Інститут старости, який є порівняно новим в системі місцевого самоврядування України, для ефективної роботи, серед іншого, потребує елементарного – дотримання чинних норм, що регулюють порядок створення старостинських округів та призначення старост.
Про це говорили сьогодні під час засідання круглого столу «Громадське обговорення кандидатури старости як ефективний інструмент локальної демократії. Досвід регіонів та перспективи вдосконалення законодавства».
Захід організував Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за сприяння та підтримки проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА»), Громадської організації «ДЕСПРО» та у співробітництві із ГО «Всеукраїнське об’єднання старост».
Кожна велика проблема починається з малого. У випадку функціонування інституту старост – це недотримання чималою частиною територіальних громад законодавчих норм що утворення старостинських округів та призначення старост. Щодо останнього, то цьому кроку передує затвердження місцевими радами порядків громадських обговорень проведення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) кандидатури старости.
За даними дослідження, проведеними ГО «ДЕСПРО» і які презентувала експертка Олена Бойко, трохи більше половини громад, котрі брали участь у дослідженні, не затвердили порядків проведення громадських обговорень, а 58,3% громад не проводили громадських обговорень.
«Всього 17,4% громад провели належним чином обговорення. Ті, які цього не зробили, пояснюють різні причини, як от наприклад, одноосібне прийняття головою рішення і затвердження місцевою радою. Загальна проблема організації та проведення громадських обговорень – недотримання процедур відповідно до вимог закону, виклики, спричинені війною, відсутність достовірної інформації щодо реальної кількості жителів старостинського округу і щодо реальної кількості виборців, недотримання вимог щодо оформлення протоколів громадських обговорень, недостатня прозорість та відкритість місцевих рад», - констатувала Олена Бойко, додавши, що такі проблеми випливають з різночитання закону.
Вона уточнила, що дослідженням охоплено 824 старостинських округи 131 територіальної громади у 18 областях України.
Народний депутат України Віталій Безгін наголосив, що здійснюватиме кроки, аби не допустити руйнацію старостатів через покладання на малі громади повноважень щодо мобілізації. Він подав відповідні правки до законопроекту про мобілізацію.
«Вважаю, що ініціатива Уряду в контексті надання розширених повноважень органам місцевого самоврядування щодо мобілізації є хибною, особливо щодо сільських і селищних громад. Тому ми з колегами подали відповідні правки. Не може староста чи голова громади брати на себе абсолютно всі повноваження, це призведе до складання повноважень старостами і головами громад. Давайте будемо чесними і казати правду: проблеми з мобілізацією – у великих містах. А не у селах», - сказав народний депутат України.
Також Віталій Безгін поінформував, що в парламенті зареєстровано законопроект № 9518, яким передбачено можливість призначати тимчасових виконуючих обов'язки старост у разі мобілізації.
В’ячеслав Негода, керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України нагадав, що на старті реформи місцевого самоврядування, старостами ставали сільські, селищні голови тих громад, які прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад і обиралися на виборах. Вони ж в обов’язковому порядку були членами виконавчих комітетів.
«До 2021 року старости були місцевими політиками. Потім інститут старости еволюціонував від політичного в бік виконавчого суб’єкта. Водночас його призначення надмірно обтяжене складними процедурами, що має вплив на заповнення вакансій. Особливо ці проблеми загострилися в період воєнного стану. Але необхідно шукати рішення, які дозволять заповнити вакансії в старостинських округах. Концептуально, староста забезпечує надання місцевих послуг від імені органу місцевого самоврядування. З іншого боку - він є комунікатором між жителями і виконавчим комітетом місцевої ради. Дискусія показала, що необхідно удосконалити чинне законодавство в частині утворення старостинських округів та порядку призначення старост», - сказав В’ячеслав Негода.
Більше про інститут старост в громадах - у спеціальній рубриці порталу "Децентралізація".
Відеозапис обговорення:
Attached images:
Tags:
starosta Vitalii Bezghin V.Nehoda Olena Boyko
Source:
Портал "Децентралізація"
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...