Презентовано результати третього дослідження Ради Європи щодо потреб у профнавчанні органів місцевого самоврядування
Презентовано результати третього дослідження Ради Європи щодо потреб у профнавчанні органів місцевого самоврядування

19 грудня Програма Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» презентувала результати третього дослідження потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.


Перше комплексне дослідження навчальних потреб керівників і керівниць об’єднаних територіальних громад, у ході якого було опитано 1006 осіб, було проведено у 2017 році. У 2019 році під час другого такого дослідження було опитано 517 сільських, селищних, міських голів, керуючих справами, секретарів і заступників голів об’єднаних територіальних громад.

Дослідження 2023 року, як і попередні, було проведено за методологією «Training Needs Analysis and National Training Strategy» Центру експертизи доброго врядування Ради Європи разом із всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування. Примітно, що його опитування, яке проводилось у листопаді – грудні цього року, охопило 6795 осіб з 24 областей України, які представляють всі рівні органів місцевого самоврядування. В опитування цього року взяли участь:

  • сільські, селищні, міські голови, їх заступники, секретарі сільських, селищних, міських рад;
  • керуючі справами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад;
  • інші категорії посадових осіб місцевого самоврядування виконавчих органів сільських, селищних, міських рад;
  • старости;
  • депутати сільських, селищних, міських рад;
  • керуючі справами та посадових осіб виконавчих апаратів районних і обласних рад; та
  • депутати районних і обласних рад.

Замовником робіт традиційно виступило Національне агентство України з питань держаної служби (НАДС).

Презентація результатів дослідження 2023 року відбулась за участі керівництва НАДС, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування та асоціацій органів місцевого самоврядування.

Голова НАДС Наталія Алюшина назвала дослідження надзвичайно важливим та зауважила, що воно може сприяти революційним змінам у професійному розвитку. Більшість опитаних вважає, що підвищення рівня професійної компетентності посадовців органів місцевого самоврядування і депутатів місцевих рад позитивно вплине на ефективність діяльності органів місцевого самоврядування. Найбільшим мотивом підвищувати власний професійний рівень опитані назвали бажання надавати якісніші послуги мешканцям громад. Найбільш затребуваними напрямами підвищення кваліфікації серед всіх категорій опитаних є «Цифрова грамотність» та «Цифрова трансформація». Тобто, бачимо масовий запит на діджиталізацію, – наголосила пані АЛЮШИНА.

Вітаючи учасників заходу, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк, наголосила, що головне завдання України  – це перемога. Але війна не означає що демократичні реформи, в тому числі в сфері підвищення кваліфікації та навчання представників органів публічної влади, потрібно відкласти на потім. Вона коротко сформулювала три важливі елементи профнавчання – цифровізація, доброчесність та мотивація – які мають бути реалізовані в Україні.

Заступник Голови Офісу Ради Європи в Україні Ерленд Фалк вітав рішучу налаштованість національних партнерів запроваджувати інструментарій Ради Європи з доброго врядування, зокрема методологію Аналізу потреб у навчанні «Training Needs Analysis and National Training Strategy».

Деякі висновки дослідження є дуже обнадійливими, – наголосив пан Фалк. Наприклад від 74,4% до 90,7% респондентів різних категорій основною мотивацією професійної підготовки назвали бажання надавати якісні послуги або ефективно виконувати свої повноваження. Далі йдуть бажання пізнати щось нове (з 75,2% до 82,5%) і отримати додаткові навички (з 75,6% до 83,3%).

Однак деякі результати є тривожними. Це стосується низької потреби у навчанні в представників місцевого самоврядування з тематики (1) гендерних аспектів при реагуванні на гуманітарну кризу та під час відновлення громад (тільки від 7,4% до 12,6% визнали потребу у навчанні за цією тематикою) або (2) ґендерної рівності і боротьби з домашнім насильством або насильством за ґендерною ознакою (найнижча потреба у навчанні серед 24 сфер).

