йде у розріз з положеннями Закону України «Про державний земельний кадастр».
Експертна група Проєкту DECIDE виявила й інші помилки, яких часто припускаються при передачі закладів освіти. Серед них:
Ця інформація, а також результати аналізу інших даних щодо ЗП(ПТ)О, які підлягають передачі або вже передані у комунальну власність, лягли в основу інтерактивного дашборду, за допомогою якого можна дізнатися статус, актуальний етап передачі та проблематику закладів по всій Україні.
Отже, як недопустити накопичення проблем та забезпечити оперативну передачу майна в комунальну власність?
Процедура передбачає співпрацю між закладами П(ПТ)О, обласними державними (військовими) адміністраціями, органами місцевого самоврядування та центральними органами виконавчої влади. Тож ми рекомендуємо:
1. Закладам П(ПТ)О:
2. Обласним радам:
3. Обласним державним (військовим) адміністраціям:
забезпечити подання необхідних документів для передачі закладів П(ПТ)О з державної у комунальну власність, зокрема:
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...