Автор: Сергій Дятленко, національний експерт з питань освіти Програми «U-LEAD з Європою»
Після початку навчального року виникає багато запитань щодо організації освітнього процесу для конкретних учнів. Щодо закладів освіти, то тут зрозуміло – очна або дистанційна форми навчання чи змішаний режим. Але навіть в таких рамках для батьків відкривається широкий спектр варіантів організації навчання для своїх дітей, залежно від їхніх бажань, ставлення до безпекової ситуації чи місця перебування. Всі варіанти мають свої особливості, умови запровадження та нормативне врегулювання. І хоч ці варіанти не обов’язково є в кожній школі, всі вони десь зустрічаються та застосовуються.
Форма навчання
|
Режим навчання
|
Умови запровадження та особливості
|
Особливості нормативного врегулювання
|
Очна
|
В закладі освіти
|
Рішенням засновника за наявності споруд цивільного захисту, що вміщують всіх учасників освітнього процесу
|
Документи 1, 6
|
Очна з використанням технологій дистанційного навчання (змішаний формат)
|
|
Місткість споруд цивільного захисту менша за кількість учнів у закладі
|
Документи 2 (розділ ІІІ), 3, 6
|
Дистанційна за бажанням батьків
|
За місцем проживання з використанням технологій дистанційного навчання
|
Заява одного з батьків
|
Документи 2 (пункт 3 розділу ІІІ), 3
|
Дистанційна (проживання за кордоном)
|
Асинхронний режим
|
З навчанням у школі країни перебування
|
Документи 2, 3, 4
|
Синхронний чи асинхронний режим
|
Без навчання у школі країни перебування
|
Документи 2, 3
|
|
Дистанційна (проживання на ТОТ, Тимчасово Окупована Територія)
|
Асинхронний режим
|
|
Документ 4
Безпека дітей понад усе
|
Екстернат
|
Самостійне засвоєння освітньої програми протягом навчального року та проходження річного оцінювання та/або атестації
|
Заява одного з батьків
|
Документ 5 (розділи І, ІІ, V)
|
Проходження лише річного оцінювання та/або атестації
|
|||
Сімейна форма
|
За місцем проживання очно
|
Заява одного з батьків
|
Документ 5 (розділи І, ІІІ, V)
|
З використанням технологій дистанційного навчання
|
|||
Педагогічний патронаж за станом здоров’я
|
Відповідно до потреб дитини та у формі і за змістом, що найбільше відповідають стану дитини та її індивідуальним можливостям
|
Можливе дистанційне навчання за бажанням батьків
|
Документ 5 (розділи І, ІV, V)
|
Педагогічний патронаж через несформованість класів
|
Навчання індивідуальне вдома
|
Документ 5 (пункт 6 розділу ІV)
|
|
Навчання індивідуальне в школі
|
|||
Навчання групове в школі
|
Якщо ж школа працює за дистанційною формою, то варіантів організації освітнього процесу значно менше.
Форма навчання
|
Режим навчання
|
Умови запровадження та особливості
|
Особливості нормативного врегулювання
|
Дистанційна
|
Синхронний режим
(для учнів, що проживають в Україні чи за кордоном та не відвідують школу за місцем проживання)
|
Рішення засновника за погодженням з керівником обласної військової адміністрації
|
Документи 2, 3, 6
|
Асинхронний режим (для учнів, що проживають на ТОТ)
|
|||
Для учнів, які також навчаються очно в школі за кордоном
|
Документи 7, 8
|
Частина з варіантів при організації закладом освітнього процесу за очною формою могла б зникнути з появою на рівні громад чи області закладів, що забезпечили б дистанційну форму навчання для усіх бажаючих. І про це навіть йшла мова в середовищі освітніх управлінців напередодні нового навчального року, але головною умовою передислокації (навіть тимчасової) учнів з одного закладу загальної середньої освіти до іншого є заява одного з батьків.
Те ж саме стосується і закладів, які мали би втілювати Типову освітню програму для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України. Потрібна роз’яснювальна робота серед батьків, які тепер за межами країни, щоб вони перевели дітей до закладів, що втілюють цю програму. В наказі МОН (8) передбачено, що зарахування до таких закладів відбувається за заявою одного з батьків, при цьому батьки можуть обирати між дистанційним навчанням у своєму закладі (із зарахуванням результатів навчання здобутих у школі країни перебування) і навчанням за спеціальними програмами у визначених закладах (не більше 5-ти на область).
Зі свого боку органи місцевого самоврядування не зацікавлені у переведені учнів у заклади освіти за межі громади, оскільки побоюються не отримати освітньої субвенції на них. Тож потрібно шукати рішення, які не лише будуть на користь дітей, що безумовно є головним, а й ще не перевантажуватимуть вчителів та не зменшуватимуть розмір освітньої субвенції, якої й так не вистачає для ОМС.