«Ми будемо використовувати звіт цього дослідження в усіх сферах, де Рада Європи співпрацює зі своїми українськими партнерами», – узагальнив Ерланд Фалк.

Він також підтвердив непохитну підтримку Радою Європи України та її народу у спротиві агресії Російської Федерації проти неї – стільки, скільки це буде потрібно.

Віталій Безгін, народний депутат України, голова Підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування профільного Комітету Верховної Ради України, коментуючи результати дослідження наголосив, що завдяки синергії Ради Європи та українських партнерів, зокрема НАДС та асоціацій органів місцевого самоврядування вдається крок за кроком продовжувати і планувати реформу місцевого самоврядування та децентралізацію. Дослідження Ради Європи показує, що спроможність громади ґрунтується на спроможності її органів місцевого самоврядування надавати якісні послуги.

«Без даних, без аналітики, такої, яку надає це дослідження, не можливо змінювати формування політик в тій чи іншій галузі», – наголосив Віталій Безгін.

Результати дослідження потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад презентувала консультантка Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» Наталія Балдич.

Вона зазначила, що поточні та майбутні виклики, які постають перед системою місцевого самоврядування в Україні, зумовлюють нагальну потребу в подальшому розвитку професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

Наталія Балдич повідомила, що дослідження охоплювало широке коло питань щодо потреб у додаткових знаннях, уміннях, навичках для надання послуг жителям і жителькам територіальних громад, районів, областей, а також щодо ставлення до професійного навчання, мотивів і перешкод підвищувати рівень професійної компетентності, у тому числі з питань, пов’язаних з особливостями здійснення місцевого самоврядування в умовах воєнного стану та з огляду на прийняття нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Згадаємо лише деякі ключові результати проведеного дослідження.

Для сільських, селищних і міських голів, їхніх заступників і секретарів місцевих рад ТОП-5 пріоритетних сфер повноважень, для виконання яких вони потребують додаткові знання, вміння і навички, включають соціальний захист (83,5% опитаних з цієї категорії висловили таку потребу), цивільний захист (82,6%), захист прав дітей (81,8%), організацію роботи ЦНАП (80,3%) та надання послуг у галузі земельних відносин (80,3%). Для посадових осіб місцевого самоврядування (крім виборних посад) і керуючих справами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад ТОП-5 таких сфер включають підтримку ВПО (59,1% та 72,6% за кожною категорією, відповідно), соціальний захист (59,1% та 76,1%), організацію роботи ЦНАП (57,0% та 80,3%), захист прав дітей (55,6% та 73,9%) та цивільний захист (54,9% та 72,2%). Депутати сільських, селищних, міських рад віддають перевагу отриманню додаткових знань у сферах розвитку місцевого підприємництва (76,1%) та земельних відносин (75,8%). Серед старост найбільш затребувані додаткові знання, уміння і навички для надання адміністративних послуг (86,7%), сприяння жителям і жителькам старостинського округу в оформленні документів, що подаються до органів місцевого самоврядування територіальної громади (83,5%), вчинення нотаріальних дій (83,4%) та сприяння громадській участі (74,3%).

Респонденти і респондентки, які взяли участь у глибинних напівструктурованих інтерв’ю, охарактеризували ефективний орган місцевого самоврядування, з урахуванням викликів сучасності, спричинених повномасштабним російським вторгненням, як такий, що очолюється лідером, який впроваджує демократичні принципи врядування, де в центрі всіх рішень – люди. Він здатний акумулювати фінансові ресурси та має згуртовану професійну команду, що забезпечує ефективне виконання функцій та повноважень місцевого самоврядування на всій території громади, конструктивно взаємодіє з державними органами, ефективно співпрацює із зарубіжними партнерами, для відновлення та сталого розвитку громади.

На думку 80,5% сільських, селищних, міських голів, їх заступників, секретарів підвищення рівня професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування може покращити ефективність роботи органів місцевого самоврядування, а 72,0% опитаних з цієї категорії вважають, що цьому сприятиме підвищення професійної компетентності депутатів місцевих рад. Опитані старости (62,1%) розглядають підвищення рівня власної професійної компетентності як найбільш пріоритетний чинник покращення ефективності їх роботи. Вплив підвищення рівня оплати праці працівників і працівниць виконавчих органів місцевих рад на покращення результатів роботи органів місцевого самоврядування оцінюється по-різному. Так, вважають цей чинник важливим 71,4% керуючих справами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, 70,0% інших категорій посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (крім виборних посад), 76,2% керуючих справами та посадових осіб виконавчих апаратів обласних рад і 59,4% керуючих справами і посадових осіб виконавчих апаратів районних рад. Водночас, серед депутатів сільських, селищних, міських рад і старост так думають лише 39,2%, а серед депутатів районних і обласних рад ще менше: 25,5% і 18,2%, відповідно.

Переважна більшість респондентів і респонденток онлайн-опитування вважає, що реформу системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, розпочату в 2017 році, потрібно продовжувати. Безумовно так і скоріше так вважають: 80,9% опитаних сільських, селищних, міських голів, їх заступників, секретарів; 74,7% посадових осіб місцевого самоврядування (крім виборних посад); 79,5% керуючих справами; 81,7% депутатів; 80,7% старост; 68,8% керуючих справами і посадових осіб виконавчих апаратів районних рад, 88,2% депутатів районних рад, 77,8% керуючих справами і посадових осіб виконавчих апаратів обласних рад, 90,9% депутатів обласних рад.

Врахування результатів проведеного дослідження всіма стейкхолдерами системи професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад сприятиме формуванню ефективної системи професійного навчання та посиленню спроможності органів місцевого самоврядування задовольняти потреби людей у якісних послугах та забезпечувати сталий розвиток громад, – наголосила Наталія Балдич.

До презентації дослідження доєдналися і представники асоціацій органів місцевого самоврядування.

Володимир Мягкоход, експерт Асоціації міст України наголосив на необхідності врахування результатів дослідження як в контексті триваючих реформ, так і в контексті впровадження нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Важливо, що проводячи такий аналіз, ми отримуємо відповіді на питання, яким повинно бути професійне навчання, який має бути його зміст, формат, щоб зробити його максимально ефективним і щоб воно відповідало на ті запити і виклики, які є у місцевому самоврядуванні.

Тарас Добрівський, виконавчий директор Асоціації об’єднаних територіальних громад повідомив про активне залучення асоціації, зокрема її фахових платформ, до проведення опитування. «Отримані результати вимагають від нас спільності думок, подальшого розвитку та покращанні рівня послуг органів місцевого самоврядування, зокрема через підвищення рівня кваліфікації працівників місцевого самоврядування», – зазначив Виконавчий директор асоціації.

Ігор Абрам’юк, директор з розвитку – заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації громад акцентував, що органам місцевого самоврядування критично потрібні додаткові знання та подякував Раді Європі і НАДС за проведення дослідження. Він наголосив, що тільки злагодженість у роботі органів влади, міжнародних партнерів та асоціацій органів місцевого самоврядування дозволить правильно вибудувати політику з професійного навчання. І асоціації буде дуже цікаво дослідити результати презентованого дослідження.

Президентка Асоціації районних та обласних рад Тетяна Єгорова-Луценко повідомила про активне включення асоціації в проведення презентованого дослідження. Асоціація готова ретельно досліджувати та поширювати його результати через нагальну необхідність у підвищенні професійного рівня представників місцевого самоврядування.

На завершення заходу Голова НАДС Наталія Алюшина підсумувала, що попереду нас чекає велика робота з популяризації та мотивації до професійного навчання. Робота з удосконалення форм і методів професійного навчання органів місцевого самоврядування. А також проведення заходів щодо гармонізації змісту освітнього продукту з урахуванням результатів проведеного дослідження.

Повний текст звіту буде опубліковано у січні 2024 року.

З презентацією звіту третього дослідження потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад можна ознайомитись тут.

Views: 1339
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: study
Read more: